PERCY JACKSON: ZLODEJ BLESKU

PERCY JACKSON: ZLODEJ BLESKU

4.0

Harry Potter je mocný fenomén. Jedným z dôkazov tohto tvrdenia sú milióny prečítaných kníh a kúpených lístkov do kina, iným zase, rozširujúci sa rad jeho klonov. Niektoré sú vyslovene snahou priživiť sa, iné sa „iba inšpirujú“. Percy Jackson to dotiahol najďalej. Až do kina.

Nad Amerikou sa sťahujú búrkové mraky. Hrozí vojna antických bohov. Jediný, kto tomu môže zabrániť je sympatický teenager, ktorý sa práve vynoril z bazéna. Ešte o tom nevie, ale je synom Poseidona a je obvinený, že ukradol najmocnejšiu zbraň – Diov blesk. Znie to zle a bude ešte horšie.

To najhoršie sa však nestane, ak Percy „Perseus“ Jackson s talentovanou kamarátkou a oduševneným kamarátom (hovorí niekto Hermiona a Ron?) nevráti blesk včas. To najhoršie sa stalo, keď ste vstúpili do kinosály. Čakajú vás totiž bez dvoch minút - dve hodiny rutinérskej réžie, ťažkopádnych hereckých výkonov a najmä primitívneho scenára. Ten posiela postavy hore–dole bez závanu logiky a necháva ich rozprávať vety napísané tak, že šušťanie papieru by prehlušilo aj chrumkaniu pukancov celej základnej školy na výlete.

Jedna moja kamarátka pri spomenutí Percyho reagovala: „Á, to je ten Harry Potter pre chudobných?“ Po zhliadnutí ju musím opraviť. Percey Jackson je Harry Potter pre chudobných duchom. Základné nastavenie pritom nie je úplne márne. Ak už neviem vymyslieť vlastnú zaujímavú mytológiu, je prirodzené, že siahnem po antickej. Je dostatočne známa a široká, aby sa na ňu dalo namontovať takmer čokoľvek. Urobil tak aj Rick Riordan a napísal zatiaľ štyri knihy o mladých a nepokojných polobohoch, chodiacich do školy k múdremu kentaurovi a bojujúcich s mýtickými príšerami. Možno je problém v knihách samotných, možno sa kvalita stratila prepisovaním do scenára. Pri pohľade na meno scenáristu, je druhá možnosť vysoko pravdepodobná. Craig Titley toho nenapísal veľa, okrem iného príšernosť menom Scooby-Doo, a myslím, že na čas by si mohol dať pohov. Inak si ho nájdu rozhnevaní bohovia.

Percy Jackson: Zlodej blesku Percy Jackson: Zlodej blesku Percy Jackson: Zlodej blesku

Po scenáristickej stránke je to teda čosi podobné seriálom HerculesXena, z hľadiska výpravy a akcie to zas pripomína Eragon prípadne Fantagiró. A to, uznajte sami, neznie lákavo. Na druhú stranu, má to svoju logiku. Keď vás scenár posiela z jedného miesta na druhé bez štipky zaujímavosti, keď sa režisér uspokojí s mávaním meča na úrovni hier v skautskom tábore, ťažko očakávať, že predvediete výborný herecký výkon. Zaujímavá zbierka mien (Sean Bean, Pierce Brosnan, Uma Thurman, Rosario Dawson), tak absolútne zapadá v bažinách zúfalstva. Až som prekvapený, že si tento kúsok nechal ujsť Jeremy Irons. Ak sa jeho smola na fantasy týmto skončila, tak ide o jediné pozitívum tohto titulu.

Porovnaniu sa s Potterom sa nedá vyhnúť a jedným z dôvodov je aj meno režiséra. Chris Columbus nakrútil prvých dvoch Potterov a to bol asi hlavný dôvod, prečo dostal za úlohu odštartovať novú zlatú sériu pre Warner Brothers. Napriek tržbám za prvý víkend (35 miliónov nie je úplne zlé), je veľmi otázne, ako séria bude pokračovať ďalej. Toto porovnanie totiž odhalilo slabiny predlohy i samotného režiséra. Zatiaľ, čo prvý svet udivil svojou výtvarnosťou a imagináciou, ktorú dostal do vienka od anglickej spisovateľky, tento druhý pôsobí ako rychlokvasený remake, ktorému na colnici zadržali väčšinu mágie, šarmu a nápaditosti.

Summa summarum: Zopár fajn popkultúrnych odkazov (Hádes ako rocker v Hollywoode), jeden pekný obraz (rieka Styx) a kopa nudy, klišé a autorskej nemotornosti. Poloboh Percy sa nám predstavuje v polofilme, ktorý je tak slabý, že nedokáže ani len zabaviť svojou nedokonalosťou. Musel by v sebe nájsť skutočne božské dedičstvo, aby z toho v budúcnosti bolo niečo lepšie. Snáď takto nedopadne Súboj Titanov.

VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU FILMU

Percy Jackson & Olympians: The Lightning Thief (Kan./USA, 2010, 101 min.)
Réžia: Chris Columbus. Námet: Rick Riordan – román The Lightning Thief (Zlodej blesku, 2005). Scenár: Craig Titley. Kamera: Stephen Goldblatt. Strih: Peter Honess. Hudba: Christophe Beck. Hrajú: Logan Lerman, Rosario Dawson, Uma Thurman, Pierce Brosnan, Catherine Keener, Sean Bean

autor Vladimír Kurek 12.2.2010
4.0
1.0