BELLA A SEBASTIÁN

BELLA A SEBASTIÁN

7.0

Francúzsky seriál zo šesťdesiatych rokov a knižná séria Bella a Sebastian od spisovateľky Cécile Aubry je známa aj v našich geografických končinách. Staršie generácie si určite s nostalgiou spomenú na nezvyčajné priateľstvo medzi dvomi opustenými hlavnými hrdinami – bielym ovčiakom Bellou a chlapcom - sirotou Sebastianom. Žijúc v domácnosti so starým horalom Cézarom potom čelili zloduchom v podobe pašerákov. Na popkultúrny klenot, podľa ktorého mimochodom získala svoje meno aj pozoruhodná škótska skupina Belle and Sebastian, nadväzuje v súčasnosti filmová adaptácia. Po vzore Indiana Jonesa tvorcovia zasadili dej do historického kontextu druhej svetovej vojny a nemeckej okupácie. Nacisti chcú dostať pod kontrolu horský priechod, cez ktorý by utečenci mohli zmiznúť do Švajčiarska.

Digitálne technológie v poslednom desaťročí spôsobili, že živočíchy vo filmoch nahradili umelé napodobeniny, ktoré sa viac, či menej blížia krivke reality. Nová knižná adaptácia však zvolila opačný prístup a použila cvičené zvieratá. Nielen pyrenejský ovčiak Bella, ale hlavne divoké vlky vrčiace z reproduktorov pôsobia skutočne hrôzostrašne. Desivejšie než akákoľvek beštia vymodelovaná v amerických počítačoch. Bella a Sebastian je tak po dlhom čase rodinný film, ktorému kino dodáva tretí rozmer aj bez farebných okuliarov.

Bella a Sebastián Bella a Sebastián

Ilúziu nahrádza autentické prostredie zasnežených Álp – s roklinami, do ktorých možno spadnúť, v horách, kde za nepriaznivých podmienok možno umrznúť. Vizuálne potešenie dokresľujúce dobrodružný element príbehu. Alpy sa podľa režiséra mali stať jedným z hlavných hrdinov s ich typickou trojicou farieb: zelenou, žltou a bielou. Herci nepili kávu pred zeleným plátnom, ale nasadali skoro ráno na vrtuľník. Natáčanie si tak časovo vyžiadalo takmer jeden celý rok.

Nepochybne geniálnym nápadom bolo réžiu zveriť (pôvodom senegalskému) dobrodruhovi a dokumentaristovi Nicolas Vanierovi. Ten už predtým navštívil najchladnejšie krajiny zemegule nehovoriac o jeho sibírskej odysei, kedy so saňami zdolal za 4 mesiace 8000 kilometrov v ruskej divočine. Podobnú výpravu vykonal aj na Aljaške, čo mu slúžilo ako inšpirácia pre predchádzajúce snímky – Posledný traper, Vlk. Vzťah k psom a adrenalínu vniesol aj do svojej novinky. „Chcel som zachytiť slobodu chlapca v horách, ktorého jednoducho nechajú putovať samého. Takú nezávislosť dnes ťažko zažiť, kedy deťom zakazujeme všetko kvôli ich bezpečnosti,“ povedal Vanier pre magazín Paris-Match.

Bella a Sebastián Bella a Sebastián

Na druhej strane Bella a Sebastian nemožno považovať majstrovské dielo. K rodinnému žánru patrí niekoľko neprekonateľných príbehových klišé a rozpačitých dialógov. Aj autenticita má svoje hranice, napríklad v prípade oblečenia, ktoré miestami pôsobí moderne. Či špinavá Bella, ktorej srsť po jednom vykúpaní v horskom jazierku vyzerá ako po konzultácii so stovkou kozmetických odborníkov. Alebo ak si všimnete, že Sebastianove rómske korene sú vo filme akosi neviditeľné. A napriek tomu, že dej bol zasadený do kontextu druhej svetovej vojny, dobová brutalita prešla cenzúrou. Toto dobrodružstvo je totiž určené pre všetky generácie. Nacisti slúžia ako ozdoba horského prostredia, vzrušujúce prifarbenie situácie – aby sme vedeli, že nebezpečenstvo číha na našich hrdinov zo všetkých strán.

História je iba rámčekom fascinujúceho akvarelu, ktorý ohromuje skôr spracovaním. Príbeh ponúka napínavú nadstavbu knižnej série známej aj v našich končinách z detskej edície. Dôkaz, že moderná optika dokáže prebiť melancholické spomienky na starý televízny seriál. Nečakajte priveľa, Bella a Sebastian môže nanajvýš slúžiť ako príjemné prekvapenie pre cynikov pochovávajúcich žáner rodinného filmu. Snímka bola vo Francúzsku vianočným hitom minulého roka, úspech pravdepodobne otvorí most pre pokračovanie. Návratu na alpské končiare z pohodlnej pozície sedadla by som sa rozhodne nebránil.

Bella et Sebastian (Francúzsko, 104 min, 2013)
Réžia: Nicolas Vanier. Scenár: Juliette Sales, Fabien Suarez a Nicolas Vanier. Hrajú: Félix Bossuet, Tchéky Karyo, Margaux Chatelier, Andreas Pietschmann, Dimitri Storoge a Mehdi

autor Marek Hudec 9.5.2014