OVEČKA SHAUN VO FILME: FARMAGEDDON

OVEČKA SHAUN VO FILME: FARMAGEDDON

7.0

Prvý film Ovečka Shaun prekvapil vo viacerých ohľadoch a najmä v tom, že ponúkol takmer celý príbeh bez slov či dabingu. A to je pri poctivej dĺžke 80 minút celkom veľká výzva na postreh nielen detí, ale aj dospelých. Pokračovanie ide v rovnakom duchu s tým, že už ráta s našou znalosťou niektorých postáv a umne pridáva ďalšie.

Najmä jednu sympatickú, hoci spočiatku neznámu: na Zem priletí neznámy objekt, na jeho palube niekto. Ovečka Shaun so svojou partiou zatiaľ vymýšľajú, ako preľstiť farmára a psa Bitzera. Lenže Shaun sa do šlamastiky s neznámym návštevníkom dostáva pomerne rýchlo a sčasti môže za jeho príchod na farmu aj sám. Kým domáci pán vymýšľa spôsoby ako vytrieskať zo súčasnej mánie peniažky na nový traktor, Shaun sa spriatelí s novým návštevníkom a začne mu pomáhať pred snaživou vládnou agentúrou, na ktorej čele stojí istá zatrpknutá pani a chce všetkým dokázať, že mimozemský druh skutočne existuje.

Ovečka Shaun je zaujímavý animák, kde vás neohluší ani jeden herec z dabingu a po mnohých urevaných animákov ide balzam na uši i oči. Typická animácia z dielne Aardmanu sem náramne sedí, Shaun a jeho partia by vás dokázali baviť aj hodinu a je fajn vidieť taký prológ, kde sa na farme dejú rozličné bláznivé pokusy o zabavenie domácich pánov. Ovečky chcú od života trošku zábavy a je fajn, že film nezabúda na ich uvedenie. Celá línia s mimozemšťanom je jednoduchá: pristane, ujde, idú mu po krku a je jasné, akých spojencov si nájde, aby jeho misia nedopadla zle. Určite treba pochváliť tvorcov ako nám servírujú jednotlivé detaily a najmä dva silné flashbacky pre motivácie postáv: mimozemskú, aj pozemskú.

Ovečka Shaun vo filme: Farmageddon

Hoci je Farmageddon nonstop groteskou, dokáže sa občas venovať aj trošku vážnym témam. Nie často, nie veľa, ale dokáže z rýchleho tempa zvoľniť. Asi v 10% stopáži, zvyšok ide tvrdo po všetkých možných gagoch a paródii na očakávané filmy: Blízke stretnutia, E.T, 2001: Vesmírna odysea, Arrival a iných, kde môže vyniknúť čo i len malý frk na pol sekundy. V tom smere nerobí Farmageddon žiadne kompromisy a chrlí na vás strašne veľa. Niekedy sa vtip natiahne na minútku a vystačí na celú scénu, inokedy skončí najbližším strihom, nikdy si nemôžete byť istí. Pravidlo pre dospelých je jediné: sledovať všetko, občas sa treba sústrediť na rýdzo anglické vtipy. Unesie niekto býka z farmy a zhodí ho v obchode s porcelánom? A to ešte netušíte, čo znamená titulný Farmageddon a v akom kontexte sa napokon zapracuje do deja.

Prirodzene sa môžete pýtať, či vaše deti budú filmu rozumieť a neodnesú si iba gagové scény, kde vystúpi ovečka Shaun s partiou. Ale ono to celkom stačí: tú jednoduchú líniu zvládnu vstrebať a stopáž je na ich pomery celkom milosrdná. Genialita filmu sa neskrýva v košatom scenári, naopak, je jednoduchý, aby ho aj deti na prvom stupni základnej školy dokázali pochytiť. A tí starší či dospelí si môžu vychutnať čoraz viac ďalších vtipov. Jedine po čase sa môže dostaviť ani nie že pocit nudy, ale vyčerpanie látky, preto je dobré, že tvorcovia opäť raz neprekročili hranicu cca 80 minút živej stopáže bez titulkov.

Ovečka Shaun vo filme: Farmageddon

Oproti prvej časti už možno chýba trošku minulý wow faktor, že celovečerný film sa dá utiahnuť v tejto forme. A možno aj nejaký moment prekvapenia – hoci po stránke obsahu sú niektoré gagy i momenty výborne a najmä v druhej polovici filmu sa sypú neustále (autoumývareň, vesmírna spiatočka), niekoho už môže posledná tretina aj troška nudiť. Stále ide o vysoký štandard na poli animákov, iba sa patrí zraziť symbolický bod za to, že ide už o dvojku. Ovečka Shaun však určite nevyčerpala svoj potenciál a na nové dobrodružstvá či hrozby za pár rokov dá tešiť.

A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon (UK / Francúzsko / USA, 2019, 86 min.)
Réžia: Will Becher, Richard Phelan. Scenár: Jon Brown, Mark Burton, Nick Park. Hrajú v originálnom znení: Andy Nyman, Justin Fletcher, Joe Sugg...

autor Michal Korec 30.10.2019