UNDERWORLD: EVOLUTION

UNDERWORLD: EVOLUTION

3.0

Presne pred dvoma rokmi, troma mesiacmi a štyrmi dňami, som sa v recenzii na Underworld zmienil o pripravovanom pokračovaní a opatrne som dúfal, že bude lepšie, ako jednotka. Ešteže som dúfal iba opatrne a potichúčky, inak by som musel dnes svoje slová ľutovať. Underworld: Evolution má, ako správne pokračovanie, všetkého viac a snaží sa všetko robiť lepšie ... ale na celkovej kvalite filmu to bohužiaľ pozorovateľné nie je. Tá zostala, podobne ako pri prvej časti, na bode mrazu.

Underworld: Evolution, ako správne pokračovanie, nemá problémy skočiť priamo do deja, a tak sa bez väčších okolkov dostávame najskôr do minulosti, kde sú nám v zle nasnímanej a strašne lacno vyzerajúcej scéne predstavení bratia Marcus (Tony Curran) a William (Brian Steele), prvý upír a vlkodlak. William je vo svojej lykanskej podobe nekontrolovateľný a preto sa Victor (Bill Nighy) – známy z prvej časti (tu sa predstavuje v malej cameo-úlohe) – rozhodne podviesť Marcusa, ktorý na svojho brata nedá dopustiť, a obidvoch ich uvaliť navždy do rozdielnych žalárov. Po tejto bohatej expozícii sa dostávame späť do prítomnosti, kde upírka Selene (Kate Beckinsale) spolu s Michaelom (Scott Speedman), krížencom medzi upírom a vlkodlakom, práve zabila Victora, pre vyvraždenie vlastnej rodiny. Obidvaja sú teraz utečencami, ako pred upírmi, tak pred vlkodlakmi a navyše ich prenasleduje aj Marcus, ktorý bol po stáročnej hybernácii znovu prebudený. Vďaka scenáristovej predvídavosti je totiž Selene jediná žijúca upírka, ktorá si pamätá, kde leží Williamove väzenie a Marcus chce svojho brata konečne oslobodiť ...

Underworld: Evolution Underworld: Evolution Underworld: Evolution

Príbeh, ako je z jeho opisu jasné, neberie ohľad na nováčikov série a podáva nové informácie rýchlosťou samopalu – kto nevidel prvú časť je stratený a aj my ostatní máme čo robiť, aby sme sa v zmäti flashbackov, spomienok a akcie - nestratili. Underworld: Evolution prebral väčšinu elementov svojho predchodcu (ako slabú réžiu a zlé efekty) okrem jediného, pre ktorý som ho chválil – vojnu medzi upírmi a lykanmi. Zaujímavý námet boja medzi týmito odvekými nepriateľmi bol v druhej časti delegovaný úplne do úzadia a jeho miesto prevzala naháňačka plná klišé a nelogickostí. Marcus aj Michael často menia svoje podoby, efekty sú zúfale a masky len podmienečne podarené – kým Marcus vyzerá ako-tak strašidelne, Michael sa od prvej časti nezmenil a pôsobí viac komicky, ako hrôzostrašne. Z námetu prvej časti neostalo nič a tak máme možnosť sledovať boj Marcusa a Michaela, Marcusa a Selene alebo Marcusa a Williama, a po prvej hodine filmu to začína slušne nudiť.

Selene síce ostala krásna a latexový oblek Kate Beckinsale veľmi sadne, ale tým vizuálne hody filmu končia. Kto čaká dobré špeciálne efekty alebo nebodaj premyslenú réžiu, ten bude veľmi sklamaný. Underworld: Evolution sa síce vyhol strašne pokazenej premene ľudí na vlkodlakov, ale nové monštrá, aké na nás film v mene evolúcie hádže, sú na rovnako trápnej úrovni. Celkovo sú efekty miestami až zúfalé, čo platí aj o réžii. Len Wiseman, ktorý si po nakrútení prvej časti zobral Kate Beckinsale za ženu, nás priam až uspáva. Väčšina akcie je nakrútená staticky a nezaujímavo a ani herecky nedokázal zo svojej ženy veľa vydolovať. Pokým Beckinsale ešte ujde – aspoň nič nekazí, keď už nevie film utiahnuť – Speedman je snáď ešte horší, ako v prvej časti a ostáva rovnako nezaujímavým štatistom v pozadí. Tony Curran absolvuje väčšinu filmu v maske, takže jeho herecký výkon je tiež neoslnivý a film tak jednoznačne prichádza o kvalitu Billa Nighyho, ktorý bol jedným z mála vrcholov prvej časti.

Underworld: Evolution by som odporúčal jedine fanúšikom prvej časti – tí budú zrejme nadšení, keďže formula, prevedenie a akcia sú na približne rovnakom, ak nie trochu lepšom stupni, ako pri prvom Underworlde. Pochopenie filmu je však pre divákov neznalých jednotky sťažené častými (a veľakrát násilnými a umelo pôsobiacimi) prepojeniami na predchodcu a dvojka tým prichádza o časť svojho „čara“. Hodnotenie zvyšku filmu je však veľmi negatívne – Underworld 2 nielenže neprináša nič nové, ale aj ten malý potenciál, čo mal, trestuhodne premrháva. Nulové charaktery, pátosové dialógy, zlé efekty a slabú réžiu nevytrhne ani dobrá kostra Kate Beckinsale, a preto dávam rovnaké hodnotenie, ako v prípade prvej časti. Za návštevu kina tento kúsok rozhodne nestojí.

Underworld: Evolution (USA, 2006, 106 min.)
Réžia: Len Wiseman. Scenár: Danny McBride. Kamera: Simon Duggan. Hudba: Marco Beltrami. Hrajú: Kate Beckinsale, Scott Speedman, Shane Brolly, Tony Currana

autor Marek Vojtko 8.6.2006