FANTASTICKÉ ZVERY A ICH VÝSKYT

FANTASTICKÉ ZVERY A ICH VÝSKYT

7.0

Svet kúziel opäť ožíva! J. K. Rowlingová tvorí z útlej knižôčky veľkú ságu, ktorú si Warneri poistili na päť filmov a do roka 2024 majú čo točiť. Je to pre nich po Harry Potterovi, Pánovi prsteňov a Hobitovi ďalšia výživná poistka. A z prvého filmu cítiť veľmi dobrý potenciál na expanziu, môže fungovať, len musia scenáristi udržať vysokú latku a nenaťahovať minúty, kde netreba.

Do New Yorku v roku 1926 prichádza zvláštny mladík, pán Scamander. V ruke drží ošúchaný kufor a namieril si to do centra, keď sa pri banke stane niečo neočakávané – z kufra zmizne pár zverov a začnú robiť po meste neplechu. Jeho úlohou je chytať ich, lenže do cesty sa mu pripletie nádejný pekár Jacob Kowalski a Tina Goldstein z Magického kongresu. Berie ich na misiu, ale v New Yorku predsa vyčíňa ešte iná sila, o ktorej vedia niektorí, sledujú ju a nevedia si vysvetliť rozličné škody či nevídané javy. Na rozdiel od pokročilej Európy, v Amerike stále žijú mágovia v utajení a je otázka času, či krehká rovnováha raz neskončí...

Na ktorú otázku odpovedať najprv? OK, nemusíte mať napozeraných všetkých Harry Potterov, aby ste si Fantastické zvery vychutnali. Sme v rovnakom svete, slovných narážok a asociácií sa tu pár nájde, ale kto nezvládal HP maratóny, nebude stratený a ani si nemusí ísť rýchlo napozerať všetkých 8 častí.

O Voldemortovi niet ani chýru, spomína sa Rokfort a pár ďalších mien, spojitosť vidieť na dizajne a budete sa cítiť ako doma. Dojmy zosobňuje hudba Jamesa Newtona Howarda – pri logu odznie síce klasická téma, a potom si tu šéfuje sám pre seba, zložil pár nádherných skladieb a variabilný soundtrack.

Príbeh? Ten je úplne iný. Nehovorí o malom čarodejníkovi a mocnom zloduchovi, nie je to ani variácia, sleduje niečo iné a má odlišný tón. Stávka na fantastické zvery je nádejná – a vychádza. Túžime vidieť, aké druhy existujú, ako sa správajú a autori si to dobre uvedomujú, postupne ich servírujú: na ulici, pri hľadaní stratených druhov či vynikajúcej scéne návštevy na nečakanom mieste. Zvery sú najcennejším elementom magického sveta, keďže kúziel sa dočkáme iba zopár v priebehu filmu a pri akčnom finále.

Fantastické zvery a ich výskyt Fantastické zvery a ich výskyt

Otázka cieľovej skupiny sa zodpovedá ťažšie. Pre najmenšie deti Fantastické zvery nie sú, štartujú ranou ako z dela a v priebehu sú málinko temnejšie momenty, ktoré ich predurčujú na... radšej 10+. Niežeby ste sem nemali vodiť mladšie deti, scény so zvermi si užijú, lebo sú často milučké i vtipné, no potom autori nasadia vyšší kaliber, aj nejaké mystérium a to sa im bude rozpletať ťažšie.

Dejová skladba je pekne vytvorená a dlho nevieme, o čo ide. Scenár je dostatočne tajomný, hoci nie je príliš zamotaný; postupne zistíme hlavné i vedľajšie postavy či ešte zamlčané skutočnosti. Prvá polovica sa sústredí najmä na naháňanie fantastických zverov po New Yorku, druhá zvážnie a nabehnú temnejšie sily, atmosféra hustne. Na konci má čo gradovať, niečo nechať otvorené, aby sa posilnil pocit zo ságy a pokračovanie nabudúce... Keď sa pozriete spätne, autori lejú na začiatku veľa mystéria, dosť vysvetlia, no zďaleka nie všetko. David Yates vie, ako režírovať a napĺňať očakávania divákov, tu pridá tajomno, tam humor. Dostalo sa sem prekvapivo viacero úsmevných momentov, čo by ste od fantasy nečakali.

Technické aspekty sú brilantné. Fantastické zvery fantasticky vyzerajú. A nielen zvery, kde sa vybláznili animátori, ale ani New York 20. rokov 20. storočia nebol dlho atmosférický a presvedčivý ako v tomto filme. Kamera lieta, hudba je dobrá, strih nešetrí nikoho, architektúra top. Akčné efekty výborné aj v 3D.

Pri hereckých výkonoch vedie Eddie Redmayne, ktorý si normálnu postavu dlho nezahrá, no MLOK-a hrá svojsky a presvedčivo. Nečakaným spestrením je Katherine Waterston v hlavnej ženskej roli: neopozeraná, zaujímavá a len spočiatku pripomína Aliciu Vikander, ale napokon sa rýchlo odkloní. Dan Fogler doručí očakávaný humor z ukážok, aj Colin Farrell sa snaží mávať sugestívne kúzelnou paličkou.

Fantastické zvery a ich výskyt štartujú spoľahlivo. V novom svete, s inými elementmi, dobovým nádychom. Akurát by som od nich čakal trochu väčšiu intenzitu v celej dĺžke, ale napĺňajú očakávania: nová sága, kde máte čo objavovať, užívať si. Expanzia čarodejníckeho sveta je úspešná.

Fantastic Beasts and Where to Find Them (UK/USA, 2016, 133 min.)
Réžia: David Yates. Scenár: J.K. Rowling. Hrajú: Eddie Redmayne, Katherine Waterston, Alison Sudol...

autor Michal Korec 18.11.2016