VÝPLATA

VÝPLATA

3.0

Filmová recenzia



Philip K. Dick - iba spomenutie jeho mena spôsobuje tvorbu slín v ústnych dutinách väčšiny fanúšikov sci-fi literatúry. Jeden z najlepších spisovateľov svojho žánru, majster krátkych poviedok, je (podľa jeho fanúšikov) tým, čím je Tolkien pre fantasy literatúru. Dick síce nenapísal bibliu sci-fi (sem by sa skôr hodili Battlefield Earth alebo Dune), ale pravdou je, že jeho krátke poviedky oplývajú väčšou fantáziou a predstavivosťou, ako väčšina kníh spomínaného žánru dohromady. A tak nečudo, že sa aj Hollywood nechá rád inšpirovať majstrom tajomného a prekvapivého. O tom, že tieto inšpirácie končia všelijako hovorí aj zoznam filmov, ktorých scenáre čerpali z jeho poviedok. Od geniálneho Blade Runnera (hovorím samozrejme o Director's Cut Ridleyho Scotta, bez nezáživného komentára Harrisona Forda), cez priemerný Total Recall (viem, super masky/efekty, v dnešnej dobe kult, ale v porovnaní s tu spomínanými filmami je to iba priemer) až po dobrý Minority Report. A tak sa ohlásenie Výplaty, rovnako založenej na jednej z Dickových krátkych poviedok, stretlo - aspoň u mňa - s pozitívnou reakciou. Navyše réžiu dostal John Woo, majster estetickej akcie, ktorého filmy by doteraz vždy zniesli lepší scenár. Kombinácia dobrého príbehu s bohatou vizuálnou akciou sa zdala byť lákavá a sľubovala vynikajúci kinematografický zážitok. Bohužiaľ ostalo len pri sľuboch ...

Výplata Výplata Výplata

Michael Jennings (Ben Affleck) je geniálny programátor ... vlastne nesprávne, on je geniálny "reverse engineer". Jeho úlohou je rozobrať systém (nech to je monitor, program, alebo hocičo iné), prísť na to, ako funguje a vytvoriť jeho lepšiu kópiu. Nachádzame sa v blízkej budúcnosti a keďže sa o jeho práci nemá nikto - hlavne nie konkurencia - dozvedieť, je Michaelova pamäť vždy po skončení práce vymazaná. Michael tak vždy stráca časť svojho života, avšak kráľovská pláca ho -za viac ako- odškodní. Jeho najnovší job je ale o niečo iný - nejde iba o jeho zvyčajné 3 mesiace, ktoré obyčajne pracuje, a ktoré sú mu potom vymazané z pamäti, ale o celé 3 roky, za ktoré mu jeho priateľ James Rethrick (Aaron Eckhart) ponúka milióny dolárov. Po troch rokoch, z ktorých si Michael si nič nepamätá, však namiesto očakávanej výplaty nájde iba obálku s 20-timi spolu nesúvisiacimi objektmi. V banke mu je povedané, že všetky svoje peniaze dal na charitu a sám sebe si odkázal iba túto obálku. Michael ale nemá veľa času o tom rozmýšľať, keďže je hneď pred bankou zatknutý políciou za zradu. Agenti FBI ho obviňujú z vlastizrady, ktorú mal vykonať počas tých troch rokov, na ktoré si nepamätá. Už-už ho agenti idú podrobiť smrteľnému zákroku, ktorý má z jeho mozgu vydolovať žiadanú informáciu, keď sa Michaelovi pomocou dvoch z jemu poslaných vecí podarí ujsť. A tak začína jeho útek pred políciou, počas ktorého musí zistiť, na čom pracoval posledné tri roky a prečo mu v každej úzkej situácii nejaká z tých 20-tich vecí pomôže ...

Premisa príbehu je, ako inak, viac ako geniálna a od prvého momentu je divák v presvedčení, že Philip K. Dick nesklamal. Záhada 20-tich predmetov je zaujímavá, rovnako ako Dickom načrtnutá budúcnosť, a divák očakáva minimálne rovnako zaujímavé rozuzlenie. To sa ale nedostaví a neoriginálny koniec nedokáže vyplniť miesto, ktoré originalitou prekypujúci začiatok príbehu po sebe zanechal. Nebojte sa, neprezradím vám ho, ale rozhodne nestojí za 170 korún. Navyše aj scenárista akosi nepochopil, kde sú silné a slabé stránky príbehu a túto zaujímavú ideu nedokázal pretaviť do zaujímavého filmu. Napätie a záhada príbehu končia zhruba po 30-tich minútach, kedy začne byť jasné, čo je pointou. V konečnom dôsledku je riešenie záhady 20-tich vecí viac sklamaním a aj keď je táto časť príbehu nezmenená, v krátkej poviedke to rozlúštenie nepôsobí tak prázdno. Vo filme príde totiž odhalenie príliš skoro, bez toho, aby si divák mohol tej záhady užiť. Navyše pôsobí film dojmom, ako-keby sa scenárista chcel zubami-nechtami dostať nad 120 minút, a preto umelo predlžoval príbeh, ktorý jednoducho na viac nemal (a scenárista samozrejme nemal dosť odvahy alebo originality, aby to urobil poriadne).

Výplata Výplata Výplata

Okrem toho aj vysvetlenie záhady má hodne okatých logických chýb, ktoré udrú do očí, aj keď ich človek nehľadá. Zvyšok snímky je už potom iba tupý sled akčných scén, pospájaných zlým a ešte horšími dialógmi medzi postavami, ktoré nielenže postrádajú akúkoľvek hĺbku, ale v živote o vývoji postáv ani nepočuli. Na začiatku sa zdá, že Michael a James sú priatelia, avšak zmena ich vzťahu na nepriateľov je vybavená jednou vetou bez akéhokoľvek vysvetlenia. Takisto milostný príbeh medzi Rachel (Uma Thurman) a Michaelom, aj keď sa odohrával v zabudnutých troch rokoch, je skôr nudnou vsuvkou než romantickým mini-príbehom.

Scenár je umelo predlžovaný, nelogický, moc rýchlo opustí zaujímavú časť príbehu, jeho pointa je skôr sklamaním a dialógy a postavy sú na úrovni Lolka a bolka - nič nezvyčajné pre film Johna Woo-a. V jeho dielach totiž ide prioritne o akciu. Avšak aj tá vo Výplate akosi chýba. Zdá sa, že na staré kolená Woo stráca svoje "oko". Tých zopár akčných scén, ktoré scenár ponúkol a ktoré sa dajú spočítať na prstoch jednej ruky, vôbec neoplýva zaujímavými kamerami alebo pohľadmi a estetickosť kompozícii sa ani neunúvala ukázať sa. Väčšina z nich je dokonca na hranici nudnosti. A to ešte nehovorím o Woo-ovom trademarku, bielej holubici, ktorá sa objaví v tom najhoršom možnom momente, úplne nelogicky, od veci a mimo výseč, že sa inak, ako iba na silu nalepený TM nedá chápať.

Výplata sa bohužiaľ radí k tým najhorším spracovaniam príbehov Philipa K. Dicka na striebornom plátne. Možno je to samotným Dickovým príbehom, ktorý z veľmi sľubného začiatku nedokáže vydolovať aspoň uspokojujúci koniec alebo vysvetlenie, a musí sa udobriť s lacným koncom. Alebo je to hrozným scenárom, ktorý je aj na Woo-ove pomery brak, bez vývoja postáv, alebo zaujímavých dialógov. A takisto k neúspechu prispieva nezáživná, priemerná akcia, veľmi netypická pre Johna Woo-a. A tak ani hviezdy ako Affleck alebo Thurman - obidvaja podali rovnako, ako celý film, veľmi podpriemerné výkony - nedokážu Výplatu vytiahnuť z bahna, kam bohužiaľ patrí. A tak dostane film hviezdičku za zaujímavý nápad, druhú za dobrých prvých 30 minút a tretiu za tie dve-či-tri akčné scény, čo sa Johnovi Woo vydarili. A to je všetko, čo môžem pre Výplatu urobiť. Ak by som mal tú možnosť ako Michael Jennings, nechal by som si vymazať spomienku na tento film - aspoň by som si naďalej myslel, ze Woo to ešte vie, a že Dick nikdy nenapísal zlú poviedku.

Paycheck (USA, 2003, 110 min.)
Réžia: John Woo. Scenár: Dean Georgaris. Kamera: Jeffrey L. Kimball. Hudba: John Powell. Hrajú: Ben Affleck, Aaron Eckhart, Uma Thurman, Paul Giamatti, Colm Feore, Joe Morton, Michael C. Hall

 


autor Marek Vojtko 18.3.2004
Kinema
3.0
Diváci
5.5
Ohodnotiť

Žner: Sci-fi/Triler
Minutáž˝: 110 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2003
Homepage www

Premiéra:
Premiéra SK:
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
5.5
Ohodnotiť

Žáner: Sci-fi/Triler
Minutáż˝: 110 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2003
Homepage www

Premiéra:
Premiéra SK:
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
13.1 |
hodnotenie 7/10
13.1 |
hodnotenie 8/10
20.1 |
20.1 |
20.1 |
hodnotenie 7/10
20.1 |
hodnotenie 9/10
20.1 |
hodnotenie 6/10
27.1 |
hodnotenie 6/10
27.1 |
hodnotenie 7/10
NAJČÍTANEŠIE
|DON'T LOOK UP
4
hodnotenie 8/10
|MATRIX RESURRECTIONS
5
hodnotenie 6/10
|SPIDER-MAN: BEZ DOMOVA
0
hodnotenie 9/10
|NAJHORŠÍ ČLOVEK NA SVETE
0
hodnotenie 8/10
|KINGSMAN: PRVÁ MISIA
0
hodnotenie 8/10
|SILENT NIGHT
0
hodnotenie 6/10
|THE LOST DAUGHTER
0
hodnotenie 8/10
|UTIECŤ
2
hodnotenie 9/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 28880
02 |
návšt. 11549
03 |
návšt. 1422
04 |
návšt. 902
05 |
návšt. 701
06 |
návšt. 863
07 |
návšt. 550
08 |
návšt. 598
09 |
návšt. 443
10 |
návšt. 214
REBRÍČEK US
01 |
$30,0 mil.
02 |
$20,1 mil.
03 |
$8,0 mil.
04 |
$2,3 mil.
05 |
$2,2 mil.
06 |
$1,6 mil.
07 |
$1,6 mil.
08 |
$0,942 mil.
09 |
$0,883 mil.
10 |
$0,823 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2022 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk