SMRŤ ON-LINE

SMRŤ ON-LINE

3.0

Pred necelým rokom som sa v recenzii na Fraktúru ponosoval na fakt, že ide o priemyselný výrobok par excellence, nakrútený celkom zručne, no s minimom ozvláštnení žánrových schém. Aj napriek tomu sa naň dalo pozerať v podstate bez vážnejšej ujmy. Režisér Gregory Hoblit sa vrátil v tejto sezóne so Smrťou on-line a výsledok je o poznanie horší...

Agentka FBI Jennifer Marsh (Diane Lane) sa zaoberá počítačovou kriminalitou. Jedného dňa narazí na stránku so vskutku bizarným a morbídnym obsahom. Jej prevádzkovateľ ponúka video usmrtenia mačky v priamom prenose. Hoci to agentku vyvedie z miery, jej nadriadený zareaguje relatívne pokojne – je to iba mačka. Situácia sa však vyhrotí v momente, keď sa na stránke objaví obraz živého človeka, zvláštnym mechanizmom napojeného na počítač prevádzkovateľa stránky. Život človeka je pritom v ohrození: čím viac užívateľov sa pripojí na stránku, tým rýchlejšie prebehne jeho poprava...

V prípade recenzovaného titulu sa pohybujeme v žánrových vodách hollywoodskeho priemyslu. Aj tu sa z času na čas objaví nejaký natoľko výrazný zázrak, že práve s ním sa budú ako s referenčným bodom porovnávať všetci nasledovníci v danom žánri. V 90. rokoch vznikli v rámci tamojšej áčkovej produkcie dva výrazné trilery o masových vrahoch – Mlčanie jahniatSedem. Smrť on-line tak chtiac-nechtiac bude musieť byť porovnávaný práve s nimi. Hoblit a spol. pracujú s postupmi a technikami použitými v predchádzajúcich dielach, no nijako kreatívne ich nerozvíjajú. V konečnom dôsledku však pôsobí ich práca iba ako lacná kópia a destilát z osvedčených prvkov.

Tvorcovia tu totiž prepadli na celej čiare v základnom atribúte žánru trileru – budovaní napätia. Divák veľmi rýchlo pochopí, že vlastne vôbec nie je dôležité, kto je vrahom, ale ide o to, ako ho agenti vypátrajú (a, navyše, ak ste videli trailer, všetko je ešte predvídateľnejšie). V tomto ohľade by mohla byť rovina paralelného (virtuálneho) sveta, kde sa vrah pohybuje, najzaujímavejšia. Zdvojenie poľa pôsobnosti páchateľa (internet a skutočný svet) by mohlo priniesť ozvláštnenie inak vcelku fádnej historky. Je na škodu veci, že tento motív nie je prakticky nijako rozvíjaný: nejde tu o zdvojenie svetov a pohrávanie s (ne)priestupnosťou hraníc medzi nimi, ale o ploché rozvíjanie štandardného modelu vyšetrovania, na aký je divák zvyknutý. Keďže vám zrejme nebude trvať príliš dlho, kým daný model prekuknete, príbeh veľmi skoro vyčerpá svoje podnety na stimuláciu vašej intelektuálnej aktivity. Smrť on-line nie je totiž fascinujúcou úvahou o morálke človeka žijúceho a konajúceho vo virtuálnom prostredí internetu, jeho psychologických motívoch a charaktere, ani nervy drásajúcim obrazom deviantného jedinca. Ba čo viac, neplní dostatočne ani svoju primárnu úlohu zabaviť počas projekcie.

Smrť on-line Smrť on-line Smrť on-line

Aj s prihliadnutím na kategóriu „entertainment“, do ktorej očividne spadá, je príbeh Smrti on-line podaný zúfalo neoriginálne. To sa týka prakticky všetkých zložiek výstavby filmu: jednoduchý a prevarený spôsob rozprávania už po stý a prvý raz, naozaj otupuje a unavuje. Objaví sa vražda, stopy nikam nevedú, vyskytne sa druhá vražda, agenti sú bezradní, vrah sa zabáva a pomaly začne zvierať slučku okolo hlavnej protagonistky.

Aj keď prijmete všetky možné a nemožné (nielen) filmové klišé a nebudete sa pozastavovať nad niektorými skutočnosťami (či už nad ich pravdepodobnosťou vzhľadom na reálny svet, pričom takýto spôsob sledovania odporúčam v prípade návštevy kina vopred deaktivovať, alebo nad ich zbytočnosťou v rámci fikčného sveta), aj v takom prípade budete pravdepodobne sklamaní. Akoby tvorcovia podceňovali inteligenciu divákov a všetko museli podávať priamočiaro, doslovne, tak, aby všetci všetko pochopili na prvý raz (a bez prílišnej námahy). Aspoň keby záver voľajako prekvapil, poviete si, dobre, predsa len so mnou vybabrali. Ale keď ani na to nedôjde, ostane iba pocit premrhaného času a zbytočne vyhodených peňazí za návštevu kina.

Smrť on-line Smrť on-line Smrť on-line

Z podpriemerných vôd tento „útvar“ nijako nepovznáša ani technické spracovanie, ani herecké výkony. Márne budete už pár minút po projekcii loviť v pamäti nejaký obrázok, čo by ste si zapamätali práve pre jeho „obraznosť“. Graficky doslovné zábery mučených tiel síce môžu vyvolať spomienku na Fincherov opus Sedem, no tam boli všetky obrazy súčasťou ucelenej vizuálnej koncepcie a vízie, a nie iba lacnou (a zbytočnou) prezentáciou násilia ako tu. Herci v konečnom dôsledku nehrajú prakticky vôbec nič, iba sa presúvajú v priestore, prednášajú prázdne repliky a vykonávajú (viac či menej nezmyselné) aktivity predpísané v scenári. Opäť pri porovnaní so Sedem nesiahajú ani po končeky prstov Bradovi Pittovi, Morganovi Freemanovi a Kevinovi Spaceymu.

V podstate neexistuje dôvod, prečo by ste mali Smrť on-line vidieť, tobôž nie na veľkom plátne. Možno na malej obrazovke, v neskorých nočných hodinách, keď budete napoly v ríši snov, možno v takých podmienkach by to tejto úplne zbytočnej zlátanine slušalo, ale aj o tom pochybujem. Ak máte aspoň aké-také kritériá na kvalitný žánrový film, pozrite si radšej x-tý raz spomínané Mlčanie jahniat či Sedem, aj to vás zabaví viac.

Untraceable (USA, 2008, 100 min.)
Réžia: Gregory Hoblit. Námet: Robert Fyvolent, Mark Brinker. Scenár: Robert Fyvolent, Mark Brinker, Allison Burnett. Kamera: Anastas Michos. Hudba: Christopher Young. Hrajú: Diane Lane, Billy Burke, Colin Hanks, Joseph Cross, Mary Beth Hurt, Peter Lewis

autor Michal Michalovič 20.6.2008
3.0
4.0