MÔJ KRÁĽ

MÔJ KRÁĽ

7.0

Tony prichádza do rehabilitačného centra zabojovať s ťažkým zranením kolena. Nie sú to však len jej väzivá a šľachy, čo potrebujú „time out“. Hlavná hrdinka romantickej drámy Môj kráľ postupne odhaľuje príbeh svojej osudovej lásky. Lásky k fascinujúcemu, no zhýralému mužovi, ktorý ju previedol od eufórie až k zúfalstvu. Snímka sa dostala do programu festivalu Crème de la crème, ktorý si kladie za úlohu odprezentovať v slovenských kinách to najlepšie, čo sa vo francúzskej kinematografii za posledné mesiace urodilo. Že do tejto množiny Môj kráľ patrí potvrdzujú najmä výborné herecké výkony Emmanuelle Bercot a Vincenta Cassela.

Môj kráľ, to je filmová romanca pre tých, čo sa neboja prísť o ilúzie. Ukazuje lásku v tej najširšej škále podôb: Od divokej zaľúbenosti a vášne, čo dvoch cudzích ľudí na začiatku spojí, až po neschopnosť prispôsobiť sa vzájomným odlišnostiam, ktorá ich nakoniec rozdelí. Všetko sa to začne nevinným flirtom v bare, po ktorom sa právnička Tony a bonviván Georgio stanú nerozlučnou dvojicou.

Ich bezmedznú zamilovanosť im divák bez najmenších problémov uverí a s potešením bude sledovať, ako si ju užívajú rôznymi uletenými výčinmi. Rovnako zreteľne však budeme spolu s ustarostenými priateľmi tejto dvojice vnímať, akí sú v skutočnosti nesúrodí. Ako to, že si Georgio po plejáde dlhonohých modeliek za svoju životnú partnerku vyberá práve „obyčajnú“ Tony? A kam dala rozum už raz rozvedená Tony, keď sa po letmej známosti podvolila Georgiovej žiadosti o potomka? Ak by však všetci zaľúbenci počúvali dobré rady svojho okolia, asi by ľudstvo čoskoro vymrelo...

Môj kráľ Môj kráľ

Krátko po tom, ako Tony otehotnie, sa nad rozprávkou začína zbierať búrkové mračno. Z minulosti sa neprestáva vynárať Georgiova niekdajšia priateľka Agnes, ktorá neustále potrebuje od svojho bývalého zachraňovať. Nastávajúci otecko tiež nikdy nemá ďaleko svoju bandu bohémskych kamarátov, akoby sa na jeho slobodomyseľnom životnom štýle s príchodom dieťaťa ani nemalo nič zmeniť. Po neúspešných pokusoch o ultimátum Tony začína chápať, že jej táto láska prinesie prinajmenšom toľko žiaľu, ako radosti. Dokáže sa jej však vzdať?

Ten, kto sa v ženách trošku vyzná, iste uhádne odpoveď na túto filozofickú otázku aj sám. O záverečné skóre v zmysle „kto z koho“ (a kto nakoniec bez koho) tu ale naozaj nejde. Napokon, samotný príbeh vlastne ani neprináša nič nové a originálne, očakávať výrazné prekvapenia teda nie je na mieste. Nejde ani veľmi o to „čo“, ale skôr „ako“ to film zachytáva. A v tomto smere je určite čo chváliť.

Môj kráľ Môj kráľ

V prvom rade treba povedať, že sa na film veľmi ľahko pozerá. Neustále sa v ňom niečo deje, herci výborne hrajú, striedajú sa zaujímavé kulisy aj vedľajšie postavy. Občas sa kričí, niekedy aj rinčia rozbité poháre či výplne dverí, skutočne presladenej romantiky je tu ako šafranu. Pravdepodobne to teda tento krát bez väčšej ujmy prežijú aj tí, čo sa na „francúzsky film o láske“ vybrali len pod hrubým nátlakom nežnejších polovičiek.

Scenár sa tiež snaží vyhýbať čierno-bielosti, a tak hoci jeho postavy predstavujú v niektorých ohľadoch až okato vyhranené charaktery, ako celok líčenie ich vzťahu pôsobí celkom realisticky. Pripravte sa však na to, že to pôjde chvíľami hlboko na úkor sympatií.

Ak sa vám páčia filmy Richarda Linklatera, ale polovicu z ich replík by ste pokojne oželeli výmenou za bujarejšie emócie a drámu, Môj kráľ vás môže naozaj baviť. Patrí k filmom o láske, na ktoré sa zľahka posmešná škatuľka „červená knižnica“ naozaj nehodí.

Mon roi (Francúzsko, 2014, 130 min.)
Réžia: Maiwenn. Scenár: Étienne Comar, Maïwenn. Hrajú: Emmanuelle Bercot, Vincent Cassel, Louis Garrel, Isild Le Besco, Maïwenn

autor Hana Lippová 11.3.2016