AMERICKÝ ZABIJAK

AMERICKÝ ZABIJAK

6.0

Už z ukážky bolo náročne uchopiť tento film a výsledok sa hodnotí ešte ťažšie. Je to kvázišpionážny triler ako z 90. rokov, keď Hollywood adaptoval geniálne predlohy Toma Clancyho. Súčasne je to surová akčná dráma, ktorá sa berie vážne, žiadne vtipné vety na odľahčenie, aké poznáme z iných akčných hitov, kde väčšie eso trénuje juniora na CIA farme. Výsledok je však spoľahlivo pozerateľný, počas 111 minút ponúkne dosť prekvapení a občas mení žáner.

Intro je prekvapivo brutálne a kto ho vynechá, príde o veľkú časť emócií. Mitch príde o snúbenicu tesne po odovzdaní prstienku nečakane rýchlo a mrazivý spôsob natočenia prekvapí mnohých v sále. Je to nepríjemný štart, ktorý pri súčasnej vlne teroristických útokov v Európe má ešte väčšiu intenzitu a slabšie povahy sa budú chvíľku spamätávať. Posun diania o 18 mesiacov neskôr a neustávajúca chuť Mitcha pomstiť sa vykonávateľom teroristického ataku trošku schladí emócie, ale jeho výlet do Líbye rovnako prináša nemalú mieru napätia. Za prvých 15 minút si vás film môže získať, ak zvolíte vyšší empatický mód voči hrdinovi – lebo po hube či prstoch bude dostávať neustále.

Mitchove aktivity však sleduje CIA a neskôr mu dá ponuku, aby prešiel tréningom s veľkým borcom Stanom Hurleym a spolupracoval v tíme zameranom na aktuálne hrozby. Iránci sa akurát rozhodli splašiť súčiastky na atómovú bombu (plutónium, spínač, vedca na jej zloženie) a agentúry monitorujú ich kroky a občas im chcú niektoré prekaziť. Mitch sa postupne dostáva do terénu, hoci mnohí nemajú pochopenie pre jeho impulzívne riešenia operácií, no vďaka nim sa občas pohnú ďalej ako čakali.

Americký zabijak hrá podľa iných pravidiel ako bežné akčné trilery. No súčasne je cítiť, že má dobre napísaný základ, ktorý si neustále necháva triumfy v zálohe. Jeho zmeny pôsobenia na diváka v rámci žánru nie sú ľahko uchopiteľné, no súčasne sa mu darí zvládnuť viaceré úlohy. Do nebezpečných vôd CIA a operácií hádže Mitcha spolu s nami, dlho netušíme, čo sa deje (málokedy sme o krok vpred) a jeho nízka pozícia v tíme (len začiatočník) je výborne využitá v operáciách: ad hoc rieši vznikajúce momenty, občas mu jeho horúca hlava pomôže, inokedy trieli do šlamastiky. Vďaka tomu sa stáva spoľahlivým sprievodcom celým filmom – a hoci napísaný je dobre, namietať možno proti obsadeniu v podaní Dylana O’Briena (ťahá sériu Labyrint – Maze Runner), je pomerne málo výrazný.

Americký zabijak Americký zabijak

Cítiť to najmä pri scénach tréningu, pôsobia inak ako v trileri Farma (s Al Pacinom). Sú drsnejšie, je tu vyčnievajúci Michael Keaton, ktorý spočiatku pôsobí arogantne, inak magor, no na jeho správaní sa podpisujú výsledky jeho zverencov – niektorí sa vydali výbornou cestou a excelujú, iní padli v boji. Chémia O’Briena a Keatona je dosť zvláštna, v akcii sú napokon obaja nevyspytateľní. Žiadne roly mentor-žiak, tu je všetko živelnejšie a počas operácií majú nečakané trable obaja.

Celý film je ťažko odhadnuteľný, záporáci sa črtajú postupne, isté postavy majú divoké správanie či blízko k zrade a to všetko nahráva pozitívne body, lebo nie je ľahko čitateľný a stále čakáte, aké ďalšie mesto navštívime (Americký zabijak je napriek svojmu názvu skôr solídny európsky bedeker).

Akčné scény sú celkom rozmanité: od menších intímnych akcií po skupinové operácie (zrejme top pasáže filmu) až po divoké prestrelky a jemne prepálené finále, ktoré sme prišlo akoby z iného filmu. CBS Films si zrejme ušetrili peniažky a chceli divákov na konci prekvapiť v oveľa väčšom rozsahu, no je to akoby film preskočil na oveľa divokejšiu výhybku. Lepšie funguje, keď si mocnári a agenti pripravujú pozície, posúvajú figúrky na ďalšie políčka a občas im niekto plány kazí.

Americký zabijak Americký zabijak

Americký zabijak môže imponovať fanúšikom Clancyho, Bournea či iných agentov v utajení, ktorí sa so situáciami vysporiadali inak. Mitch Rapp je začiatočník s veľkou krivdou, no súčasne kvalitným potenciálom – a ako hlavná postava, tak pôsobí aj celý film. Autori netočia úplne na istotu, niektoré momenty prekvapujú (brutalita, drsné emócie), ako celok však uhrá solídny nadpriemer.

PS – Ak vám nevadí mierna recyklácia tém, ktorú si uvedomíte až v závere, pripočítajte ešte bod.

American Assassin (USA, 2017, 112 min.)
Réžia: Michael Cuesta. Hrajú: Dylan O'Brien, Michael Keaton, Sanaa Lathan