POLNOČNÁ MÍĽA

POLNOČNÁ MÍĽA

7.0

Nikto nepíše silnejšie príbehy ako život sám. Klišé, ale rovnako ako „V živote a v láske, očakávajte nečakané“ - je stopercentne pravdivé. Svoje o tom vie povedať a hlavne natočiť režisér a debutujúci scenárista Brad Silberling. V roku 1989 prišiel o svoju priateľku a herečku Rebeccu Schaefferovú, ktorú zastrelil jeden z jej pomätených fanúšikov. Tragickú udalosť videl na vlastné oči a ovplyvnila celý jeho život. Film Polnočná míľa (Moonlight Mile) je o osude, láske, živote a smrti. Smrti, ktorú Silberling tak dobre pozná.

Hlavnému hrdinovi príbehu Joeovi (Jake Gyllenhaal) sa behom krátkeho okamihu zmení celý život. Len pár dní pred svadbou príde o svoju snúbenicu Dianu, ktorú zastrelí akýsi blázon v jednej kaviarni. Tragédia zasiahne celú rodinu, ale napriek bolesti zo straty milovaného človeka, treba ísť ďalej, treba žiť a venovať svoje city ďalším. Joe sa tak stáva jedinou a veľmi dôležitou oporou pre Dianiných rodičov. Matka Josephine (Susan Sarandon) ako spisovateľka písala hlavne pre dcéru a rovnako otec Ben (Dustin Hoffman) miloval ten pocit, keď sa mu na stoličke v kancelári, kedysi točila ešte malá Diana a dnes má tu kanceláriu len kvôli nej. Joe sa ale časom v rodinnom dome Dianiných rodičov cíti stále menej slobodný a keď spozná sympatickú poštárku Bertie (Ellen Pompeo), napätá atmosféra sa ešte viac skomplikuje.

Polnočná míľa  Polnočná míľa  Polnočná míľa

Realita života + skutoční ľudia = Polnočná míľa. Silberling natočil drámu s prvkami romantiky a príjemného humoru. Postavy sa v podstate jednoduchom príbehu charakterovo vyvíjajú a vnútorne detailne odhaľujú, čo posúva samotný dej k ďalším udalostiam. Scenár sa miestami stretáva so zbytočným sentimentom (písanie 75 listov), ale inak sa drží dialógových a príbehových kvalít od úplného začiatku - do poslednej scény. Divák ako keby sa stal ďalším členom rodiny Flossovcov a prežíval tak momenty smútku a radosti spolu s postavami. Polnočná míľa je posolstvom pravdy a lásky, ktoré musia poraziť klamstvo a nenávisť. Pravda je pre ľudskú dušu akýmsi dôležitým liekom, bez ktorého sa žije len veľmi ťažko.

Dobu v ktorej sa film odohráva (70 roky) skvele zachytil grécky kameraman Phedon Papamichael (The Million Dollar Hotel) a jeho obrázky doplňuje vynikajúci soundtrack. Hereckým favoritom sa u mňa osobne stal Jake Gyllenhaal (Donnie Darko) ako Joe, ktorému skvele sekundovali Dustin Hoffman a legendárna Susan Sarandonová. K všetkým pozitívam ale musím spomenúť jedno výrazné mínus. Napriek skvelému scenáru a hereckým výkonom, som sa nemohol zbaviť hallmarkovsky televízneho pocitu.

Polnočná míľa je ďalším príjemným filmom pohybujúcim sa niekde na hranici artu a komercie. Rozhodne však stojí za pozretie a za premýšľanie. A práve toho premýšľania sa v dnešnej dobe divákovi v kine veľa nedostáva. Je tu teda možnosť s tým niečo spraviť…

Moonlight Mile (USA, 2002, 112 min.)
Réžia: Brad Silberling. Scenár: Brad Silberling. Kamera: Phedon Papamichael. Hudba: Mark Isham. Hrajú: Dustin Hoffman, Susan Sarandon, Jake Gyllenhaal, Ellen Pompeo, Aleksia Landeau

Kam do kina?