PR(E)DVOLEBNÉ SĽUBY

PR(E)DVOLEBNÉ SĽUBY

4.0

Cam Brady (Will Ferrell) je úspešným kongresmanom už niekoľko volebných období. Neohrozene kandiduje ako jediná osoba aj tento rok. Aktuálne voľby mu prichádza skomplikovať dobrácky truľko – majiteľ lokálnej turistickej kancelárie - Marty Huggins (Zach Galifianakis). Naivne verí v klasické ľudské hodnoty a netuší, že je vlastne dohodnutou postavičkou v obchodných plánoch dvojice výkonných riaditeľov spoločnosti, ktorá chce dovliecť lacnú čínsku pracovnú silu priamo do Ameriky a zapredať mestečko v Severnej Karolíne Číne. Dvojici CEO Glenn a Wade Motchovcom (John Litghow a Dan Aykroyd) záleží len na vlastnom obohacovaní a spolu s Martyho otcom vymyslia nekalý plán, ako využiť naivného Martyho vo svoj finančný prospech.

Komédia Pr(e)dvolebné sľuby režiséra Jaya Roacha (Austin Powers, Meet the Parents) v ľahkom bojovnom príbehu dvoch volebných rivalov prichádza v humornom duchu čistiť žalúdky oddaných voličov i skorumpovaných mocipánov. Celá odetá do nenáročného politického humoru predkladá nekonečné kvantum možností, ako sa pred voličmi hromadne pochovať či získať si ich prázdnymi sľubmi.

Pr(e)dvolebné sľuby Pr(e)dvolebné sľuby

Dvojica je, bohužiaľ, viac než prvoplánovo načrtnutá – máme tu sebavedomého charizmatického Cama, ktorý za pomoci vodcu kampane Mitcha (Jason Sudeikis) vie, ako rečníckymi prejavmi obalamutiť davy. Druhá strana, ako inak, ponúka nevzhľadného tučka s prihriatym prízvukom, ako nemotorne bojuje o voliča. Dlhoročné Camove skúsenosti z politickej scény tvrdo zrážajú na kolená Martyho opatrné „historky“ zo života i jeho neatraktívnu obéznu rodinu s dvoma dýchavičnými mopslíkmi. Na scénu nutne musí vstúpiť Mitchov kampaňový protivník Tim Wattley (Dylan McDermott), aby zachraňoval aspoň Martyho vzhľad a obsahovo sa podieľal na rečníckych prejavoch. Ostrieľaný Tim robí, čo môže, no s Martyho úprimnosťou divy narobiť nedokáže.

Do pléna sú hádzané slová ako Amerika, zamestnanosť, sloboda, a rozmanité chudokrvné skeče z konfontácií oboch kandidátov. Všetko v duchu nenáročnej diváckej percepcie, ktorá ale pri pádoch, vadných fyzických útokoch či hádzaní si súkromného bahna navzájom len prekvapene „čumí“ bez náznaku bezuzdného smiechu. Kandidáti si navzájom narýchlo korumpujú povesť a výsledky volieb sú stále neisté.

Pr(e)dvolebné sľuby Pr(e)dvolebné sľuby

Jay Roach veľkopansky míňa modro-červené pozadie na všetkom, čo sa dá, vyhrabáva okázalú hanebnosť volebných praktík a hoci samotný výsledok už od začiatku nie je dôležitý, voličské hlavy, samozrejme, nutne vyčistí pre príklon k spravodlivosti a pravde. Pr(e)dvolebné sľuby sú hlavne o hre v zosmiešňovaní, veľko-prázdnych gestách voči spoločnosti a radosti predniesť predvolebnú rivalitu v odľahčenom tóne pre milovníkov Ferrella a Galifianakisa. Každý z hercov má už vlastnú fanúšikovskú základňu a jej členovia vedia, na čo v prípade ich hereckého spojenia byť pripravení. No darmo im vypomáha vodcovský kampaňový background (Sudeikis, McDermott), príbeh príliš dáva do pozornosti samotných kandidátov, ktorých postavy pracujú len pre prvý moment potýčok a rozohraných sporov, v ostatnom ťahaní za nitky sa oba volebné týmy musia spokojiť s minimom invazívnosti či gradovania a lepšieho pointovania situácií.

Pedantne nastajlovaní Ferrell i Galifianakis svojimi postavami ponúkajú trápnu zádrapčivosť, kde jeden vyzerá ako bojovná zachmúrená šelma a druhý roztržito pozerá bokom ako skolená uplakaná srna. Hoci dej v jednom kuse má nakročené k nejakej rozhodujúcej akcii, všetko sa utápa v polovičatosti vedľajších postáv v dejotvornej rovine, kde scenár (Chris Henchy, Shawn Harwell) nemá čo ponúknuť a tak opäť necháva jedného z kandidátov v nejakej trápnej situácii a predhodí ju ako mienkotvorný prvok pre voliebchtivých občanov.

autor Zuzana Ondrišová 13.9.2012
4.0
5.0