PO ZÁNIKU ZEME

PO ZÁNIKU ZEME

5.0

Po zániku Zeme je film, ktorý už pred svojou premiérou schytal kopu záporných bodov. Za posunuté dátumy premiér. Za režiséra, ktorého hviezda padá od desiatich k trom. Za to, že si Will Smith vytvoril film pre svojho juniora v snahe urobiť z neho akčnú hviezdu. A sčasti aj za námet, ktorý všetci podľa prvého traileru prirovnali kvôli jeho pointe k Planéte opíc. Množstvo predsudkov a ich ťarcha sú príliš silné na to, aby ste ich nevnímali, ale nebudem vám klamať – Po zániku Zeme je iba priemerné sci-fi.

Dej sa odohráva tisíc rokov v budúcnosti, keď Cypher a jeho syn Kitai Raige stroskotajú na Zemi, kde už nikto celé storočia nežije. Po katastrofe sa ľudia rozhodli planétu opustiť, dnes je z nej nehostinné prostredie a vládne príroda. Cypher je však vážne zranený, tak sa Kitai vydáva na púť cez krajinu, aby vydal záchranný signál. Musí sa prebiť cez nebezpečné teritória zvierat – a navyše si otec so synom doviezli na Zem mimozemšťana, ktorý pri havárii ušiel a nemožno od neho čakať nič dobré. Začína púť juniora k dospelosti – ale aj utužovanie vzťahu otca a syna.

Námet nie je na zahodenie. Riešiť osud Zeme tisíc rokov v budúcnosti je dobrý základ – akurát sa tu veľa nezmenilo a planéta sa zmenila na veľkú smrtonosnú zoo. Žiadne veľké pokusy o zmenu vizuálu, na druhej strane niektoré pohľady na to, čo sa zo Zeme stalo, sú pekne snímané. Príroda má svoje čaro – i stret Kitaia s ňou. Neľútostné zvery dokážu vzbudiť napätie a vedú k dobrým akčným scénam.

Áno, za 130 miliónov sa síce nepodarilo natočiť nezabudnuteľnú sci-fi, no investovalo sa veľa do akcie a tá je často pomerne brutálna, rýchlo strihaná a slušne násilná. Je to pomerne nečakaný atribút od režiséra, akým je M. Night Shyamalan, no keď sa Kitai má s niečím stretnúť i čeliť neznámym druhom, dokážete byť v strehu a užívať si také scény.

Po zániku Zeme Po zániku Zeme

Problém je, že tvorcovia nechcú mať Po zániku Zeme škatuľkovanú iba ako obyčajnú akčnú sci-fi, kde sa občas objavia nelogické pasáže typické pre žáner (tisícročné rozdiely, divné technológie, čo na Zemi ostalo atď.), ale vkladajú tu jednak ekologické témy a najmä vysporiadanie sa mladíka so svojím najväčším nepriateľom – a tým nie je prírodná beštia, zdrhnutý emzák, ale vlastný strach. Podnámet ako stvorený pre Shyamalana je často spomenutý a zrejme režisér mladíka doň aj tlačil, no nefunguje to. A občas je problematický aj vzťah otca a syna, hoci vo finále pôsobí k lepšej časti filmu.

Jaden Smith je totiž vo svojej úlohe mizerný. Keď je iba akčný, dá sa na to zvyknúť. No keď sa pokúsi o hlbšiu hereckú sondu, najmä tú so strachom, je často mimo a nie je vôbec presvedčivý. A vo vzťahu otca a syna ťahá za kratší koniec: všetko, čo Will Smith vybuduje a je uveriteľné, on zrazu zhatí. Ale aj tak som rád, že sa Shyamalan o tento štýl pokúsil, lebo mentorovanie nie je zle pripravené, akurát kvôli juniorovi ťažkopádne realizovateľné.

Po zániku Zeme Po zániku Zeme

Vo svetle všetkých atribútov ako sľubný námet, dobrá akcia, fádna budúcnosť, zvláštne pokusy o boj so strachom a nebezpečenstvom a najmä rodičovským vzťahom vychádza Shyamalanova réžia oproti minulým dielam (Posledný vládca vetra, Udalosť) ešte celkom dobre. Pochybujem, že by Shyamalan dokázal nakrútiť iba čistú akčnú sci-fi, preto sú ďalšie vetvy v scenári vypýtané a viaceré zafungujú. Ale je ťažké odsúdiť film iba za to, že má jedného nesympatického herca?

Vo výslednom súčte a boji s predsudkami platí, že námet neoslní, a nie je úplne zle podchytený. Réžia je silne priemerná, ale nie je to nudná katastrofa. Will Smith je dobrý, no na plátne ho fakt vidíte málo. Jaden Smith prepadol pod očakávania a pri zmene castingu by film bol o bod lepší. V slabšom mesiaci by bol akceptovateľná veľkorozpočtová jednohubka. V nabitom lete to má ťažké. Na jedno videnie beriem: nenudil som sa, nevadili mi vedľajšie motívy, ani vizuál. Dobré tempo i akcia. Shyamalan sa odlepil od dna, ale týmto tempom natočí ďalší kvalitný film v roku 2020.

After Earth (USA, 2013, 94 min.)
Réžia: M. Night Shyamalan. Hrajú: Will Smith, Jaden Smith, Sophie Okonedo, Isabelle Fuhrman, David Denman, Zoë Kravitz, Lincoln Lewis

autor Michal Korec 17.6.2013