SCARY MOVIE 3

SCARY MOVIE 3

3.0

Viaceré Znamenia, ktoré vôbec nemuseli dosahovať dĺžku 8 míľ, už dávnejšie upozorňovali nielen Mužov v čiernom, že na našu planétu prichádzajú návštevníci z vesmíru aj mimo sezónu tekvicových hodov a Halloweenského ošiaľu. Temná legenda o ľudstve závislom na televízore a videu sa nám v hrozivom Kruhu už dávno vrátila v podobe neúprosnej a krutej reality. Zhrození mimozemšťania sa mohli o tom presvedčiť na vlastné oči a tykadlá, keď zistili, že ich počítačová simulácia alternatívneho spolunažívania ľudskej rasy s inogalaktickou inteligenciou operujúcou pod kódovým označením Matrix, vyšla úplne nazmar vďaka pár minútam amatérskeho provinčného videa. Všetko nasvedčovalo tomu, že ľudstvo čaká Nezvratný osud v podobe bolestivého zániku... . Ale našťastie tu bola ona - Cindy Campbellová - Vyvolená a povolaná nás zachrániť. Svojím neomylným Šiestym zmyslom postupne odhalila kruté tajomstvo dievčiny z videokazety. Kvôli predvolebnej kampani jej prišiel pomôcť zachrániť ľudstvo aj samotný prezident USA, ktorý vďaka veľkému výskytu lietajúcich tanierov vo vzduchu, múdro zvolil ako dopravný prostriedok auto, namiesto svojho obľúbeného Air force one. Chvíľu mal najprv podozrenie, že nepriatelia sú iba šikovne zamaskovaní X-meni, ale nakoniec sa dal presvedčiť, že Tí druhí sú naozaj iba neškodní emzáci, ktorí nemajú žiadne plány na Krvavý masaker motorovou pílou v Texase. Osudy všetkých hrdinov síce pomaly a iste spejú neodkladne k samotnému vyvrcholeniu, ale skôr ako tam dorazia, musia ešte prejsť skúškou poslednou! Treba navždy umlčať ten piskľavý hlas v telefóne, ktorý má v obľube zakončovať vety oslovením: "My precious-s-s...!!!". Takže všetci pozor! Herci na miesto, kamera beží a režisér kričí: "Hey DJ, spin that shit!".

Pokiaľ máte pocit, že vám vetné konštrukcie z predchádzajúcej anotácie deja nedávajú žiadny zmysel a pripadajú vám iba ako nehomogénna kopa slovných odkazov na niektoré filmy z nedávneho obdobia, tak rozhodne sa nemusíte obávať zo straty koncentrácie počas čítania. Forma a obsah predchádzajúceho odstavca takmer identicky korešpondujú so spôsobom, akým tvorcovia najnovšej paródie pristúpili k jej vzniku. Výsledok silne pripomína známy príbeh "Ako psíček s mačičkou varili...". Scary Movie 3 je nesúrodým gulášom odkazov, či už formálnych alebo naratívnych na nedávne filmové trháky. Tento fakt sám o sebe nie je určite nijak objavný, na rovnakom princípe koniec koncom funguje dramaturgická výstavba všetkých filmových paródií. Ale je tu jedno veľké ALE, pre ktorého lepšie pochopenie je potrebné ponoriť sa trocha hlbšie do histórie celej série.

Scary Movie 3 Scary Movie 3

To, čo na celkovú kvalitu filmu pôsobí kontraproduktívne, je absencia tzv. "ústrednej spojovacej nite", ktorá by jednotlivé, epizódne pôsobiace scény zviazala do jedného, v rámci žánru paródie fungujúceho celku a dala tak celému filmu určitý stupeň celistvosti. Scary Movie 3 sa vďaka tomu z hľadiska výsledného dojmu nachádza niekde na polceste medzi jej staršími bratmi. Prvý diel, ktorý osobne radím do kategórie vydarených paródií, mal vyššie spomínané spojivo dejovej osnovy v skutočnosti, že pomerne verne a odľahčene kopíroval príbeh prvej časti Vreskotu. Znalosť tohto filmu bola viac menej nutná pre plné užitie si jeho paródie. Fakt, že tvorcovia dokázali potom na túto kostru nabaliť odkazy na viaceré iné filmy, bolo ďalšie výrazné pozitívum. Vďaka tomu Scary Movie 1 v konečnom dôsledku "kopíroval" Vreskot aj v tom, že bol rovnakou renesanciou pre svoj žáner, ktorý jemne povedané v tej dobe už dlhšie stagnoval.

Komerčný úspech "jedničky" si tak v neuveriteľne krátkom čase vynútil vznik "dvojky", ktorá žiaľ do bodky a ešte niečo navyše naplnila prevažujúci trend slabších pokračovaní vydarených predchodcov. Síce aj tu sme v celom príbehu mohli nájsť spojivo, ktoré sa tento krát opieralo o filmy typu Zámok hrôzy a jemu príbuzných klonov (House of haunted hill), ale tie boli aj na žáner bláznivej paródie na seba namontované až príliš okato a nasilu. Navyše drvivá väčšina scén nebola aj napriek prianiu tvorcov vôbec vtipná, práve naopak, pôsobila stupídne, trápne až kŕčovito. Nehovoriac o tom, že oproti prvej časti sa rapídne zvýšila miera nechutnosti (ktorú zatiaľ u mňa osobne doteraz prekonal iba neskutočne debilný Klub sráčov), pričom už spomínaný úvodný diel nasadil latku humoristickej hrubozrnnosti veľmi vysoko.

Scary Movie 3 Scary Movie 3

Ako bolo vyššie spomenuté, Scary Movie 3 sa nachádza čo do kvality niekde uprostred. Na jednej strane mu oproti predchodcom chýba výraznejšia, kompaktná hlavná dejová línia, na strane druhej majú zase jednotlivé časti vtipnejší potenciál ako dvojka. Oproti jedničke je tak film spletený v parodickom podtexte z dejovej osnovy nie jedného ale dvoch filmov - Kruh a Znamenia. Obidve línie príbehu dostávajú približne rovnaký časový priestor a v rámci každej z nich separátne má film miestami skutočne švih a spád. Problém nastáva v okamihoch, kedy dochádza k ich vzájomnému prepletaniu. V tých chvíľach tempo rýchlo degraduje na nulu a rovnako aj vtipnosť scén okupuje stupnicu okolo bodu mrazu. A aj keď výsledné rozuzlenie a konečné prepojenie je v rámci žánru pomerne zaujímavé a "prekvapivé", hluché miesta predtým vyobrazené už zakryť nedokáže. Okrem Kruhu a Znamení je tu samozrejme viacero odkazov aj na iné filmy, pričom možno konštatovať, že minimálne dva - tri z nich sa dajú považovať za veľmi vydarené a zopár ďalších aspoň za úsmevné. Žiaľ, každá takáto úspešne fungujúca sekvencia je ale preložená troma - štyrmi nevydarenými až nudnými.

Najlepším ukazovateľom možného výsledného dojmu budú pre potencionálnych divákov ich pocity z traileru na tento film. Ten veľmi spoľahlivo v koncentrovanej podobe funguje ako indikátor vášho prípadného celkového hodnotenia. Ak sa vám scény v ukážke zdali vtipné, budete rovnako spokojný aj s filmom. Mne osobne ukážka vylúdila mierny úsmev na tvári iba dvakrát a podobný pomer "počet vtipných scén: výsledná minutáž" fungoval aj pri celom filme. Trailer nám rovnako odkrýva aj fakt, že viacero natočeného materiálu muselo skončiť v strižne na podlahe, resp. niektoré scény mali viacero alternatív (napr. sekvencia Veštkyne s Orfeom).

Scary Movie 3 Scary Movie 3

Z hereckého obsadenia jasne "dominuje" Anna Faris (bude veľmi zaujímavé sledovať jej prerod do diametrálne odlišného typu filmu, konkrétne Lost in translation). Spolu s Reginou Hall (Ally McBeal) sú prakticky jediné výraznejšie postavy, ktoré si zahrali vo všetkých troch dieloch. Zaujímavosťou je opakujúci sa životný cyklus Regininej postavy Brendy Meeks, ktorý okato pripomína Kennyho osud v South Parku. Film inak disponuje pomerne slušným zástupom slávnych i menej slávnych tvári showbusinessu, ktoré sa zhostili nielen vedľajších až epizódnych úloh (napr. Pamela Anderson, Ja Rule) ale niektorí hrali aj sami seba (napr. RZA). Žiaľ ich prítomnosť má na výslednú kvalitu takmer zanedbateľný vplyv.

Premárnených možností a vstupného potenciálu je veľká škoda, hlavne keď si uvedomíme, kto je tvorcom. Wayansovský klan stojaci za predchádzajúcimi časťami vystriedal veterán tohto žánru, režisér David Zucker. Ten v priebehu osemdesiatych rokov aj spolu so svojím kolegom Jimom Abrahamsom vyprodukoval jednu lepšiu paródiu ako druhú, ktoré dodnes tvoria bezpochyby základné piliere tohto žánru. Pripútajte sa prosím si trefne uťahovalo z katastrofických filmov, Prísne tajné si pre zmenu doberalo špionážne vojenské filmy s tematikou II. svetovej krížené parodizáciou filmov "kráľa rock 'n' rollu" a Bláznivá strela 1 + 2 1/2 zase námetovo vychádzala z ich úspešného seriálu z policajného prostredia s názvom Police squad. Na začiatku deväťdesiatych rokov sa ich cesty rozišli, čo bola asi najväčšia chyba, pretože odvtedy Zucker už ani raz samostatne nenadviazal na predchádzajúce úspechy. Abrahams potom ešte zažiaril dvoma časťami Horúcich striel, ktoré ako inak, boli tiež paródie (ústredným motívom prvého dielu bol odkaz na Top Gun a druhý sa zase opieral o akčné hity typu Rambo). Po nich ale jeho kariéra a kvalita práce nabrala rovnako zostupnú tendenciu ako u Zuckera. Príkladom pre toto tvrdenie môže byť Mafia, ktorú režíroval Abrahams a pre Zuckera je to práve Scary Movie 3.

Takže komu film doporučiť? Jednoznačne fanúšikom predchádzajúcich dielov, ktorí aj spomínanú druhú časť považujú za vydarenú. Ostatní sa v prestávkach medzi tými zopár originálnymi vtipmi môžu zabávať počítaním parodovaných filmov. Moje skóre je sedemnásť.

Scary Movie 3 (USA, 2003, 84 min.)
Réžia: David Zucker. Scenár: Craig Mazin, Pat Proft. Kamera: Mark Irwin. Hudba: James L. Venable. Hrajú: Pamela Anderson, Jenny McCarthy, Anna Faris, Charlie Sheen, Leslie Nielsen, Marny Eng, Simon Rex

autor Adrián Žiška 27.2.2004
3.0
8.8