BACURAU

BACURAU

8.0

Bacurau je bohom zabudnutá dedinka kdesi uprostred brazílskej púšte. Na prvý pohľad sa tam nemôže diať vôbec nič zaujímavé. No keď preniknete trochu pod povrch, zistíte, že v Bacurau v skutočnosti nie je nudné ani všedné vôbec nič. Brazílski filmári Kleber Mendonça Filho a Juliano Dornelles nás na toto čudesné miesto zavedú hneď z niekoľkých dôvodov: Budeme sa smiať, budeme zmätení, budeme sa brodiť potokmi krvi a budeme tiež fandiť vynaliezavým vydedencom v boji s aroganciou moci, ktorá ich zadupáva do zeme. Pripravte sa na jeden z najnevšednejších filmov, aké ste zatiaľ tento rok mohli vidieť. Z festivalových plátien sa nedávno plynule presunul na streamovacie platformy, a tak vám v jeho pozretí nezabráni ani karanténa.

Ak by ste chceli niekomu názorne predviesť, ako vyzerá film, ktorý sa nezmestí do žiadnej škatuľky, Bacurau je na to ako stvorený. Chvíľami sociálna dráma, potom hneď psychadelický muzikál, napínavý triler aj plnokrvný “gore” masaker šmrncnutý klasickým westernom. Opísať, no napokon chvíľami ani pochopiť to, o čom v ňom vlastne ide, nie je tak úplne jednoduché. Inštinkt ale fanúšika výnimočných filmových zážitkov určite nesklame - toto je divoká oslava kreativity a nápaditosti, ktorá sa hneď tak nevidí. A ako budete postupne zisťovať, všetko to má navyše aj silný “druhý plán”.

Do deja vstupujeme práve vo chvíli, keď sa mestečko Bacurau lúči s jednou zo svojich prominentných obyvateliek, pani Carmelitou. Pohreb v štýle veľkolepej fiesty organizuje miestny intelektuál Plinio (Wilson Rabelo) a zúčastňuje sa na ňom úplne každý. Do Bacurau kvôli nemu pricestovala Carmelitina vnučka, vedkyňa Teresa (Bárbana Colen), ale aj obávaný zločinec Pacote (Thomas Aquino), člen notoricky známeho gangu, ktorý sa ukrýva v púšti za mestom. Na pohrebe sa objaví aj miestna lekárka Domingas (Sonia Braga) a urobí poriadnu opileckú scénu. No a onedlho do mestečka zavíta aj starosta Tony Junior (Thardelly Lima), ktorý si na svojich “poddaných” spomenie len v rámci kampane pred blížiacimi sa voľbami.

Obyvatelia Bacurau sa ale opiť rožkom nedajú. A nechystajú sa kapitulovať ani vtedy, keď sa púšťou začnú potulovať ozbrojení cudzinci, ktorí sa neštítia strieľať na všetko, čo sa pohne... Severovýchod Brazílie, kde sa má nachádzať aj fiktívne mestečko Bacurau (meno si požičalo od vzácneho dravca), je v kontexte tohto juhoamerického štátu akýmsi “divokým západom”. Malé komunity sú v chudobnej vidieckej oblasti sertão odkázané samé na seba, nechýba tu bezprávie ani surové násilie. Bacurau ale krutosť a ohavnosť milosrdne preplieta s krásou a poetikou, ktoré reprezentuje najmä súdržný a nepoddajný duch miestnej komunity.

Bacurau

Bacuraučania sú, skrátka, sami proti svetu. Hoci sa medzi sebou občas nahlas nezhodnú a žijú na hranici chudoby, spoločný nepriateľ ich dokáže v jedinom okamihu zomknúť pri húževnatých obranných manévroch. Niektoré z prekážok, ktoré musia zdolávať, sú celkom aktuálne a jasne čitateľné, ako napríklad chronický nedostatok vody, ktorý ako páku na dosiahnutie svojich záujmov využíva bezohľadný starosta. Iné sú dômyselnými alegóriami paradoxov a krívd, ktoré sa s týmto svojským regiónom ťahajú už od dávnej minulosti.

Bacurau pracuje so žánrovými prvkami, násilím, humorom, scénografiou či hudbou ako s nejakou magickou symbolikou pre svoj dej. Niekedy to ženie do extrémov, ako v prípade skupinky bielych turistov, ktorí si s požehnaním autorít prídu zapoľovať na miestnych obyvateľov. Inokedy je vtipný a hravý, ako keď svoju súdržnosť Bacuraučania podtrhávajú spoločnou konzumáciou akýchsi psychotropných guľôčok a seansou tradičnej capoeiry. V centre diania ale neustále sú práve samotní Bacuraučania, marginalizovaní “domorodci” zo zaprášenej osady, ktorí svoju slabosť dokážu až obdivuhodne premieňať na silu.

Bacurau

Film dvojice Juliano Dornelles a Kleber Mendonça Filho je v podstate novodobým podobenstvom niekdajších osád vzbúrencov z radov afrických otrokov, ktorí komunity v tomto nehostinnom kraji kedysi zakladali. Aj dnes, 132 rokov po zrušení otroctva, napokon, rovnoprávnosť rasových minorít v Brazílii ostáva veľmi krehká. Bacurauská komunita ale zastupuje a háji aj práva ďalších outsiderov - sú tu mladistvé prostitútky, prenasledovaní aj obdivovaní banditi, transsexuál, bezprizorné deti aj zvieratá. Tí všetci spoločne čelia neustálym vonkajším útokom na krehký svet bez predsudkov a umelej hierarchie, ktorý si pre seba v Bacurau vytvorili. Môžu však uspieť, keď medzitým ktosi ich mesto potichu vymazáva zo všetkých svetových máp?

Bacurau je fascinujúca, brutálne úprimná a chvíľami aj milo naivná snímka, ktorá rozhodne stojí za pozretie, hoci aj nie je úplne ľahko stráviteľným sústom. Niekedy jej chýba spád, inokedy škrípu repliky či pokrivkávajú herecké výkony. Tempo, tón aj žánre sa v ňom striedajú rýchlosťou, ktorá asi nebude baviť úplne každého. Vo svojej celistvosti je však obdivuhodne originálnym počinom, ktorý prepája minulosť a prítomnosť jedného drsného miesta do úchvatného filmového rébusu.

Bacurau (Brazília / Francúzsko, 2019, 131 min.)
Réžia: Juliano Dornelles, Kleber Mendonça Filho. Scenár: Kleber Mendonça Filho, Juliano Dornelles. Hrajú: Bárbara Colen, Thomas Aquino, Silvero Pereira, Sônia Braga, Udo Kier, Luciana Souza, Wilson Rabelo, Danny Barbosa ...

autor Hana Lippová 18.4.2020
8.0
8.2