MÔJ TÝŽDEŇ S MARILYN

MÔJ TÝŽDEŇ S MARILYN

8.0

Minulý rok Briti obleteli filmový svet s Kráľovou rečou a tento raz sa rozhodli pre dvojnásobný zásah: je tu Železná lady s oscarovou Meryl a zároveň spomienka na vzácnu návštevu Anglicka. Príbeh mladíka, čo túžil pracovať vo filme, odišiel z rodinného sídla a našiel si malý veľký džob.

Colin Clark si to v Londýne zamieril rovno k Lawrencovi Olivierovi, ktorý ho spočiatku využíval ako pobehaja. Ale potom prišla veľká produkcia a z USA mala doletieť božská Marilyn nakrúcať nový film so sir Olivierom, ktorému divadlo v tom čase už nestačilo. Mal veľkú víziu, podarilo sa mu vytvoriť neskutočnú hereckú kombináciu a... začal sa spoliehať na Colina viac ako si myslel. Pretože Marilyn je krehká žena, čo síce dofičala s manželom i veľkým sebavedomím, no zároveň sa dokáže roztriasť na natáčaní ako osika a dostať kreatívny či existenčný blok. Colin našiel štábu krásne útočisko pre uznávanú MM a zároveň sa ním čiastočne stal aj on.

Toto je príbeh avantúry, ktorá nemôže trvať večne, ale ukáže kúzelné chvíle, aké sa už nemusia opakovať. Nebojte sa motívu strašne sa snažiaceho vyvolať v divákovi nebodaj pocity romantiky či návod ako týždeň randiť s vytúženou star – vtedy veľkou herečkou, dnes TV moderátorkou, čo sleduje celý národ. Colin dostane unikátnu možnosť byť Marilyn nablízko, zároveň sa zakuká do peknej garderobierky a la Emma Watson (prvá riadna rola nepripomínajúca kópiu Hermiony Granger). Ale aj on postupne podľahne kúzlu (ilúzie?) ženy, ktorá opantáva celý (mužský) svet. Aká je teda ich chvíľa? Vzácne prchavá, ako letná láska, no zároveň odhaľuje tajomstvá.

Môj týždeň s Marilyn Môj týždeň s Marilyn

Ale ukáže vám tento film skutočnú Marilyn? Michelle Williams sa bude snažiť celých 99 minút presvedčiť, že áno. Jej výkon je výborný, avšak natoľko akcentovaný, že ho mnohí diváci nebudú chcieť akceptovať a pomyslia si, že Michelle prehráva a Marilyn posunula do inej roviny. Ale schválne si pozrite jej staršie filmy, vybrané pasáže alebo aj rovno nakrúcaný film a jeho scény, a už jasne pochopíte jej výraz postavy. Ťažšie je preniknúť do jej vnútra či nebodaj pochopiť, prečo taká v skutočnosti bola. Vzostup a pád charakteru nemožno na tomto priestore popísať, hoci v najcitlivejších momentoch prichádza film so zaujímavou ideou. Je na vás či sa stotožníte alebo ho rýchlo označíte za nedokonalý. Marilyn tu nie je jednoznačná ako jej sláva.

Môj týždeň si však rozhodne užijete v momente, ak ho budete akceptovať ako šikovne urobený britský film a najmä ako ďalšiu (koľkú už v tejto sezóne, tretiu?) poctu nakrúcaniu filmov pred desaťročiami. Očami Colina máte možnosť získať unikátny VIP vstup do Pinewood Studios, kde sa Lawrence Olivier snažil zodrať a riešil manželskú i tvorcovskú dilemu. Je to fantastický výlet do zákulisia, tlačovej konferencie, štýlu nakrúcania a toľkých tvorivých príprav Marilyn. Zároveň sa ukáže nejedna ďalšia britská hviezda (na čele s Judi Dench) a ich vzťah k filmu. Žijete Colinov sen naplno – a bonusom sú chvíle strávené nielen s Marilyn, ale aj veľkým Lawrencom.

Azda je možno škoda venovať toľkú pozornosť iba Michelle Williams, keď tu Kenneth Branagh predvádza jeden z najlepších výkonov vo svojej kariére. Jeho Olivier skrýva množstvo osobností v jednom tele a občas až démonický výkon režiséra, ktorý viac túži ako môže dostať. Brilantne napísané dialógy prednáša s ľahkosťou, nebojí sa viacerých cudzích prízvukov a miestami si berie veľkú časť filmu pre seba. Možno je o to lepšie sledovať dianie z očí nenápadného, ale solídneho výkonu Eddie Redmaynea, ktorý ako tretí asistent podáva symbolicky tretí najlepší part.

Len málokto možno porozumel v živote Marilyn Monroe a tento film neponúkne jasné, šokujúce odhalenia, ktoré by zmenili váš pohľad na ňu. Ale ako napovedá názov, bude to intenzívny krátky časový úsek, čo sa oplatí užiť plnými dúškami – a Colin Clark ho bude strašne rád rozprávať.

My Week with Marilyn (USA, 2011, 99 min.)
Réžia: Simon Curtis. Námet: Colin Clark – knihy The Prince, the Showgirl and Me (1995) a My Week with Marilyn (2000). Scenár: Adrian Hodges. Kamera: Ben Smithard. Strih: Adam Recht . Hudba: Conrad Pope. Hrajú: Michelle Williams, Eddie Redmayne, Kenneth Branagh, Judi Dench, Emma Watson

autor Michal Korec 2.3.2012
8.0
6.5