MLADÝ AHMED

MLADÝ AHMED

7.0

Trinásťročný Ahmed sa nemôže bozkávať s kamarátkou Louise. Nemôže si ani nechať oblizovať ruky jej psom, pretože jeho sliny sú nečisté. Neustále sa pozerá na hodinky, aby ani o minútu nezmeškal svoje modlitby. Ahmed sa totiž snaží byť dobrým moslimom a urobí preto všetko, hoci by to malo znamenať ublížiť niekomu, kto je mu v živote blízky.

Jean-Pierre a Luc Dardennovci sa vo svojom zatiaľ poslednom filme vydali tak trochu na tenký ľad - snímka je o chlapcovi, ktorý sa stáva nebezpečným islamským radikálom. S ohľadom na kvality tohto filmárskeho tímu však bolo logické očakávať, že dokážu aj v takto preexponovanej téme otvoriť divákovi oči k novým uhlom pohľadu. A hoci si aj Mladý Ahmed napokon u mnohých kritikov vyslovené superlatívy nevyslúžil, je to cenný a dôležitý film, ktorý k svojej téme rozhodne má čo povedať.

Ahmed (Idir Ben Addi) je na prvý pohľad celkom tichý, vyrovnaný a sympatický mladík z modernej moslimskej rodiny žijúcej v Belgicku. Býva s matkou, ktorá pracuje v obchode, bratom a sestrou. Najdôležitejšou osobou v jeho živote je ale imám (Othmane Moumen), u ktorého trávi dlhé hodiny modlitbami a svojským výkladom koránu.

Z náznakov chápeme, že k rovnakému imámovi kedysi chodil aj Ahmedov bratranec, ktorý zomrel mučeníckou smrťou - čiže najskôr pri teroristickom útoku. Ahmeda však tento fakt nedesí - práve naopak, bratranca obdivuje a túži kráčať v jeho šľapajach. A imám ho v tom plne podporuje, napríklad aj tak, že ho štve proti vlastnej učiteľke (Myriem Akeddiou), ktorá deti vedie k modernejšiemu, svetskejšiemu ponímaniu moslimskej kultúry.

Konflikt medzi imámom a učiteľkou eskaluje a chlapec usudzuje, že práve toto je jeho príležitosť prejaviť sa ako správny a nebojácny moslim. Neobratne na ženu zaútočí s nožom, no zlyhá a ocitá sa v nápravnovýchovnom zariadení pre mladistvých. Dokáže však pár pohovorov u psychológa či práca na farme Ahmeda naozaj zmeniť?

Islamský radikalizmus sa už stal vďačným námetom mnohých trilerov. Realistický psychologický portrét mladíka, ktorý sa práve stáva nebezpečným extrémistom, ale zatiaľ zrejme ako jediní (prinajmenšom v európskej kinematografii) priniesli práve bratia Dardennovci. Príbeh mladého Ahmeda zasadili do domáceho belgického prostredia, ktoré je považované za jedno z najväčších európskych ohnísk fundamentalizmu. Verní svojmu typickému, detailnému záberu na individuálneho človeka sa tvorcovia vyhýbajú vágnemu zovšeobecňovaniu. Mladý Ahmed na veľmi konkrétnom príklade ukazuje, ako sa v praxi môže stať aj z tej najnepravdepodobnejšej osoby nebezpečný extrémista.

Mladý Ahmed

Zápletka filmu, hoci možno pôsobí trochu nepravdepodobne, rozhodne nie je uvarená z vody. Stovky moslimských rodín žijúcich v Európe si za posledné roky prešli podobnou situáciou - ich pubertálne deti, ktoré vychovávali v súlade s moderným a sekulárnym svetom, odrazu začali verbovať islamskí radikáli. Znie to neuveriteľne – ako možno presvedčiť násťročného mladíka, aby netúžil po žúroch, babách a peknom aute a sedel miesto toho celé dni v mešite? Často však stačí zabrnkať na tú istú strunu, ktorá tisíce mladých ľudí ženie v ústrety drogám či zločinu - pocit spolupatričnosti, výnimočnosti a uznania.

Pokiaľ ide o popis samotného procesu, ktorým Ahmed prechádza, Dardennovcom sa podarilo zachytiť verný a plastický obraz reality. Silne je vykreslená aj Ahmedova rodina - jej hlavou je tak trochu bezradná matka, ktorá nedokáže zahnať tieň neprítomného otca, čo jej zrejme Ahmed aj zazlieva. Veľa napovie aj detailný pohľad za múry polepšovne, kde sa k Ahmedovi snažia pristupovať s priam učebnicovým rešpektom a neskôr aj s hádam až nepatričnou dôverou. Jeho skutočné potreby a problémy ale vlastne inštitúcia nijako nerieši. Film má množstvo zaujímavých vedľajších postáv, ktoré často aj krátkym výstupom dokážu predstaviť celkom nový postoj k téme, čo jej dodáva ďalšie a ďalšie rozmery.

Mladý Ahmed

Pokiaľ však ide o samotného Ahmeda, celkom sa v tom celom strácajú emócie. Ahmed pôsobí ako malý robot, nástroj akýchsi vplyvov a okolností, ktorý ani pri tých najvyhrotenejších situáciách nestráca chladnú hlavu, ba dokáže sa chovať aj vyslovene vypočítavo. Racionálne síce chápeme, že Ahmed je v podstate citlivý a zraniteľný chlapec, ktorý sa dostal pod zlý vplyv. Každým svojím ďalším činom sa ale našim sympatiám viac a viac vzďaľuje. Pôsobí to tak trochu, akoby sa Dardennovci nevedeli celkom rozhodnúť, či je ich hrdina vlastne obeťou, alebo páchateľom. A hoci to aj vlastne nečiernobielu realitu celkom dobre vystihuje, pre diváka to znamená, že sa s hlavným hrdinom nedokáže nijako zblížiť a možno mu tak ani uveriť.

Mladý Ahmed je rozhodne zmysluplný film. Nastavuje presné zrkadlo mnohým kľúčovým činiteľom, ktoré sa na bujnení náboženského extrémizmu podieľajú. Mnohé je v ňom skvelo odpozorované a dané do presne pomenovaných súvislostí. Na rozdiel od Dardennovských majsterštikov ako Dieťa, Dva dni, jedna noc či Chlapec na bicykli tomu však akosi chýba duša.

Le jeune Ahmed (Francúzsko / Belgicko, 2019, 90 min.)
Réžia: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne. Scenár: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne. Hrajú: Idir Ben Addi, Myriem Akheddiou, Claire Bodson, Olivier Bonnaud, Victoria Bluck, Othmane Moumen ...

autor Hana Lippová 8.5.2020