Poľský folklór sa prelína s Tarantinom v historickom filme Kos |
Žánrovo fluidný eastern Kos v domácom Poľsku pozbieral hneď šesť národných filmových ...
Žánrovo fluidný eastern Kos v domácom Poľsku pozbieral hneď šesť národných filmových cien, vrátane tých za réžiu, scenár či kostýmy. Historický film zasadený do 18. storočia v Poľsku mýtizuje aj demýtizuje postavu národného hrdinu Tadeusza Kościuszka. Do slovenskej distribúcie prinesie film distribučná spoločnosť FILM EUROPE už zajtra 8. augusta. Revolúcia pohľadom obyčajných Tadeusz Kościuszko bol jedným z katalyzátorov národného povstania proti uzurpátorskému Rusku. Režisér filmu Paweł Maślona mení spôsob, akým sa na plátnach poľská história väčšinou predostiera. Dejiny nepredkladá perspektívou dôležitých hodnostárov, ale prizmou obyčajných ľudí z nižšej vrstvy. Aj z toho dôvodu Kościuszko nie je protagonistom. Dej sledujeme skrz chudobného roľníka v podaní Bartosza Bielenia, ktorý sa do diváckej pamäte zapísal predovšetkým ako falošný kňaz v surovom coming of age príbehu Corpus Christi. Kos sa tak opiera skôr o dobové reálie a každodenný život na pozadí veľkých dejín, než o didaktické prerozprávanie markantných udalostí. Poňatie histórie a žánrovosť Maślona zdôrazňuje, že mu nejde o vernosť voči prepisu udalostí. Z archívnych prameňov síce čerpá, skladá z nich však svojbytný žánrový naratív. Pod vrstvou žánrového tvaru s westernovými prvkami kladie dôraz na práva žien a útlak, vďaka čomu je snímka aktuálna aj v súčasnosti. Žánrový mix zahŕňa prvky vnútornej melodrámy a nezaprie vplyv estetiky Quentina Tarantina, ku ktorému sa režisér hrdo hlási, rovnako ako tvorbu Sama Peckinpaha. Zároveň však zdôrazňuje lokálnu poetiku poľskej kinematografie a dôležitosť tradícií a folklóru. Zahadzuje tendenčný životopisný naratív a rozpráva o univerzálnom boji za ľudskú slobodu a práva menšín, ohýbajúc ohrané schémy tradičnej ponuky historických filmov. Poľský talent Paweł Maślona sa vypracoval z pozície asistenta réžie a v roku 2017 debutoval tragikomédiou Panický záchvat, ktorá bola uvedená v hlavnej súťaži Medzinárodného filmového festivalu v Karlových Varoch. Režíroval aj niekoľko v Poľsku populárnych televíznych seriálov, menovite napríklad krimi Motyw. Nejde o autorského tvorcu, ale o veľmi zručného eklektika a žánrového rozprávača. Scenár jeho druhého filmu napísal debutujúci novinár Michał A. Zieliński. O scenári Maślona vyhlásil, že je pre neho pomyselným darom a mohol sa vďaka nemu konečne venovať problematike nevoľníctva. Maślona v súčasnosti pripravuje snímku Lovetown, čo je adaptácia bestselleru Michala Witkowského, tematizujúca poľskú gay komunitu na pozadí politických zmien. |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Slovenský film Potopa sa dostal do hlavnej súťaže najprestížnejšieho festivalu Lat
- Film, ktorý približuje svet nepočujúcich Počuješ ma? v slovenských kinách už od to
- Cinematik oznámil termín svojho 21. ročníka. Tešíme sa na vás v roku 2026
- Music & Film v Kine Lumiere: Depeche Mode: M - 28. + 30. októbra
- Nemecká dráma Pohľad do slnka / In die Sonne schauen, príde v novembri do slovensk
- Dokument o sile občianskeho hlasu Chvilky naděje mieri na Slovensko
- Dostane Ruffalo Hemswortha na Ceste zločinu / Crime 101?
- Otvárací film 20. Cinematiku „Otec“ už videlo v kinách viac ako 100 000 diváčok a
- HBO Max spúšťa globálnu hororovú kampaň pre seriál To: Vitajte v Derry
- Tvárou 19. Filmového festivalu inakosti je František „Joke“ Košarišťan: Žijeme smu




















