TERMINATOR SALVATION

TERMINATOR SALVATION

5.0

Mal McG patent na vzkriesenie série alebo ju nadobro dorazil?

V ostatných rokoch je pomerne populárne zobrať známu vyhynutú či zabudnutú sériu, najať vizuálneho "mága" a ponúknuť ju v novom šate. Platí to pri Batmanovi, Star Treku, Supermanovi (hoci je Singerov pohľad sčasti nedocenený) a pár remakoch. Preto nápad zveriť Terminátora videoklipovému McG v momente, keď guvernér Arnold už ďalej odmietal hrať prišiel celkom vhod - zoberie sa pár iných hercov, existujúce univerzum, nový príbeh a obalí opäť super trikmi. Prečo to teda tentoraz nevyšlo, keď je aj prístup k dielu iný a predsa nie prospešný?

V roku 2018 bojuje John Connor ako člen Odboja vo vojne prežívajúcich ľudí proti strojom a Skynetu. Hoci Odboj je ako-tak zorganizovaný, Skynet má stále navrch a už-už môže zasadiť rozhodujúci úder, čo by znamenalo stop ľudstvu. Okrem známeho Johna Connora sa objavujú v deji aj Kyle Reese a najmä Marcus Wright, ktorý je však cyborg pamätajúci si naposledy rok 2003 a chce preniknúť do Skynetu. Neskôr sa ukáže, že za jeho misiou je záchrana Kylea, po ktorom sa pachtia stroje. A potom je tu stále John Connor, ktorý by mal byť spasiteľ v boji proti Skynetu, no zatiaľ ním ešte nie je...

Terminator Salvation je obyčajný akčný film, čo má do poriadneho sci-fi i kvalitnej dvojice Terminátorov Jamesa Camerona, veľmi ďaleko. Na to, aby sme definovali prečo, sa potrebujeme vrátiť pekne o 18 až 25 rokov naspäť v čase, čo v tejto sérii nikdy nebol problém. Úspech Terminátora stojí na viacerých pilieroch. Prvým je jeho samotný svet i posuny v čase, resp. existencia dvoch časov - zdevastovanej budúcnosti, kde sa to hemží mašinami a zúri vojna vs. prítomnosti/veľmi blízkej budúcnosti, kde sa odohráva príbeh záchrancu. Salvation túto dualitu borí a sústredí sa iba na jeden rok - 2018. Očakávania fanúšikov sa k nemu maximálne upínajú kvôli možnosti dozvedieť sa, čo John Connor vlastne má dokázať (a prečo ho kedysi terminátori chceli zachrániť či zničiť). Obrovská medzera vo filmovej časovej línii mohla vybičovať aj scenáristov - no tí sa obmedzili iba na úvodné ako-tak vysvetľujúce titulky, po ktorých nasleduje dvojhodinový boj a megazáver - ďalšie nezabudnuteľné finále súčasných blockbustrov s dejovou nelogickou zákrutou.

Terminator Salvation Terminator Salvation

Cameronov svet hýril nielen rozpracovanosťou, ale predovšetkým dobrým zmyslom pre kontinuitu a naráciu, ktorú tu strieda iba sled akčných scén v prvej polovici filmu a dilema načrtnutá v traileri a snaha byť hlbším filmom v druhej polovici. Pretože po treskúcej hodine (či množstve pretáčania) aj scenáristi pochopili, že mrhajú potenciálom sveta, a tak sa rozhodli vydať do iných sfér a hrať aj na myšlienkovú strunu. Pôsobí to umelo, a preto je dobré nasadiť len ďalšiu akčnú scénu a doplaziť sa k záveru. Postup, ktorý Cameron využívať nemusel, lebo jeho dva diely boli celistvé bez ohľadu na množstvo trikov v zábere.

Tretím pilierom je samotný výpočet charakterov, o ktoré sa máme zaujímať. Trojica či štvorica (dobrý a zlý terminátor, Sarah a John Connor) postáv v prvom i druhom dieli bola vytvorená presne a s jasným cieľom konania. Ochrániť - zničiť - prežiť. Znelo to príliš jednoducho, no od týchto zámerov sa ľahko odráža dobre plynúci scenár. Ba čo viac, divák sa o charaktery bojí alebo im fandí. Pravá kombinácia načrtnutia a neskoršieho rozvoja charakterov, ich konania a najmä vyvolávaných emócií nás hnala vpred v rokoch 1984 a 1991. Ruku na srdce, záver druhého dielu v 11-ročnom chlapcovi mohol vyvolať sympatickú slzu za padnutého hrdinu (ok, možno iba môj osobitý prípad), no pochybujem, že niekto pocíti niečo podobné pri Salvation... A je to obrovský paradox, že John Connor je najmenej prepracovanou a zaujímavou osobou, s ktorou padá nadol i výkon Christiana Balea? Možno ani nie v prípade súčasného remaku. Ale hoci Sam Worthington (Marcus) či Anton Yelchin (Kyle) podávajú dobré výkony, ich charaktery skrátka nie sú napísané tak výborne - a kyborgová dilema, posun v čase či záchranársky výlet do Skynetu na tom nič nemenia.

Štvrtým pilierom je osobitá režisérska vízia, kombinácia uveriteľného a zároveň fantastického diania, ktorá Cameronovi vždy vychádzala. McG je majster videoklipov, ktorý sa sústredí na formu a potrebuje dobrých scenáristov, aby mu prichystali dobrú látku. No jeho vlastné ego vyhypovalo vo fanúšikoch toľkú mieru očakávania, čo nemôže pri súčasnom scenári plnom nedokončených línií, nelogickosti, prázdnych dier v celom svete a do určitej miery tvorbe zbytočných nových postáv obstáť. Pri akcii je vo vlastnej koži, no pri hlbších myšlienkach či spájaní svojich hrdinov s minulými dielmi stojí iba na začiatku. Mrká na fanúšikov náznakmi, známymi zábermi, ale to sú iba prázdne pozlátka - a očakávané vysvetlenia či kompletizácie série chýbajú. 115 minút nového obsahu doplní sotva 15 minútiek do 25-ročnej série. Smutná to bilancia, ktorú prekonal aj tretí, podobne rýdzo akčný diel bez Cameronovej charizmy.

Finálnym pilierom série Terminátor sú pochopiteľne triky. Brali dych pri prvom i druhom dieli. 200-miliónový rozpočet a chuť McG sa pretavili do množstva drahých akčných scén. Na rozdiel od súčasných zbesilých strihových extravagancií sa aj McG rozhodol zastaviť a zrejme v snahe imitovať 80. roky 20. storočia nakrúca akciu celistvo, v dlhších záberoch. Je tu prakticky všetko od pästných súbojov, cez náhaňačky, lietadlá, helikoptéry, prevahu terminátorov, megarobotov. Ale len máloktorá scéna na vás zanechá hlbší dojem (možno pád vrtulníku v jednom trikovom zábere). Nezabudnuteľná akcia a la prechod mrežami, kamiónová sekvencia či finále z továrne dvojky absentujú. Vlastne, scenáristi sa neraz neboja sprosto opisovať v domnienke, že si scénu obľúbite.

Tento akčný pokus však nemá s brilantnosťou prvých filmov spoločné takmer nič a aj ako reštart s novým pohľadom vlastne zlyháva. Vo svete terminátorov je stále množstvo línií otvorených, nevysvetlených - no McG nie je ten správny sprievodca, ktorý by nám ich ukázal. Ako akčné sci-fi je to veľkorozpočtový priemer, ako nový Terminátor ťažkotonážna prehra.

Terminator Salvation (USA/SRN/V. Británia, 2009, 115 min.)
Réžia: McG. Scenár: John Brancato, Michael Ferris. Kamera: Shane Hurlbut. Strih: Conrad Buff. Hudba: Danny Elfman. Hrajú: Christian Bale, Anton Yelchin, Moon Bloodgood, Bryce Dallas Howard, Common, Jane Alexander, Helena Bonham Carter

autor Michal Korec 5.6.2009
5.0
4.7