TRI

TRI

7.0

Nový film nemeckého režiséra Toma Tykwera (Lola beží o život) Tri zažil svoju slovenskú predpremiéru už na Filmovom festivale Inakosti v septembri. Téma sexuality je čoraz populárnejšia nielen v európskej kinematografii, námet Troch by sa dal prirovnať k Dolanovým Imaginárnym láskam, akurát prispôsobený pre publikum v strednom veku. Prázdnotu vo svojom vzťahu Hanna a Simon riešia milostným trojuholníkom. Zatiaľ, čo Imaginárne lásky sú hravé a tragikomické, Tri siaha hlbšie do bludných kruhov skostnatených osobností a ich mŕtvych ideálov.

Televízna reportérka Hanna a architekt Simon oslavujú dvadsiate výročie svojho vzťahu. Bez manželstva, bez detí, bez sexu. Napriek tomu ale medzi nimi panuje vzájomné pochopenie, dokým ich životmi zatrasie dvojnásobná rakovina a následne zoznámenie s atraktívnym vedcom Adamom. Klbko osudu zasiahne a prekríži biológove cesty s oboma partnermi bez toho, aby o tom vzájomne vedeli. Aj keď sa to spočiatku nemusí tak javiť, trojicu priťahuje ich vzájomná túžba po rovnováhe a istote. Ktoré vzťahové priamky sa nakoniec pretnú?

Tri Tri

Tykwer sa po vlažne prijatom hollywoodskom trileri The International a adaptácii knihy Parfum vracia čisto na európsku pôdu. Je tiež súčasťou skladateľskej trojice Pale 3 (spolu s Johnnym Klimekom a Reinholdom Heilom), ktorá pripravuje hudbu pre väčšinu jeho filmov. Scenár a produkciu zabezpečil pre Tri prostredníctvom svojej výrobnej skupiny X Filme Creative Pool. V rozhovore pre magazín Slant povedal: „Pracoval som s myšlienkou, že život dvojice, ktorá žije spolu dlhú dobu, pripomína viac súrodenecký, než partnerský. Vytvárajú si spoločné záujmy, sú pre seba najväčším vplyvom, takže ich objekt túžby môže byť rovnaký človek.“ Vo svojom novom filme spracúva motív krutého času a jeho následkov na vyvíjajúci sa ľudský charakter. Aj keď je primárne príbehom dvojice, jeho súčasťou sa neskôr stane aj tretí hráč, ktorý doňho významne zasiahne. Ako sa vyrovnať s neustálou túžbou po objavení nových sfér?

Tri Tri

Film začína pekným prirovnaním vzťahu k vzájomne sa križujúcim a približujúcim sa drôtom z pohľadu spomaľujúceho vlaku. V momente, keď Tri začne, čiary sa vzďaľujú, Hanna a Simon cítia vzájomné odcudzenie spôsobené vekovou krízou. Tykwer sa hlavne na začiatku hrá s bleskovým tokom myšlienok svojich postáv, vďaka čomu tempo filmu vražedne napreduje. Tak, ako sa trojica musí vysporiadať s rýchlym sledom udalostí, tak aj divák upadá do depresie starnutia, všadeprítomnej samoty a stereotypu. Scény sú často obohatené o rôzne vizuálne fantázie alebo delenie obrazu na časové a dejové línie. Jeho voľnomyšlienkárske zameranie ilustruje aj alternatívno-umelecká scéna Berlína, v ktorej sa trojica pohybuje. Samozrejme, diváka čaká vysoká miera kontroverzie, babičky by asi ťažko predýchali amputáciu istej intímnej časti tela alebo homosexuálneho misionára. Tykwer sa totiž vôbec nebojí byť šokujúcim, alebo počas scény operácie drastickým. „ Sú to obrazy, ktoré sú so životom spojené a nedajú sa vystrihnúť.“

Tri je klubovým filmom pre liberálnu spoločnosť bez sexuálnych, morálnych a náboženských predsudkov. Tykwer kladie dráždivé otázky, za ktoré by mu síce v 17.storočí vypálili šarlátové písmeno na telo, ale v súčasnosti si vyžadujú spoločenskú pozornosť. Aj keď počet príbehov o nevere sa rodí nad rámec očakávaní, režisér zvolil formu, ktorá si zaslúži minimálne zvedavosť. Škoda, že najzaujímavejšie vzťahové podobenstvo predstaví už v prvej minúte.

3 (Nemecko, 2010, 119 min.)
Réžia: Tom Tykwer.  Scenár: Tom Tykwer. Kamera: Frank Griebe. Hudba: Reinhold Heil, Johnny Klimek, Gabriel Isaac Mounsey. Hrajú: Sophie Rois, Sebastian Schipper, Devid Striesow, Annedore Kleist

autor Marek Hudec 3.11.2011