11. ročník Visegrad Film Forum zaplnil kinosály a ponúkol stretnutia so svetovými filmármi

V priestoroch Filmovej a televíznej fakulty v Bratislave a v zrekonštruovaných ...

pridal kinema 20.3.2024 o 2:45
11. ročník Visegrad Film Forum zaplnil kinosály a ponúkol stretnutia so svetovými filmármi


V priestoroch Filmovej a televíznej fakulty v Bratislave a v zrekonštruovaných priestoroch kina Lumiére sa počas uplynulého marcového týždňa uskutočnili projekcie kultových filmov ako Americká krása či Nahý obed režiséra Davida Cronenberga, sprevádzané diskusiami s ich tvorcami.

Okrem obohatenia si znalostí o práci v rôznych filmárskych oblastiach mali profesionáli i nadšenci možnosť absolvovať podnetné masterclassy a neformálne diskusie. Študenti dostali priestor konfrontovať sa s kolegami z partnerských škôl o podmienkach výroby a skúsenostiach s produkciou ich vlastných audiovizuálnych diel. „Som rád, že skupina hostí, ktorí tento rok prijali pozvanie na VFF dokázala naše medzinárodne publikum úspešne motivovať a inšpirovať svojimi skúsenosťami a pohľadom na filmovú tvorbu. Je to aj pre nás ako organizátorov veľká motivácia pokračovať ďalej,“ hovorí riaditeľ podujatia Jakub Viktorín.

Program otvorila režisérka animovaných stop-motion filmov Mascha Halberstad. Diváci mali možnosť vidieť jej celovečerný animovaný film Kvík (2022), ktorý bol nominovaný na Európsku filmovú cenu. Vo štvrtok dopoludnia ponúkla Mascha Halberstad priaznivcom animácie masterclass kde ponúkla vhľad do zákulisia výroby jej filmov. Režisérka vytvorila okrem iného animácie do niekoľkých diel vrátane Ako prežiť… (2008) a Je šanca? (Berlinale Generation 2012). Jej celovečerné filmy KvíkAko zajac a líška zachránili les (2024) boli vybrané do súťaže Berlinale Generation.

11. ročník Visegrad Film Forum zaplnil kinosály a ponúkol stretnutia so svetovými filmármi

Podujatie večer poctil svojou osobnou návštevou známy francúzsky režisér súčasnosti Eric Toledano, ktorý má na konte známe filmy ako Nedotknuteľní (2011), Výnimoční (2018) v hlavnej úlohe s Vincentom Casselom, či jeho posledný film Ťažký rok (2023), ktorého projekciu si diváci mohli pozrieť aj v rámci programu partnerského MFF Febiofest.

Štvrtkový program uzavrela projekcia kultového filmu Nahý obed (1991) Davida Cronenberga za osobnej účasti hlavného kameramana Petra Suschitzkeho. Ten sa počas svojej kariéry podieľal na vzniku viac ako 50 filmov, vrátane kultových klasík ako Star Wars: Impérium vracia úder (1980), The Rocky Horror Picture Show (1975), či Mars útočí! (1996). Bol nominovaný na cenu BAFTA a získal aj cenu Pierrea Angénieuxa “Excellens” in Cinematography na filmovom festivale v Cannes. V piatok dopoludnia Peter Suschitzky poskytol podrobnejšiu analýzu výroby filmových diel svojej kariéry počas masterclassu určeného študentom a širšej verejnosti.

11. ročník Visegrad Film Forum zaplnil kinosály a ponúkol stretnutia so svetovými filmármi

V piatok popoludní sa so svojim masterclassom predstavil zrejme najoceňovanejší režisér krátkych filmov súčasnosti Rúnar Rúnarsson. Tento uznávaný islandský režisér a scenárista bol v roku 2006 nominovaný na Oscara a v roku 2008 na Zlatú palmu a Európsku filmovú cenu. Jeho celovečerný debut Sopka (2011) bol vybraný do sekcie Cannes Directors’ Fortnight. Film sa stal miláčikom festivalovej scény a vyhral 17 medzinárodných ocenení. Rúnarov najnovší celovečerný film Echo (2019) vyhral dve ocenenia na festivale v Locarne. Diváci si v rámci partnerského podujatia MFF Febiofest mali možnosť pozrieť aj premiéru islandsko-slovensko-francúzskej koprodukčnej snímky Samota (2023), pre ktorú Rúnar napísal scenár.

Piatkový program uzavrela vypredaná projekcia drámy svetového režiséra Pedra Almodóvara Paralelné matky (2021) za účasti jeho dvorného spolupracovníka José Luis Alcaina, ktorý patrí medzi najuznávanejších španielskych kameramanov. Podieľal sa na vzniku viac ako 100 filmov vrátane Belle epoque (Oscar za najlepší cudzojazyčný film, 1993) či Zlá výchova (2004). Je držiteľom mnohých ocenení, okrem iných aj Európskej filmovej ceny za najlepšiu kameru za film Volver (2006) či piatich Goyových cien za najlepšiu kameru. Spolupracoval s významnými režisérmi ako Brian de Palma či Asghar Farhadi. Posledný deň fóra otvoril José Luis Alcaine masterclassom, kde zdieľal svoje skúsenosti prostredníctvom prípadových štúdií a ukážok jeho práce.

Sobotný program zavŕšil Tariq Anwar. Počas svojej 40-ročnej kariéry pracoval ako strihač na množstve filmov, počínajúc dokumentami z dielne BBC končiac hranými filmami ako Americká krása (1999), Kauza CIA (2006), Núdzový východ (2008) či Ctihodný občan (2009). Tariq Anwar spolupracoval s významnými režisérmi ako Mike Newell, Franco Zeffirelli, Nick Hytner, Sam Mendes, Danny Boyle či Robert De Niro. Je držiteľom mnohých ocenení, vrátane dvoch cien BAFTA a Európskej filmovej ceny za najlepší strih za film Kráľova reč (2010). Bol tiež nominovaný na Oscara za filmy Kráľova reč Americká krása. Práve projekcia filmu Americká krása nasledovaná diskusiou s Tariqom Anwarom zavŕšila vo vypredanej kinosále program 11. ročníka podujatia Visegrad Film Forum.

Súčasťou programu bola ako každý rok aj prezentácia pásiem filmov jednotlivých partnerských škôl, ktorých študenti osobne navštívili Bratislavu. Stretnutia nasledované po projekciách ponúkli študentom priestor na diskusiu nielen o filmoch, ale aj o podmienkach, v akých filmy vznikali a o systéme výučby na vybraných školách. Podujatia sa zúčastnili nasledovné školy z krajín V4: ELTE, Budapešť, Maďarsko; UTB Zlín, Česko; Lodžská filmová škola, Poľsko; VŠMU Bratislava, Slovensko.





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6830
02 |
návšt. 5561
03 |
návšt. 5195
04 |
návšt. 3556
05 |
návšt. 1375
06 |
návšt. 1223
07 |
návšt. 882
08 |
návšt. 809
09 |
návšt. 845
10 |
návšt. 589
REBRÍČEK US
01 |
$57,0 mil.
02 |
$14,0 mil.
03 |
$4,7 mil.
04 |
$3,5 mil.
05 |
$2,5 mil.
06 |
$2,3 mil.
07 |
$2,0 mil.
08 |
$1,8 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.