OCEÁN OHňA

OCEÁN OHňA

5.0

"Film je podvod" - povedal svojho času slávny Federico Fellini. Spoločnosť Disney to samozrejme vie a tak veselo pod hlavičkou "Podľa skutočných udalostí" distribuuje film o americkom frajerovi Frankovi T. Hopkinsovi, víťazovi viac než 400 dostihov. Nie je už asi tak dôležité, že historická pravdivosť okolo skutkov toho super-muža, bola už dávno vyvrátená. Podstatné je, že americký borec víťazí, láme ženské srdcia a nikdy, skutočne nikdy sa nevzdáva.

Oceán ohňa Oceán ohňa Oceán ohňa

Oceán ohňa je označenie pre piesočné peklo v arabskej púšti, cez ktoré sa preháňali jazdci na najlepších koňoch sveta, aby tak dokázali svoje schopnosti, jazdecké umenie a obrovskú vytrvalosť. V roku 1890 sa na štart 5000 kilometrov dlhého závodu, postavil aj jeden netradičný odvážlivec - americký cowboy Frank T. Hopkins (Viggo Mortensen). Okolostojaci arabskí protivníci mu veštili rýchlu smrť a jeho krásnemu koňovi - mustangovi Hidalgovi, vo veľmi náročných podmienkach, len krátku výdrž. Tento veľký pes - ako indiáni označujú koňov - ale samozrejme všetkým vypiekol pekáč a ako to už v amerických "bijákoch" býva (nie sú dôležité dôsledky ale motivácia), samozrejme zvíťazil.

Ak ste mali možnosť vidieť trailer na túto dobrodružno-veľkolepú zábavu pre celú rodinu, mali ste trošku smolu. Videli ste totiž celý film a je úplne zbytočné investovať do lístka, respektíve je úplná strata času zhánať Divx (nemyslite si, už vás poznáme…). Remeselník Joe Johnston (Jurský park III, Jumanji) zmiešal všetky potrebné ingredencie a vytvoril dokonalé dobrodružstvo s presným (bohužiaľ očakávaným) časovaním dramatických bodov, fešným junákom v hlavnej úlohe - hľadajúcim vlastnú identitu a s poriadnou dávkou pekných kamerových kompozícii Shelly Johnsona (Jurský park III). Tých 78 miliónov dolárov stačilo aj na piesočnú búrku a lá ILM, stovky kostýmov a klišé zvýrazňujúci soundtrack Jamesa Newton Howarda (Peter Pan, Dreamcatcher).

Oceán ohňa Oceán ohňa Oceán ohňa

Viggo Mortensen sa v hlavnej úlohe Franka Hopkinsa snažil o vytvorenie charakteru správneho "drsňáka" s veľkým srdcom, čo sa mu celkom podarilo. Jeho tiché šepkanie indiánskej reči Lakotov, vyvolá nostalgické spomienky na Aragornovu elfštinu. Na miesto, kde pred 42. rokmi natáčali Lawrenca z Arábie sa vrátil aj legendárny Omar Sharif a predstavil sa v podarenej úlohe šejka Riyadha. Postavu "povinnej krásky" Jaziri stvárnila pomerne neznáma, ale za to sympatická Angličanka Zuleikha Robinson.

Hlavným problémom Oceánu ohňa je scenár špecialistu na koníky a westernovskú atmosféru Johna Fusca (Mladé pušky, animovaný Spirit: Stallion of the Cimarron). Divák sa nedočká ničoho nového a zároveň sa mu ujde poriadna dávka priehľadného klišé, otrepaných archetypov a prevarených schematických postupov. Nič nie je spontánne, všetko je presne a konzekventne naprogramované. Hollywood to má samozrejme rád, je však zlé, keď to až takto bije do očí. Cez všetky výhrady ďakujem režisérovi Johnstonovi za záverečnú scénu, v ktorej sa 550 odlišných koní oddáva symbolickej slobode. Aj keď nič nie je také jednoduché a jasné ako v americkej kinematografii, stojí tá ilúzia občas za to.

Hidalgo (USA, 2004, 137 min.)
Réžia: Joe Johnston. Scenár: John Fusco. Kamera: Shelly Johnson. Hudba: James Newton Howard. Hrajú: Viggo Mortensen, Omar Sharif, Zuleikha Robinson, Louise Lombard, Said Taghmaoui, Adam Alexi-Malle, Peter Mensah, Malcolm McDowell

autor Peter Konečný 22.4.2004
5.0
7.5