VO VEĽKOM ŠTÝLE

VO VEĽKOM ŠTÝLE

7.0

RECENZIA OBSAHUJE DEJOVÚ ANALÝZU FILMU

Komediálne akčné šantenie elitných hereckých bardov má na svedomí americký herec a režisér Zach Braff (seriál Scrubs). Viac než vynaliezavý scenár sa na kvalite snímky Vo veľkom štýle podieľajú Michael Caine, Morgan Freeman a Alan Arkin. Veľký štýl ponúka najmä úderná vizuálna dynamika, no na úkor dialógov príliš slabých, aby boli vložené do úst menovaných hercov.

Ale po poriadku, trom dôchodcovským kamošom z oceliarní sa rozpadá ich bezprostredná budúcnosť kvôli rozpusteniu dôchodkového fondu a presmerovaniu výroby do Vietnamu. Celú mašinériu riadi ich verná banka, ktorú sa po vzore profesionálnych lupičov rozhodnú okradnúť, pardón, vybrať si svoje zaslúžené peniaze, aby mohli dôstojne starobne relaxovať a užívať si potrebný oddych po x rokoch odpracovaných v tomto zradcovskom podniku.

Theodore Melfi sa podpísal pod láskavý scenár filmu, no známym sa stal hlavne minuloročnými Skrytými číslami či starším Miluj suseda svojho. V aktuálnom Vo veľkom štýle síce autori stavili na spomínané hviezdy, no predsa len museli popracovať aj na atraktivite príbehového obalu. To, že sa v postarších hlavách zrodí tak odvážny plán, navyše korenený kriminálnou arómou, veľmi šikovne prepojili so špinavými asociálnymi praktikami bývalého zamestnávateľa, takže divák im nadšene fandí práve s ohľadom na posvätené prostriedky daného účelu.

Vo veľkom štýle Vo veľkom štýle

Juchavý náboj filmu dodali tri nosné charaktery, no aj okolité bizarné postaršie postavičky „zušľachťujú“ príbeh, v ktorom sa buduje nekalý plán lúpeže. S náložou odvahy si ale musia Willie, Joe a Albert odkonzultovať stratégiu u ďalšieho profesionála – pofidérneho predavača v zvieracom obchode.

Celá vec nakoniec pekne klapne, čo divák, samozrejme, predpokladá, veď ide vlastne o ich prachy. A to by tak hralo, aby sa „chalanom“ nezadarilo a mohli si naďalej pýtať ledva jeden koláč ku káve, či nedovoliť si potomkom udržať strechu nad hlavou, alebo nedovoliť si vycestovať za milovanou vnučkou lietadlom.

Malé úctivé FBI je na nich krátke, všetci si zabezpečili nepriestrelné alibi. Šikovní dedkovci len akčne načrtli, čo všetko sa môže vyvinúť zo straty základného zdroja obživy na dôchodku. Vysmiali sa zrade, zhrabli zaslúžený zisk a svoju jeseň života obohatili o svoje priority, ktorými dokázali, že život si treba ctiť práve vo vychutnávaní dávno zabudnutých rituálov a že najbližšia rodina a priatelia sú to jediné, na čom človeku v pokročilom veku záleží. Že žiadne ekonomické machinácie ich nedonútia ohnúť chrbát, ale čeliť problémom so cťou, občas aj detskou naivitou.

Vo veľkom štýle Vo veľkom štýle

No predovšetkým byť stále nablízku svojej najužšej rodine či spriaznenej skupine, aby sa vskutku naliehajúci blížiaci sa koniec života vyjavil ako krásne obdobie so správnymi ľuďmi vôkol, nezištnými priateľstvami a, nadôvažok, krásne naloženým kapitálom. Dedkovci, ktorí si napriek splínu zo zmrazenia dôchodkov vydupú vo veľkom štýle návrat ku všetkým koláčom sveta a doprajú si z každého, na ktorý majú chuť...

Going in Style (USA, 2017, 96 min.)
Réžia: Zach Braff. Scenár: Theodore Melfi, Edward Cannon. Hrajú: Joey King, Morgan Freeman, Ann-Margret, Michael Caine, Alan Arkin...

autor Zuzana Ondrišová 8.4.2017