THE ASSISTANT

THE ASSISTANT

8.0

Parafrázujúc Stevena Spielberga - načrtni mi premisu v menej ako 25 slovách a máš zaručene skvelý projekt. Platí to hlavne vo sfére blockbustrov, ale skúsme aj festivalovky. Napríklad hraný debut režisérky Kitty Green, jednoducho nazvaný The Assistant. Takže – „Znepokojivý pohľad na jeden pracovný deň asistentky veľkého filmového producenta, smutne preplnený zneužívaním, odcudzením a stereotypom.“ 16 slov, check! Splnenie tejto požiadavky však vôbec nemusí platiť ako kvalitatívna mantra.

Príbeh Jane začína skoro ráno, končí neskoro večer. V práci sa venuje klasickým povinnostiam asistentky. Varí kávu, nosí jedlo, pripravuje podklady a harmonogram, či kopíruje množstvo dokumentov. Vybavovanie telefonátov je samozrejmosť. V prvej línii styku so svojim nadriadeným, vysoko postaveným žralokom filmového priemyslu, sa však stretáva aj s pozostatkami jeho excesov v podobe nájdených náušníc alebo bičíkovcov na kancelárskom gauči. Do kancelárie sa prichádza práve v tento deň hlásiť o sľúbenú prácu mladá čašníčka a okrem náznakov rivality zvádza Jane aj vnútorný morálny tlak.

The Assistant je zhlukom scén z bežného pracovného pondelka šikovnej dievčiny, vedomej si prehnitého marazmu pracovného enviromentu a de facto celého pozláteného audiovizuálneho biznisu. Vo filme sa dokopy nič nedeje, dejová kostra je predátorsky ohlodaná a divák väčšinou sleduje ordinárne činnosti šedej kancelárskej myšky, ktorej jediným zmyslom dňa je práca.

Jane zabudne dokonca aj na otcove narodeniny a medzi bielymi stenami so zarámovanými plagátmi filmov musí trpieť pohľady kolegov, dávno hrajúcich podľa pravidiel šéfa. Neviditeľné zlo má svoje chápadlá v každom kúte priestranných budov štúdia a nič mu na smolu hlavnej hrdinky neujde – kto sa neprispôsobí, je von z hry. Dejovo je masívnou najmä scéna, kedy Jane konfrontuje svoje pochybnosti o integrite pracovného prostredia s personalistom Wilcockom. Prečo má teda The Assistant tak vysoké hodnotenie?

Výpovedná hodnota je okorenená silným a extrémne realistickým odkazom. Dráma sa postupne predierala na festivalové výslnie v období, kedy vrcholil proces so sexuálnym predátorom Harveym Weinsteinom. Obvinenia jeho osoby spustili pred vyše dvoma rokmi masívnu formu kampane #metoo a prvotina Kitty Green priamo poukazuje na rovnako pochybné štruktúry filmového molochu, ktoré okolo seba vytvoril Weinstein. Hlavne držať hubu a krok, pretože veľké zviera má úspechy a môže si dovoliť zneužívať koho sa mu zachce. Už tam chýbal len veľký nápis Miramax!

The Assistant

V jadre 87 minútového filmu je to na divácky prijateľný titul samozrejme málo. Režisérka si ale vhodne zvolila zasadenie „príbehu“ do banálnej kancelárie s trvaním jedného dňa, takže autenticita tu a teraz vytvára medzi filmom a divákom znepokojivé spojenie. Formálna rovina je však absolútne za hranicou očakávaní už od samotného úvodu. Voyerská kamera podporuje charakter pointy snímky ukážkovou neosobnosťou. Postavy sníma buď z veľkej blízkosti alebo ich pozoruje z odľahlejších priestorov či spoza pootvorených dverí.

Zážitok ozvláštňuje aj realistickými zvukmi (telefonáty, vzdialenejšie rozhovory, kancelársky ruch), čo je veľmi podarená autorská idea. Filmovú hudbu naopak vhodne ignoruje. Vizuálne si teda diváka ľahko podmaní a komorná atmosféra sa postupne mení na thriller bez skĺznutia do nudy či infantilnosti. So zatajeným dychom sledujete, čo sa Jane ešte prihodí.

The Assistant

Jedným z najcennejších kladov je famózne úsporný a zakríknutý výkon prevažne seriálovej herečky Julie Garner. Kontaktné herectvo pomocou očí zvláda na výbornú a taktiež mimikou tváre dokáže úplne odrovnať aj skúsenejšieho diváka. Množina hercov vo vedľajších úlohách hrá svoje party skvele a nahráva najmä rozkolu Jane vs. svet.

The Assistant nie je pre každého. Ide o náročnejší charakter filmu, ktorý svojou intímnou povahou a úderným odkazom dokáže potešiť najmä divákov festivalového typu. Osobne mi tá odtiahnutá kritika, sociálny odkaz a priam depresívna atmosféra pripomínali Hanbu od Stevena McQueena, aj keď ten svoj masterpiece dejovo viac obohatil. Kitty Green stavila hlavne na atmosférické podanie špiny a ide o pozoruhodný výkon. Spielbergova čarovná veta sa v tomto prípade teda stretla s kvalitou.

The Assistant (USA, 2019, 87 min.)
Réžia: Kitty Green. Scenár: Kitty Green. Hrajú: Julia Garner, Matthew Macfadyen, Makenzie Leigh, Kristine Froseth, Jon Orsini, Noah Robbins, Stéphanye Dussud, Juliana Canfield ...

autor Lukáš Slovák 5.5.2020