SUPER 8

SUPER 8

7.0

1.
O čom je Super 8? Ak to chceš vedieť, nečítaj, nehľadaj informácie a ukážky, ak ťa to naozaj zaujíma choď do kina.

2.
Iná možná odpoveď je takáto: Režisér filmov Indy 4, Mníchov, či Vojna svetov dal slušnú kôpku peňazí autorovi Lost, aby zrežíroval čosi podobné ako E.T. Mimozemšťan alebo Blízke stretnutia Tretieho druhu. Znie to buď ako konšpirácia, alebo vykrádačka, skutočnosť je však výrazne nevšednejšia: J.J. Abrams nakrútil vernú poctu starým Spielbergovým filmom.  S vlastným príbehom, s vlastnou schopnosťou budovať dej urobil čosi čo vyzerá  ako keby to nakrútil jeho patrón pred 30 rokmi a až teraz sa to našlo kdesi na povale. Naozaj o filme viac vedieť nemusíte, ďalej čítajte ak ste už videli, alebo na vlastnú škodu. Nasledovať budú spoilery.

3.
Najpríjemnejšie na tejto pocte je, že funguje ako samostatný film. Za približne 50 miliónov dolárov Abrams vytvoril kino, ktoré sa nemusí krčiť pred veľkovýpravnými blockubustermi, naopak uštedruje im veľmi tvrdú lekciu z jednoduchosti, dialógov a rozvíjania príbehu. Je to príbeh skupinky detí, ktorá vo voľnom čase vytvára make-up, kostýmy, výbušniny, jednoduché triky a spája ich do vlastného zombie filmu. V zlomový večer sa udejú dve zásadné udalosti: do týmu priberú dievča a počas nakrúcania scény sa stanú svedkami podivnej „nehody“.  Havária tajomného vlaku a dievča na palube poriadne zatrasú životmi mladých filmárov. Bez ohľadu na drsné tóny, bez ohľadu na sci-fi prvky, v prvom a v hlavnom rade je to totiž film o deťoch, ich dospievaní a ich vzťahoch medzi sebou a s rodičmi.

Super 8 Super 8

4.
Väčšina ohlasov na Super 8 sa zhoduje v tom, že práve neakčné a nesci-fi pasáže sú tým najlepším čo film ponúka.  Bez problémov sa pridávam k tomuto hodnoteniu. A opäť, nie je to len preto, že si človek neustále spomína buď na bicyklujúceho Eliotta, alebo na podhľady kamery simulujúcich zorné pole dieťaťa voči dospelému. V týchto formálnych odkazoch a v retro obraze sa predstavuje veľmi vtipná a jasne zadefinovaná partička deciek a ich osudy. Celá téma kamarátstva a dospievania je naťuknutá iba zľahka (veď predsa Hollywood), ale s ľahkosťou (veď predsa Abrams).  Okrem dobre napísaných dialógov má veľkú zásluhu herecká dispozícia Elle Fanning (sestra staršej Dakoty) a ďalších menej známych ale slušne hrajúcich mien.

5.
Kameraman Larry Fong (300, Watchmen, Sucker Punch) si tentoraz dal pohov od supercool spomalovačiek a digitálne vylešteného obrazu. Vytvoril pre Abramsa veľmi príjemný retropohľad odkazujúci obrazom i názvom filmu na starú osmičkovú kameru (odtiaľ aj názov filmu). Pravda ja osobne ešte viac ako estetiku obrazu kvitujem obrazové nápady s veľkou výpovednou silou. Už úvodný záber na zmenu čísiel nad bránou fabriky je krásny príklad ako rozprávať v obrazoch. Hra na hľadanie a odhaľovanie príšery (vravel som, nečítajte!) je samozrejme kompromisom medzi snahou budovať napätie a rozpočtovými možnosťami, ale všetko dopadlo veľmi slušne.

Super 8 Super 8

6.
Práve slušná kvalita trikov mi paradoxne trochu aj vadila, konkrétne v scéne havárie vlaku. Niečo čo malo podľa mojich očakávaní skončiť zrážkou a „neškodným“ vykoľajením sa zmenilo na ohňostroj výbuchov a pekelné divadlo. Nemohol som si pomôcť, prišlo mi to ako zbytočne okázalé ukazovanie trikovej schopnosti, ktorá podráža nohy uveriteľnosti scény. Áno aj sci-fi má podľa mňa (tak ako všetky filmy) svoj vlastný prah uveriteľnosti, ktorý treba akceptovať. Druhou problematickou chvíľkou je trochu zbŕkle finále, a prerod hlavných chlapčenských postáv. Najťažšiu, a vlastne jedinú skutočnú ranu filmu zasadil český dabing. Nie je otrasný, mám pocit, že na ňom celkom makali a odvážili sa aj k drsnému výrazivu, ale jednoducho veľká časť atmosféry je preč. Najmä ak to najpodstatnejšie na filme sú rozhovory mladých ľudí.

7.
V čase premiéry E.T. som bol príliš na východe, takže moje spomienky patria skôr Ceste do pravěku a malému chlapcovi, ktorý pred televízorom ani nedýchal pri súboji dvoch pravekých jašterov. Na tom sa po tomto filme absolútne nič nemení. Dokonca si myslím, že Super 8 nebude lahôdkou pre súčasnú mládež, na to je príliš pomalý a „lame“.  Je určený skôr pre fanúšikov zelenej žaby čo chcela telefonovať domov, a všetkým tým, ktorým učaroval svet filmovania a filmárčiny. Pretože ak Super 8 je o niečom, tak najmä o tom, že pri hraní sa s filmom môžeme byť celý život deťmi.

8.
It is not gr8, but nice.

autor Vladimír Kurek 19.9.2011