POT A KRV

POT A KRV

7.0

Michael Bay si dáva pauzu po troch gigantických blockbustroch o Transformers a chcel si nakrútiť poctivú akčnú komédiu ako za starých čias. Stála 26 miliónov dolárov (ale bez problémov by ste jej hádali o stovku vyšší rozpočet) a v centre sú traja búchači z posilky, ktorí sa rozhodli splniť si svoj americký sen.

Daniel Lugo by chcel zbohatnúť a uvedomuje si, že fušky a lekcie medzi činkami mu k cieľu asi nepomôžu. Preto sa rozhodne pre absurdný kúsok: uniesť s dvomi kumpánmi jedného zo svojich klientov a potom ho vymeniť za balík jeho peňazí. Znie to dobre, ale plán sa zvrtne, takže peniažky len tak rýchlo neprídu a trio svalnáčov si musia poradiť, čo s uneseným, ako sa ho zbaviť a eventuálne ako nejaké doláriky získať.

Krv a pot nie je úplne bežný blockbuster 21. storočia. Námetom, režisérom, spracovaním. Tu sa premiešali viaceré elementy, ktoré z filmu robia ľahší letný film po všetkých obrovských robotoch či komiksoch. Veľkú rolu zohráva scenár, ktorý je svojím spôsobom prepracovaný a pritom založený na skutočnej udalosti. Už tento moment (vzhľadom na námet) vám signalizuje, že kino založené iba na efektoch sa nekoná. Motívy malých zlodejíčkov alebo nevydarených únosov bežne spracúvajú Coenovci (nie nadarmo mnohí recenzenti Krv a pot prirovnávajú k Fargu) alebo režiséri malých trilerov, no tá látka je na Baya spočiatku príliš ľahká. To, že sa postupne situácia zvrtne a začnú sa vŕšiť nepravdepodobné situácie (opäť a la Coenovci) je už výsledok toho, že život píše najlepšie absurdné príbehy a že si scenáristi dali skutočne dosť námahy, aby bolo eskapád tak veľa, že sa v deji stále niečo mieša a na filmové pomery je novinka dostatočne adaptovaná. Tri výborne napísané postavy svalnáčov (ale aj ich cieľ) sú zárukou dobrého štartu, no kam sa vlastne dianie môže posunúť, to je už výsledok filmárskeho kumštu.

Pot a krv Pot a krv

Ako do tohto koloritu zapadá Michael Bay, ktorý bežne ostreľuje Zem asteroidmi alebo ničí celé mestá? Vyhoďte si z hlavy posledné filmy o robotoch, spomeňte si na jeho minulú kariéru i množstvo trademarkov a máte jasnú predstavu. Videoklipový štýl je späť, jeho majster servíruje krásne snímané scény z Miami a nič mu nie je sväté. Humor je politicky nekorektný a kto nie je pekný, opálený či múdry, je odsunutý na vedľajšiu koľaj a stáva sa terčom posmechu. Akčné scény sú zručne točené, dynamické a prekvapivo svieže. Bay nestratil nič zo svojho remesla a na plátne nemusí mať kopu šrotu, vystačí si s kopou svalov. Nechýbajú pekné dlhonohé krásky (nielen na efekt, aj ako súčasť diania). Všetko tu solídne odsýpa, ale sme u Michaela Baya, mnohí budú reptať, že stopáž je prepálená o 20 minút.

Osobne si to nemyslím, pri menšej dĺžke by sme prišli azda o pár epizód či drobných scénok a navyše fandím Michaelovi, ktorý z každého filmu chce žmýkať maximum, aj za cenu straty tempa. Miestami mám totiž pocit, akoby samotný Bay nakrútil tento film rovnako ako pred rokom 1995, keď vyšli jeho prví Bad Boys. Ba čo viac, rôzne kamerové prelety, snímanie Miami (nápisu i  mesta) tento jeho debut natoľko pripomínajú, že milovníci tejto akčnej komédie budú najviac spokojní s novinkou. Žiadne veľké špeciálne efekty, iba dobrý námet, sympatickí hrdinovia a šikovný režisér so silne štylizovanou víziou.

Pot a krv Pot a krv

Iste bodne dobré obsadenie. Napumpovaný Mark Wahlberg je výbornou voľbou do ústrednej úlohy a budete prekvapení, ako sa miestami krotí The Rock – jeho postava je vtipná a uveriteľná. Táto zdanlivo nepravdepodobná dvojica tvorí výborný pár a vystačí si celý čas. Plejáda vedľajších úloh s Edom Harrisom či Rebel Wilson je rovnako vhodne vybraná.

Krv a pot nie je nič objavné na pomery žánru, ale ako akčná komédia (kde aj občas mrazí, potom sa zase neviete prestať smiať) v letnej sezóne vypáli veľmi dobre. Toto sú Muscle Boys, variácia na Bayov debut z roka 1995 – Miami je jeho mesto a vy tu môžete vypnúť ako pred 18 rokmi. Výsledné hodnotenie leží na Bayovej stupnici vysoko; ale ak ho radi nemáte, ťažko si vychutnáte jeho obľúbené triky s inými hercami.

Pain & Gain (USA, 2013, 129 min.)
Réžia: Michael Bay. Scenár: Christopher Markus, Stephen McFeely.

autor Michal Korec 11.8.2013