SAHARA

SAHARA

5.0

Skúsený potápač a hľadač pokladov Dirk Pitt je posadnutý myšlienkou objaviť vrak obrnenej konfederačnej lode z čias vojny Severu proti Juhu. Pátranie ho zavedie spolu s kamošom Alom do západnej Afriky, kde sa ale pripletie do cesty nečakane nebezpečným ľuďom. Jemu samému sa zároveň do cesty pripletie fešná lekárka WHO menom Eva Rojas pátrajúca po zdroji záhadnej nákazy...

Autorom postavy Dirka Pitta je skutočný dobrodruh Clive Cussler. Tento vitálny sedemdesiatnik je zakladateľom neziskovej organizácie NUMA, ktorá sa zaoberá pátraním po potopených lodiach a záchranou historického dedičstva v nich obsiahnutého. Dirk Pitt je protagonistom série románov, ktoré si, podobne ako osudy Jacka Aubreyho známeho nám z filmu Master & Commander, našli svojich oddaných fanúšikov. Sahara je prvým slušne produkovaným pokusom o predstavenie Dirka Pitta na filmovom plátne. Ako sa teda vydarila?

Sahara Sahara Sahara

Už dávno som nevidel film, ktorý by tak dôkladne spájal nepravdepodobnosť s predvídateľnosťou. Jeho zápletka je sama o sebe dosť bizarná, no tvorí iba skromný úvod do bludiska očakávaných, no aj tak nevierohodných dejových zvratov. Napríklad spôsob, akým nakoniec naši hrdinovia natrafia na vytúženú "loď smrti" (no tak, hádam ste si nemysleli, že by ju mohli nenájsť?), je napísaný tak, akoby sa scenáristom už pred niekoľkými rokmi minuli všetky nápady.

Okrem toho sa dej doslova hemží množstvom až detinsky nedomyslených faktov a udalostí. Vzhľadom na zápletku nemá zmysel vytýkať Sahare historické nedostatky - tie sú dané príbehom a tak ich treba brať. Vyložené nezmysly z oblasti fyziky, chémie, biológie, vojenstva a prostého zemepisu sa však valia z plátna v takých množstvách, že sa pomaly ani nedajú celkom registrovať. Svedčí to o dobrom tempe, ktorým sa táto dobrodružná jazda môže pochváliť - to sa jej naozaj nedá uprieť. Lenže pomyselný úver zhovievavosti, s ktorým sa na podobné filmy chodí, Sahara priam nehanebne prečerpáva. Najmä prestrelky trpia známym syndrómom netriafajúceho nepriateľa, pričom mi ale naozaj nie je jasné, ako sa dá guľometom tak dlho netrafiť nekrytý a prakticky nehybný cieľ.

Do hlavných úloh boli obsadené zvučné hollywoodske mená - Matthew McConaughey aj Penélope Cruz majú už čo-to za sebou a vedia podobnú prácu s prehľadom zvládnuť. Ústrednú trojicu dopĺňa trošku nešikovne Steve Zahn, ktorého komická poloha Dirkovho pomocníka vyznieva dosť dreveno. Samotný McConaughey ťahá snímku statočne a dodáva mnohým scénam slušný náboj. Ten bohužiaľ chýba momentom, keď je na plátne s Cruz(ovou). Aj záverečné scény na pláži (no tak, hádam ste si nemysleli, že sa nedajú dokopy?) pôsobia prekvapujúco rozpačito. Z vedľajších postáv je zaujímavým azda len Lambert Wilson v úlohe priemyselníka Massarda, no jeho poloha chladného zloducha je prakticky totožná s tou, aká mu pripadla v druhom a treťom Matrixe.

Sahara Sahara Sahara

Po technickej stránke je snímka zvládnutá s tradičnou profesionalitou, ale cítiť z nej aj štipku nadšenia, ktoré o čosi dvíha úroveň pozerateľnosti. Vydarený záber pri úvodných titulkoch (dlhočizný oblet Dirkovej kancelárie podfarbený energickým rockom) vo mne dokonca vzbudil nádej na kvalitnú komerčnú zábavu s inteligenciou a nadhľadom - tá sa však nenaplnila.

V Sahare prišiel do kín pravý letný hitík, určený pre poloupečené mozgy prahnúce po nenáročnom relaxe. Najlepšie sa na ňom zabavíte, keď dokážete jeho nedostatky vnímať s nadhľadom a od srdca sa na nich zasmiať. Dirk Pitt určite nebude nástupcom Indianu Jonesa, ale keďže sa pravý Indy objaví v kinách snáď už na budúci rok, musíme si zatiaľ vystačiť aj s nedokonalou náhradou.

Sahara (USA, 2005, 127 min.)
Réžia: Breck Eisner. Scenár: Clive Cussler, Thomas Dean Donnely, Joshua Oppenheimer, John C. Richards, James V. Hart. Kamera: Seamus McGarvey. Hudba: Clint Mansell. Hrajú: Matthew McConaughey, Penélope Cruz, Steve Zahn.

autor Ján Hušták 9.6.2005
5.0
8.7