MACHETE ZABÍJA

MACHETE ZABÍJA

5.0

Druhý diel série Machete štartuje tesne po tom, ako hrdinovi zabijú jeho drahú a on začne prahnúť po pomste. No zrazu je povolaný do misie priamo prezidentom USA a je to akcia šitá priamo pre maníka s neuveriteľnými bojovými schopnosťami. Viaceré špeciálne jednotky si už vylámali zuby na novom protivníkovi – excentrický obchodník so zbraňami Luther Voz má smrtiacu raketu a neštíti sa ju použiť na rozpútanie vojny, anarchie a skazy na Zemi.

Machete zabíja dáva takmer ultimatívnu odpoveď na otázku, ako dlho si vystačí režisér s opakovaním toho istého vtipu. To, čo kedysi eminentne zabávalo divákov v podobe prostej ukážky na neexistujúci film, bolo natiahnuté na cca 100-minútovú celkom zábavnú akčnú komédiu. No od roku 2010 sa veľa zmenilo a diváci začínajú byť skrátka presýtení: poctami na staré akčné filmy (Expendables i sóla s Arniem či Slyom a kombom Plán úteku), variáciami na grindhouse (veľa dobrých nebolo) a zdanlivo výborný nápad (naštvaný Mexičan vs. obrovská armáda ozbrojencov) sa už vlastne vyčerpal.

Machete zabíja je variácia na niečo videné a nemá veľa šancí na predbehnutie predchodcu. Je nabitá postavami s bláznivými menami typu Desdemona, La Chameleón, Mr. President či Miss San Antonio a ich neúmerné množstvo sa snaží prehlušiť relatívne jednoduchý dej. Dobré je včlenenie Carlosa Estevéza alias Charlieho Sheena – na rozdiel od tupého Scary Movie 5 sa do tejto roličky hodí a náramne si ju užil. Na druhej strane je Mel Gibson, no jeho postava nenapĺňa potenciál, ako záporák sa mohol vyšvihnúť k lepšiemu výkonu. Ťažko povedať, čím to je, ale Melova charizma za posledné roky utrpela a na výkonoch to cítiť. (Len včera som pozeral Pocahontas z roka 1995 a jeho John Smith bol skvelý, zatiaľ čo Mel na plátne a v akcii Machete zabíja je veru slabý.) Pokiaľ ide o ženské party, najlepšie vychádza Amber Heard a Michelle Rodriguez, zatiaľ čo Sofia Vergara i Lady Gaga sú mimo. Ešteže Danny Trejo hrá to najlepšie, čo mu vždy vo filmoch išlo: naštvaného chlapíka, no aj jemu sa už občas neradno čudovať, že sa nudí, na toľko akcie je starý a viac zaň hrá iba pokrčená tvár.

Machete zabíja Machete zabíja

Nemalý problém dvojky Machete tvorí dĺžka. Do 107 minút mal Rodriguez napchať viac vedľajších epizód (no to by už trpelo tempo) alebo brutálne strihať. Pri tejto stopáži sa film po výbornom úvode rýchlo strhne do nudnej druhej tretiny a vylezie z neho až pri niektorých záverečných akciách. Fakt je, že celkovo nájdete vo filme akcie dosť, a je príliš schematická a toľko super nápadov na jej oživenie neprichádza. Divák je rýchlo pobláznený streľbou, sekaním hnátov nepriateľov a ženami v bizarných pózach – čo je na pomery žánru i tohto filmu v poriadku, ale sami budete prekvapení ako skoro vás ten štýl omrzí, objavíte iba tucty obohraných vtipov a nič zaujímavé.

Machete zabíja Machete zabíja

Vo videohernej či komiksovej terminológií sa takému výsledku hovorí aj „overkill“. Je tu stále veľa toho istého a po čase sú vaše zmysly otupené. Akoby aj sami autori objavili, že chcú točiť dookola len tie isté vtipy a akcie, a zabudli byť zábavne tupí. Áno, majú súboje s machetou, naháňačky, streľbu, pár dobrých likvidácii (ale helikoptéru i motorový čln ste videli už v traileri). Alebo pár nápadov s 3D pred sexuálnou scénou, to je fajn. Ale nestačí to – a vôbec nie na film, čo má takmer dve hodiny a nie 80 minút, ktoré by si zaslúžil.

Machete zabíja pobaví svojich najvernejších fanúšikov, ale znalci Roberta Rodrigueza budú celkom prekvapení, ako sa fantázia tvorcu pri tejto látke minula a ostalo iba grindhouse remeslo a repete akcie spred troch rokov.

Machete Kills (USA/Rusko, 2013, 107 min.)
Réžia: Robert Rodriguez

autor Michal Korec 29.10.2013