Na západe nič nové je najlepším medzinárodným filmom - naša recenzia

Oscara za najlepší medzinárodný film získal nemecký reprezentant Im Westen nichts Neues/Na západe nič nové od ...

pridal Lukáš Šútor 19.3.2023 o 23:38

Oscara za najlepší medzinárodný film získal nemecký reprezentant Im Westen nichts Neues/Na západe nič nové od režiséra a scenáristu Edwarda Bergera. Porazil tak štyri konkurenčné tituly: Argentina, 1985 (réžia: Santiago Mitre, Argentína), IO/IÁ (Jerzy Skolimowski, Poľsko), An Cailín Ciúin (Colm Bairéad, Írsko) a Close (Lukas Dhont, Belgicko).

Bergerov vojnový epos, ktorý vznikol pod záštitou Netflixu, patrí medzi najúspešnejšie filmy tohto oscarového ročníku. Zisk štyroch pekných sošiek hovorí za seba: najlepšia kamera, najlepšia hudba, najlepšia výprava, najlepší cudzojazyčný film. Zároveň išlo o film s druhým najväčším počtom nominácií (spolu s dramédiou The Banshees of Inisherin/Duchovia Inisherinu od Martina McDonagha); bolo ich až 9.

Im Westen nichts Neues/Na západe nič nové je adaptáciou klasického diela protivojnovej literatúry od nemeckého autora Ericha Maria Remarqua. Hlavnou postavou je mladý nemecký vojak Paul, ktorý sa nechá s nadšením naverbovať do bojov prvej svetovej vojny. Tu je však konfrontovaný s každodennou realitou zákopovej vojny, ktorá je veľmi brutálna. Paul postupne prichádza o elán, nádej, priateľov, o všetko.

Naša recenzia:

Nová adaptácia slávnej predlohy sa kvalitatívne zrejme zaradí až za spomínané dva filmy z rokov 1930 a 1978. O bojoch v prvej svetovej vojne už vzniklo viacero dokonalých diel a dnes už klenotov svetovej kinematografie The Big Parade Kinga Vidora (1925), Cesty slávy Stanleyho Kubricka (1957), nedávny oscarový víťaz 1917 Sama Mendesa (2019), či aj československý Signum Laudis Martina Hollého ml. (1980), ktorý ale môžeme obdivovať v podstate iba doma. Pokiaľ ich máte napozerané a po právu ich považujete za takmer bezchybné, Na západe nič nové ročník 2022 vás iba máločím prekvapí. Pokiaľ ale začínate snímky zaoberajúce sa prvou svetovou vojnou ešte len začínate objavovať, Bergerov film môže znamenať skvelý štart na ceste za spoznávaním spomínaných umelecky ešte hodnotnejších filmových počinov. (celý text TU)

(zdroj: The Hollywood Reporter)

:)
01 |