OSAMELÝ JAZDEC

OSAMELÝ JAZDEC

7.0

Desať rokov po úspechu Pirátov Karibiku sa zišiel pôvodný tím, aby zažiarili v inom žánri: westerne. Johnny Depp ako herecký magnet, Gore Verbinski na stoličke režiséra, producent Jerry Bruckheimer. Hans Zimmer, čo akciu poriadne ozvučí. Snaživý mladík Armie Hammer na palube. Výsledok je netradičný, lepšie urobíte, ak film uvidíte bez znalosti traileru, zápletky a detailov. Je to 149-minútový kolos, no nebude pre každého.

John Reid odišiel z malého texaského mestečka študovať, no teraz sa vracia vo vlaku späť. V rodnej lokalite prepukol stavebný ruch okolo železnice a jeho brat sa nestíha starať o svoju manželku, pretože pri rieke sa schyľuje k vojne Komančov a bielej rasy. No vo vlaku je naložená dvojica kľúčových postáv: indián Tonto a zločinec Butch Cavendish, ktorý smeruje na šibenicu. Trio John-Tonto-Butch sa stretáva po prvý raz a štartuje veľkú ságu o násobnej pomste, mýtickom putovaní a najmä vzniku Osamelého jazdca v Texase.

Čím menej viete, tým viac si Osamelého jazdca vychutnáte. Hoci sami nebudete po 20 minútach vedieť, na aký žáner ste vlastne prišli. V prvom rade western, ktorý dostal obrovský rozpočet a tvorcovia naň navešali kopu efektných scén, najmä okolo železnice. Sú tu atmosférické momenty i chladná prestrelka v horúcom priesmyku, čo potvrdzuje, ako Gore Verbinski dokáže zvládať tento žáner. Hoci má nesmierne ťažkú úlohu, lebo netočí poctu ako Rango pred dvomi rokmi. Zrejme poháňaný Jerry Bruckheimerom vložil do diania viac trikových sekvencií ako pôvodne sám chcel. Ale zvládne ich.

Westernový žáner, schéma a prostredie sú totiž iba zámienkou pre rozpútanie veľkého dobrodružstva, ktoré chce sčasti nadviazať na Pirátov Karibiku a zároveň fungovať osobitne ako nový príbeh. Film lavíruje medzi týmito dvomi typmi (western vs. akčná komédia) prakticky neustále, akoby viacerí scenáristi na striedačku písali jednotlivé scény. Oproti Pirátom sa prekvapivo utrhli napríklad v rovine vážnych tém a sčasti aj násilia – akoby sa chceli od ľahkých Pirátov vzdialiť a povedať divákovi: hej, na Divokom západe to nebola sranda, do hlavy dostaneš guľku, najväčší zločinec ti vyreže orgán a tvoju rodinu napadne divoká banda, ak si nedáš pozor. Na pomery Disneyho sa trošku brutalita posunula: nie o veľa, no menšie deti by asi mali ostať doma.

Osamelý jazdec Osamelý jazdec

No väčšie deti (i tie vnútri nás, starších) budú miestami nadšené. Kto miluje Divoký Západ, priráta si bod. Kto sa v detstve prezliekal za Indiánov, pripočíta si ďalší. A kto sa hral s vláčikmi na stole či koberci detskej izby, ten bude od začiatku do konca nadšený. Fascinácia železnicou (rozhodne nemá malú rolu v celom scenári) je zjavná a Verbinski ju miluje rovnako ako kedysi pirátske koráby. Akčné scény na koľajach sú veľkolepé a finále je azda najzábavnejšie, aké som tento rok v blockbustri videl. Hans Zimmer v ňom naplno prejaví svoj talent a mixuje jednu z najznámejších overtúr. No pokiaľ sa tam dostanete, môže vám byť dlho.

Scenár je na 149 minút príliš štedrý a občas má hluché miesta. Niektoré dialógy slúžia iba na dokreslenie atmosféry a dej vpred neženú. Sporadický flashback niekedy povie viac. Retrospektívne rozprávanie od úvodu skôr zdržuje a nemá takmer žiadny význam, až na jeden moment, čo je málo. Zakomponovanie niektorých vedľajších postáv je samoúčelné, autori chcú, aby sme sa zabavili na banditovi v ženských šatách, podobne ako na pirátoch na Čiernej perle. No funguje to iba zriedka. Úvodná polhodina predstaví množstvo postáv, no rýchlo sa ich zbaví. V prvom momente zvláštne naťahovaná sekvencia dáva zmysel až s odstupom času. Na druhé videnie môže film viac fungovať, ale pripravíte sa o množstvo nečakaných zvratov.

Osamelý jazdec Osamelý jazdec

Johnny Depp je ako Tonto samoúčelná postava, no autori jej nevenujú maximum priestoru. Áno, stále hrá svojrázneho pomaľovaného blázna, ale niektoré scény, repliky či dialógy s bielym koňom sú pamätné. Armie Hammer má veľký priestor a je snaživý, dlho sa drží svojej pôvodnej nátury, ale zmenu na veľkej ploche mu uveríte. A vďaka castingu za Williama Fichtnera, ako zloduch je jedinečný.

Osamelý jazdec bude mať širokú škálu hodnotení, niektorí si ho obľúbia, iní nevydržia do konca. Má bohatý koncept, fajn variáciu na western, ale mnohí jej neprídu na chuť. Kto nemá rád Divoký Západ, Indiánov a vláčiky, uvidí v ňom prekombinovaný film, čo chcel priniesť recept Pirátov do Texasu. 5/10. My ostatní vidíme veľký napínavý blockbuster z 19. storočia i mojich 8/10. To výsledne číslo berte ako nutný priemer...

The Lone Ranger (USA, 2013, 140 min.)
Réžia: Gore Verbinski. Hrajú: Johnny Depp, Armie Hammer, William Fichtner

autor Michal Korec 4.7.2013