VŠETKA MOJA LÁSKA

VŠETKA MOJA LÁSKA

7.0

Stefan, Julia a Tobias sú traja dávno dospelí súrodenci, ktorí si medzi sebou nie vždy práve ochotne prehadzujú povinnosť starostlivosti o starnúcich rodičov. Na prvý pohľad môžu pôsobiť, akoby žili celkom obyčajné, spokojné a vyrovnané životy. No detailný portrét nemeckého filmára Edwarda Bergera v snímke Všetka moja láska pozlátku odkrýva a odhaľuje pred divákmi “obyčajný” život v celej jeho kráse aj ošklivosti.

Film Všetka moja láska tvoria tri poviedky a jeden kratší epilóg. Prvé tri časti sa rovným dielom venujú osobným príbehom trojice súrodencov, počínajúc štyridsiatnikom Stefanom, ktorý sa môže pochváliť lukratívnym džobom dopravného pilota. Byť pilotom je príma - fantasticky na to letia napríklad aj baby, čo sa rozvedenému fešákovi v najlepších rokoch hodí. Sladký život plejboja s lukratívnym povolaním ale má svoje trhliny – Stefan (Lars Eidinger) nezvratne prichádza o sluch, a tak sa s kokpitom musí zo dňa na deň rozlúčiť. No a, aby toho nebolo málo, problémy prichádzajú aj v súkromí, a to najmä v súvislosti s jeho dospievajúcou dcérou Vicky.

Julia (Nele Mueller-Stöfen) z druhej poviedky má na prvý pohľad taktiež celkom idylický život - práve je na odchode do Turína, kde sa chystá s manželom Christianom (Godehard Giese) stráviť pár bezstarostných romantických dní. Hneď prvý večer však plány na spoznávanie mesta celkom obráti hore nohami nečakaná nehoda – Julia sa energicky ujíma pouličného psíka, ktorého na ulici zrazil bezohľadný vodič a následne utiekol. Čo spočiatku vyzerá ako nezištný dobrý skutok, naberá postupom času trochu bizarnejšie kontúry - Julia je najdúchom, totiž, absolútne posadnutá. Dramatické odhalenie príčiny na seba nenechá dlho čakať.

Posledná poviedka patrí najmladšiemu zo súrodencov - Tobiasovi (Hans Löw), na ktorého pripadla povinnosť navštíviť rodičov a zistiť, prečo od nich doslova utiekol doterajší opatrovateľ. Zanecháva teda doma tri deti aj štúdium, na ktoré aj tak nikdy nemá čas, a vyráža na cestu. Rodičov ale nachádza v celkom frustrujúcom rozpoložení - matka je ponorená do akejsi absurdnej rekonštrukcie kúpeľne, zatiaľ čo otec, zúrivo odmietajúc akúkoľvek pomoc, sotva chodí pre akési záhadné tŕpnutie nohy. Okrem manažovania vlastných rodičov, ktorí o jeho pomoc podľa všetkého ani nestoja, musí Tobias tiež cez telefón neustále asistovať svojej manželke - tá má čo robiť, aby sa v jeho neprítomnosti dokázala postarať o deti.

Všetka moja láska

Všetka moja láska je realistický náhľad do životných peripetií príslušníkov jednej “normálnej” rodiny. Nelahodí si v žiadnych vyhrotených extrémoch či šokantných zápletkách. Jeho sila tkvie najmä v autenticite, komplexnosti jednotlivých mikrosituácií a pozornom oku na nuansy každodenných paradoxov. Vďaka tomu sa s dejom a postavami celkom ľahko zžijete, ak sú aj vaše vlastné životy vlastne celkom odlišné.

Sympatické na filme je, že osobné drámy neťahá do vyslovene depresívnej a bezvýchodiskovej polohy, každej z postáv napokon dopraje jej vlastnú katarziu, ale aj nový začiatok. Aj napriek ťaživým témam tak sledovanie filmu ako takého nie je vyslovene tristnou záležitosťou a môže, naopak, svojím spôsobom prinášať aj pozitívny nadhľad.

Všetka moja láska

Trošku tomu celému však chýba akýsi vyšší plán. Svoje témy v podstate film len odovzdane konštatuje v duchu povestného “c'est la vie”. Plynie pomaly, ako tá rieka do mora zo známej pesničky, podľa ktorej je život len náhoda - a tomuto všeobjímajúcemu pocitu bezmocnosti nahrávajú aj samotné postavy, keď pôsobia, akoby sa svojimi osudmi sami len pasívne viezli.

Film v podstate neotvára žiadnu dosiaľ neprebádanú tému, a tak na vás môže pôsobiť ako nenápadnejší odvar viacerých iných realistických drám s výraznejšou gradáciou, atraktívnejšími postavami alebo zvučnejšími menami tvorcov. Vo svojej podstate ale stále ostáva príjemným a celkom obohacujúcim kino zážitkom, s ktorým si večer rozhodne nepokazíte.

All My Loving (Nemecko, 2018, 118 min.)
Réžia: Edward Berger. Scenár: Nele Mueller-Stöfen, Edward Berger. Hrajú: Lars Eidinger, Nele Mueller-Stöfen, Hans Löv...

autor Hana Lippová 23.12.2019