PINA 3D

PINA 3D

8.0

Filmová recenzia



Štvrtý deň tohtoročného berlínskeho filmového festivalu patril 3D. V hlavnej prehliadke sa stretli tri netradičné filmy so stereoskopickým, priestorovým obrazom. Svojrázne rozprávkové pásmo Michela Ocelota Les contes de la nuit, dokument Wernera Herzoga Cave of Forgotten Dreams o pravekých maľbách v juhofrancúzskej jaskyni Chauvet a Pina Wima Wendersa. Tri rôzne témy, tri rôzne žánre, tri rôzne prístupy k 3D. Tým, čo najviac oslovoval nielen zmysly, ale i emócie publika, nesporne bola Wendersova Pina.


Pina nie je hraný film, ale nie je vlastne ani tradičný dokument. Je to báseň v obrazoch, výbuch vášní, farieb, tvarov i živlov. Pina je najneobyčajnejší filmový zážitok, aký nám naše kiná ponúkajú. Stošesťminútový film s citátom v podtitule Tancuj, tancuj, lebo inak sme stratení, niesol v origináli dedikáciu „Film pre Pinu Bausch od Wima Wendersa“.

Philippina Bauschová (1940 –2009), pôsobiaca pod menom Pina Bausch, bola výraznou osobnosťou nielen nemeckého ale i svetového moderného tanca, choreografkou a divadelnou riaditeľkou. Počas svojej polstoročnej kariéry spolupracovala s najprogresívnejšími choreografmi, tanečníkmi i divadelníkmi po celom svete. Od roku 1972 viedla baletné divadlo vo Wuppertale, ktoré sa neskôr premenovalo na Tanztheater Pina Bausch. Tu vytvorila špičkový medzinárodný súbor a naštudovala s ním viacero prelomových tanečných inscenácií, ktoré zožali mnoho prestížnych ocenení.

Pina 3D Pina 3D

Silná osobnosť, výrazný zjav a dokonalé ovládanie tela lákali aj pozornosť filmárov. Roku 1983 Pina Bausch účinkovala vo filme A loď pláva Federica Felliniho a roku 2002 v Hovor s ňou Pedra Almodóvara. O spoločnom filme s Wimom Wendersom snívali dvadsať rokov, ale projekt sa pohol až keď v roku 2007 Wenders spoznal možnosti novej digitálnej záznamovej techniky 3D a pochopil, že tretí rozmer je pre zamýšľaný projekt to najvhodnejšie.

Wenders je priaznivcom nových technológií. V roku 1982 nakrútil kriminálnu drámu Hammet v elektronickom štúdiu F. F. Coppolu a prelomový hudobný dokument Buena Vista Social Club (1999) nakrúcal digitálnymi kamerami s vysokým rozlíšením. Začiatkom leta 2009, keď bolo všetko pripravené na filmovanie v 3D, Pina Bausch 30. júna zomrela. Päť dní po tom, ako jej diagnostikovali rakovinu. Dva dni pred plánovaným začiatkom nakrúcania.

Pina 3D Pina 3D

Wenders projekt nezrušil, ale realizoval ako spomienku a či pamätník na počesť choreografky. Zaradil doň 3D scény z predstavení Le sacre du printemps, Kontakthof, Café Müller a Vollmond, ktoré mali divadelné premiéry v rozpätí rokov 1975 až 2008. Niektoré sa odohrávajú priamo na doskách divadla, iné však preniesol do ulíc a okolia Wuppertalu, takže choreografie sa dostali do bizarných vzťahov s prostredím: pouličným ruchom, verejnou plavárňou, lesmi či priemyselnou krajinou. Popretkával ich výpoveďami, vyznaniami a spomienkami členov súboru, spolupracovníkov, ale aj staršími dokumentárnymi zábermi. Tento nápad sa milovníkom a znalcom moderného tanca javí ako sporný, ale na druhej strane približuje Pinu Bausch aj nezainteresovaným laikom – a v neposlednom rade im umožňuje aj oddych medzi náročnými tanečnými pasážami.

Filmár narába s tretím rozmerom citlivo, uvážene, rozširuje plátno akoby dozadu, do hĺbky. Len občas publikum postraší rozprsknutými kvapkami vody. S pokorou a hlbokým plným pochopením slúži nebohej umelkyni, necháva ju komunikovať s divákom prostredníctvom jej myšlienok, nápadov, choreografií, tanečníkov, s jej maskami, účesmi, scénami, kostýmami i rekvizitami.

Vnútorný svet Piny Bausch tak môžu spoznať a precítiť aj tí, čo o nej dosiaľ nemali ani poňatia. No nejde o nejakú obrazovú časovú konzervu. Nie je to vlastne ani film o Pine Bausch. Je to film Piny Bausch. Je to film – Pina Bausch. Ibaže ho nakrútil Wim Wenders.

Text bol prevzatý z portálu filmpress.sk


Pina (Nemecko, 2011, 106 minút)
Scenár a réžia: Wim Wenders. Kamera: Hélène Louvart. Strih: Toni Froschhammer. Hudba: Thom Hanreich. Hrajú: Pina Bausch, Regina Advento, Malou Airaudo, Ruth Amarante, Rainer Behr, Andrey Berezin, Damiano Ottavio Bigi, Bénédicte Billet, Aleš Cucek, Clementine Deluy


autor Miloš Ščepka 26.9.2011
Kinema
8.0
Diváci
-
Ohodnotiť

Žner: Muzikál
Minutáž˝: 100 min
Krajina: Nemecko Francúzsko UK
Rok výroby: 2011
Homepage www

Premiéra: 24.2. 2011
Premiéra SK: 22.9. 2011
HUSTLE
[RECENZIA ]
BRATSTVO
[RECENZIA ]
INTERCEPTOR
[RECENZIA ]
STAND UP
[RECENZIA ]
1
Elvis
ELVIS
[RECENZIA ]
FRAGILE MEMORY
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
-
Ohodnotiť

Žáner: Muzikál
Minutáż˝: 100 min
Krajina: Nemecko Francúzsko UK
Rok výroby: 2011
Homepage www

Premiéra: 24.2. 2011
Premiéra SK: 22.9. 2011
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
23.6 |
hodnotenie 8/10
23.6 |
hodnotenie 7/10
23.6 |
hodnotenie 6/10
23.6 |
30.6 |
30.6 |
7.7 |
hodnotenie 8/10
14.7 |
14.7 |
14.7 |
21.7 |
hodnotenie 9/10
NAJČÍTANEŠIE
|JURSKÝ SVET: NADVLÁDA
1
hodnotenie 6/10
|BUZZ LIGHTYEAR
0
hodnotenie 7/10
|ZAKLIATA JASKYŇA
0
hodnotenie 6/10
|NAVALNY
0
hodnotenie 8/10
|KEBY RADŠEJ HORELO
0
hodnotenie 8/10
|ELVIS
1
hodnotenie 8/10
|OZARK 4. SEZÓNA
0
hodnotenie 7/10
|KDE JE ANNA FRANKOVÁ
0
hodnotenie 6/10
|KOLESO ŠŤASTIA A FANTÁZIE
0
hodnotenie 8/10
|PÁNSKY KLUB
0
hodnotenie 5/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 8991
02 |
návšt. 6079
03 |
návšt. 6818
04 |
návšt. 3993
05 |
návšt. 3096
06 |
návšt. 1739
07 |
návšt. 856
08 |
návšt. 783
09 |
návšt. 883
10 |
návšt. 691
REBRÍČEK US
01 |
$30,5 mil.
02 |
$30,5 mil.
03 |
$26,4 mil.
04 |
$23,4 mil.
05 |
$17,7 mil.
06 |
$1,7 mil.
07 |
$0,725 mil.
08 |
$0,533 mil.
09 |
$0,513 mil.
10 |
$0,440 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2022 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.