LEMRA LEMRAVÁ

LEMRA LEMRAVÁ

3.0

Lemra lemravá = podľa všetkého muž okolo tridsiatky, slobodný, bez ohľadu na kariéru a finančné či iné majetkové zázemie žijúci vo svojej „detskej izbe“ v rodičovskom dome, ktorý akosi nemá v úmysle sa odsťahovať. Týmto svojím správaním v zásade lezie na nervy inak milujúcim rodičom. Pre účely tohto filmu nesie meno Tripp (Matthew McConaughey). Podnetom pre zmenu správania môže byť osoba ženského pohlavia vyžarujúca auru a disponujúca inými pozitívami charakteru (pekné nohy, pekné vlasy, milý úsmev, milá, skvelá v posteli, a.i.).

O Trippovi už čo-to vieme. Je však dôležité/zaujímavé vedieť, že kedysi utrpel vážnu citovú ujmu, okolnosti ktorej prezrádzať nemusím. Citovú ujmu utrpela aj Paula (Sarah Jessica Parker). Ešte ako mladá a naivná (resp. mladšia a naivnejšia) sa zamilovala presne do takého typu ako je Tripp. Chlapec sa od rodičov neodsťahoval a jej srdce ostalo zlomené. Vtedy si vzala do hlavy, že sa stane čímsi ako lekárkou a bude telom i dušou bojovať proti „lemravosti“ mužov. A že bola podnikavá, nechala si za tieto svoje služby platiť od rodičov dotyčných pánov.

Áno, cesty Trippa a Pauly sa stretnú. A ešte sa stretnú aj cesty Trippovho kamaráta a Paulinej kamarátky. A tiež zistíme, čo má Tripp za traumu a aj to, prečo by sa jeho odchodu najviac potešil otecko. Samozrejme, kým sa prehryzieme ku všetkým týmto správam a ku šťastnému koncu (no tak, nie každý film s romancou je Titanic), Tripp sa dozvie o Paulinom „povolaní“, nahnevá sa na ňu a diváci si to vychutnajú v strihovej sekvencii s melancholickou hudbou.

Lemra lemravá Lemra lemravá Lemra lemravá

Ak ste nadobudli dojem, že milšia už nebudem, máte recht. Sledovať trampoty nielen ústrednej dvojice, ale aj ich blízkych bolo dosť utrpením. Scenáristi Tom J. Astle a Matt Ember sa možno skvele zabávali na podivných metaforách a idiomoch na tému „ako randiť“, ako aj pri vymýšľaní bizarných situácií, ktoré budú zároveň (mega)prirodzené pre postavy. Problém je, že divák sa zabaví len ťažko a zriedka. (Dokonca aj pán, ktorý sa na novinárskej projekcii smial ako jediný, a ktorý sa zvykne dobre baviť asi na všetkom, sa zasmial asi len štyri razy.) Mala som pocit, že sa páni scenáristi nevedeli rozhodnúť, či humor Lemry lemravej bude spočívať vo vtipných situáciách, dvojzmysloch a narážkach alebo v humore a la bratia Farrellyovci. Navyše prístup „randenie s pravidlami“ a „profesionálne randenie“ je dosť neoriginálny a nie je ani inteligentne alebo aspoň milo rozohraný.

Režisér Tom Dey má na konte televízny seriál The Hunger, ale tiež Vtedy na Východe či Showtime. Lemra lemravá je teda jeho debutom v žánri romantickej komédie. Žiaľ, s tak slabým scenárom nemohol robiť nič iné, len ho nejako, najlepšie stručne, preniesť na plátno. Neberte to, prosím, ako obhajobu režiséra. Jeho prínos pre film je v lepšom prípade neviditeľný. Keď sa zjaví, je to zvyčajne v podobe neujasnenej koncepcie dôležitosti jednotlivých postáv a aj ich príbehov vo filme. Práca s hercami tiež nie je nič moc. Snaha posunúť vedľajšie postavy a dostať ich tak do roly sparing partnerov ústrednej dvojice zlyháva a nepomáha ani účelová montáž obrazov „zo života“ Pauly, Trippa, ich priateľov, a Trippových rodičov.

Ďalším z radu faux pas je skutočnosť, že ústredná dvojica, Matthew McConaughey a Sarah Jessica Parker, spolu nepasujú. Jednak je medzi nimi viditeľný vekový rozdiel (Parker je o 4 roky staršia) a jednak chýba chémia tak dôležitá pre dôveryhodnosť spoločných scén. O to viac vidieť ich tápanie v spoločných scénach s umelo pôsobiacimi dialógmi. Nemohla som sa zbaviť pocitu, že obaja hlavní protagonisti boli obsadení pre svoju „hereckú minulosť“ – S.J. Parker ako Carrie Bradshaw Sex v meste, ktorá by mala vedieť „ako na vec“ (hoci Carrie je tá posledná, kto vie) a M.McConaughey, lebo sa „osvedčil“ v Ako stratiť chlapa za 10 dní, čiže ako chlap, ktorý kľučkuje trapasmi a nehodami a nepríjemnosťami. Mimochodom, tu si tých nehôd a nepríjemností užije: kým zistí, že /to by bol spoiler/, tak ho pohryzie čipmank, potom ho atakuje delfín a tiež, inak mierumilovná, jašterica.

Vlastne, útoky fauny mali niečo do seba. Tie zvieratká boli vlastne milé, boli na plátne relatívne krátko a svoju prácu (hryzenie) odviedli poctivo. Na rozdiel od všetkých ostatných. Scenár je v zásade zhlukom scénok, ktoré ani réžia, ani strih nedokázali dať do nejakého zmysluplného celku. Herci tak vlastne ani nemali čo hrať, takže ich prejav pôsobil ako nezohraná improvizácia, hoci niektorí sa úprimne, ale márne snažili – viď Zooey Deschannel (Paulina kamarátka Kit) a Kathy Bates (Trippova mama). Trea uznať, že vďaka hudbe film hmýri emóciami. Žiaľ, ide o city donesené a pre Lemru lemravú úplne cudzorodé. Chýba rytmus, tempo je pomalé a rozťahané. Pokusy o vtip ostali v štádiu príprav, takže nedošlo ani k zvyčajnej chybe – zabitiu vtipu.

Celkovo? Nuda. Trápnosť. Zdvihnuté obočie. Prečo teda „až“ tri body, keď som si na predchádzajúcich riadkoch pomerne sýto uľavila? Po zhodnotení situácie som sa rozhodla, že každé zvieratko zaslúži cenu za to, že zaseklo svoje zúbky do Trippa a posunulo ho tak bližšie „správnemu rozhodnutiu“ (ono, film má tiež prudkú filozofickú myšlienku) a mňa ku koncu útrap. Ak som vás predsalen neodradila, prajem pevné nervy. Lemra lemravá vystihuje totiž nielen charakter niektorých mužov, ale najmä film samotný.

Failure To Launch (USA, 2006, 98 min.)
Réžia: Tom Dey. Scenár: Tom J. Astle, Matt Ember. Kamera: Claudio Miranda. Hudba: Rolfe Kent. Hrajú: Matthew McConaughey, Sarah Jessica Parker, Zooey Deschanel, Kathy Bates

3.0