ŠPINDL 2

ŠPINDL 2

2.0

Do novej dekády vstupujeme s mimoriadne nabitou nádielkou českých noviniek. Nová rozprávka od Zdeňka Trošku Zakliate pierko vás tradične pripravuje na prevarené témy, ale neskončila totálnym prúserom. To Špindl 2 je aj po priemernej jednotke rana medzi oči, lebo takú nevydarenú komédiu bežne v sálach nenájdete.

Veľa sa zmenilo nielen v hereckom osadenstve, ale aj vo výrobnom štábe, čo ukazuje prístup k filmu. Pri hrdinkách namiesto troch sestier, kde dominovala Anna Polívková v jednotke, musíte hľadať aspoň niekoho sympatického a výber je otrasný. Na jednej strane je banda žien, ktorá sem prišla na „zenový pobyt“ a hľadá duševný pokoj pri meditáciách, zjazdoch i oduševnených výkrikoch. Máte aj doktorku Silviu, ktorú hneď na začiatku odpália scenáristi, lebo sem prišla za milencom, ktorý však jazdí pekne s rodinkou – dáma rýchlo pochopí na čom je, mieri rovno do baru a neskôr sa túži stať záchranárkou.

Špindl 2 má na pohľad zastúpenú ženu každej generácie. Blondínka Eliška (pozor, postava z jednotky) mizne do Prahy, aby trénovala tanec a možno si dopriala kúsok nevery (možno nie). Dáma v strednom veku chce otehotnieť s partnerom, ktorý sem dovliekol aj dcéru nalepenú na smartfóne, čo túži jazdiť sama. Takže máme aj búrlivú tínendžerku, pri ktorej čakáte, čo sa jej stane, keď sa vzpiera otcovi či jeho milenke. Na svoje si má prísť aj staršia generácia 55+: Šárka sem prišla s kamoškami a v polovici filmu sa objaví jej bývalý a chce sa vtrieť do partie, no je to viac-menej starý úchyl s ďalekohľadom.

Pri porovnaní oboch filmov môžete hľadať opakujúce sa postavy vo vedľajších úlohách. To by mohlo dať nádej na nové trampoty, ale ich repete býva skôr epizódne a najväčší priestor má večne naslopaná kapela s Jakubom Kohákom, ktorý neustále trepe, žiadnu ich pieseň ani nevidíme a viac sa sústredíme na ich vstávanie o jednej popoludní a zaúčanie mladého kapelníka do nerestí Špindlu.

Aj po režisérskej stránke je Špindl 2 výzva. Radek Balaš toho veľa nenatočil a je to cítiť v nejednej scéne. Dlhočizné naťahovanie nudných sedení jógy, takmer reklamné prestrihy na hotely či zjazdovky (nedá sa hovoriť priamo o product placemente ako nonstop záberoch, kde sa využíva vo väčšej miere akčná kamera a la GoPro) alebo vybrané dialógy. Špindl 2 má zbytočne 109 minút, bohato by stačila hodina a pol. To by síce nezachránilo film od nízkych hodnotení, ale komédia by získala lepšie tempo.

Špindl 2

Hovoriť veľkom množstve humoru v celej dĺžke sa nedá. Prídu verbálne vtipy, jednovetné hlášky či frky v štýle Kameňáku – najmä potrundžená kapela je zdrojom nevkusných kúskov ako vystrihnutých z delíria. Kohák ich ešte vie podať, ostatní takmer vôbec. Ak sa chcete baviť na hláškach typu „liečba šukom“, ste tu správne. Aj Oldřich Navrátil dostane trápne scény na zahranie, najmä pri dámskej seanse, a dôjde na komentovanie „čuráka“. A čaká nás oveľa viac: nymfomanka, striptízový klub (levy žerú prvé) a vrcholom je mimoriadne nevtipný Lukáš Pavlásek ako recepčný – jeho scéna s Andreou Verešovou (tej však minimum) vytáča... Na tomto mieste treba podotknúť, že Pavláska uvidíte tento týždeň aj v Zakliatom pierku – ani tam neohúri.

Pokiaľ ide o situačné vtipy, ošúchaná klasika. Milenka objaví „drahého“ na svahu s celou rodinkou a ide do baru. Klofla by aj záchranára, ale ten na ňu dlhé minúty kašle. Scéna záchrany na konci je už vyslovene slabučká, bez patričnej gradácie a všetko sa deje automaticky. Niekto chce niekam zdrhnúť, iný je na nesprávnom mieste, chlapík je namol, keď sa chce milenka pustiť do sexu a on jej zaspí. Kašlať na príbeh, ale vymyslieť aspoň 8-10 dobrých situácií, kde by sa herci realizovali, je nutnosť!

Špindl 2

Tým pádom treba odstreliť takmer celé herecké obsadenie. Verešová je tu asi minútu, ale ostatní sú tu dlhšie a niektorí sú vyslovene otravní. Kateřina Hrachovcová i Anna Čtvrtníčková strašne tlačia na pílu – to Hana Vagnerová by aj chcela čosi odohrať, ale scenár jej nedovolí. Politicky korektne: muži na tom nie sú oveľa lepšie, hoci taký Filip Blažek by mal istý potenciál.

Takže vitajte v 20. rokoch 21. storočia a zlá správa je, že slabé české komédie nikam neodchádzajú. Zdeněk T. už síce Kameňáky nenakrúca, ale jeho nástupcovia sa asi nájdu aj v tejto dekáde.

Špindl 2 (Česká republika, 2019, 107 min.)
Réžia: Radek Balaš. Scenár: Jaroslav Sauer. Hrajú: Radim Fiala, K. K. Hrachovcová, Anna Čtvrtníčková, Filip Blažek, Hana Vágnerová,Oldřich Navrátil, Jitka Sedláčková, Igor Rataj, Karel Zima, Simona Prasková ...

autor Michal Korec 3.1.2020
2.0
0.5