KŇAZOVE DETI

KŇAZOVE DETI

9.0

Momentálne je na chorvátskych ostrovoch plno. V príbehu Kňazových detí sa však jeden z nich potýka s vysokou úmrtnosťou a nízkou natalitou. Chorvátsky režisér Vinko Brešan sa vyhýba profánnemu turistickému ruchu a pozornosť zacieľuje na domáce obyvateľstvo, ktoré vymiera, pretože všetci používajú kondómy a hormonálnu antikoncepciu. Spolu s Mate Matisicom vykresali vtipný scenár o tom, ako miestny kňaz originálnym spôsobom dopomáha novým Božím dietkam na svet. V tajnom prepichovaní ešte zabalených kondómov...

Mladý kaplán Fabijan (Krešimir Mikić) ide prebrať štafetu za kňaza Jakova, zatiaľ je však obom súdené fungovať simultánne. Svojské domorodé postavičky zásobuje prezervatívmi miestny trafikant Petar (Niksa Butijer) a v lekárni predáva antikoncepciu vlastenecký Marin (Drazen Kuhn). S Fabijanom vymyslia plán, ako dopriať Božiemu zámeru možnosť víťaziť nad ľudským úsilím nepočať. V chorvátsky typickom humornom duchu spoznávame obyvateľov a ich spolusúložníkov. Na všetko dohliada starostlivé kaplánovo oko. Život na ostrove nadobúda dôležité nadnárodné rozmery. Dostavujú sa však neželané „vedľajšie účinky“ a komorná atmosféra začína hustnúť, stále v rámci príjemného glosovania či nezabudnuteľne formulovaných dialógov v krásnom prímorskom mestečku.

Kňazove deti Kňazove deti

Autorskej dvojici sa výborne darí držať diváka v úsmevnom očakávaní milých zvratov, ktoré vystupujú síce vo vtipnom svetle, no napriek tomu odkazujú na neustálu konfrontáciu s Božími ustanoveniami. Dej sa originálne zamotá, vstupuje doň odložený novorodenec na pozadí skutočných či fiktívnych brúch čerstvých tehuliek. Žiadnej akčnej mobilizácie sa však nedočkáme, lebo Fabijanovo rozvážne jednanie vždy padá na úrodnú pôdu a problémom sa núka schodné, i keď trocha absurdné, riešenie.

Okrem vynikajúco stvárnených všetkých postáv dokonalú atmosféru dotvára „rodinný“ obraz dalmatínskeho ostrova a výborná rétorika zúčastnených. Gro humoru tkvie v stroho podávaných dialógoch bez zbytočných gest a s minimom mimiky. Vynaliezavá kamera Mirka Pivcevica graduje jednotlivé scény do žiadaného napätia, často explikujúco supluje ostatné vyjadrovacie prostriedky. Spolu s hudbou Matea Matisica sú silnými piliermi pri dejovej či atmosférickej výstavbe.

Kňazove deti Kňazove deti

Našťastie, film nezostáva len v čisto humornej polohe, no hravosť autorov neopúšťa ani na konci deja, kedy vypláva na povrch, že nie všetky morálne zásady sú rešpektované a dodržiavané. Brešan umne zakomponoval do komediálneho rázu horkú pachuť cirkevného elitárstva. Cez úsmevnú kulisu presne cieli do jadra problémov a odľahčenou naráciou pomenúva skrytú spreneveru viere. S krásnymi, bujarými odkazovými vsuvkami, jedinečnými charaktermi a silne ľudským prístupom k naoko tak obyčajnej otázke, či dať alebo nedať šancu novému životu. Aby sa pozemský vlk nasýtil a Božia koza ostala celá.

Svećenikova djeca (Chorvátsko/Srbsko, 2013, 93 min.)
Réžia: Vinko Brešan. Scenár: Mate Mitišić. Hrajú: Krešimir Mikić, Niksa Butijer, Dražen Kühn

autor Zuzana Ondrišová 14.7.2014