Filmová škola: Rotoskopia a Vincent s láskou

Dnes si priblížime čoraz populárnejšiu rotoskopiu. Ide o animačnú techniku „prekreslenia“ už nakrúteného materiálu...

pridal Michal Šmajda 6.3.2022 o 23:06
Filmová škola: Rotoskopia a Vincent s láskou


Dnes si priblížime čoraz populárnejšiu rotoskopiu. Ide o animačnú techniku „prekreslenia“ už nakrúteného materiálu. Vynašiel ju poľsko-americký animátor a filmár Max Fleischer (1883-1972) (1), ktorý na rotoskop získal patent ešte v 1917. Jeho odvekým rivalom na poli animovaného filmu bol sám Walt Disney.

Tento postup je známy napríklad z filmov Richarda Linklatera Bdelý život (Waking Life, 2001) a Temný obraz (A Scanner Darkly, 2006) či z ďalších animákov pre dospelých ako Renesancia (Renaissance, 2006), Valčík s Bašírom (Waltz with Bashir, 2008), Alois Nebel (2011) či Teheránske tabu (Tehran Taboo, 2017).

Z hraného filmu sa dodatočne vytvorí animovaný. Kým niekedy to prebiehalo výhradne ručne (filmový pás sa prekresľoval rámček po rámčeku), dnes sa to v drvivej väčšine prípadov realizuje samozrejme cez počítačovú animáciu. Výnimka však potvrdzuje pravidlo.

Priblížme si to na príklade prvého „(na)maľovaného“ filmu – S láskou Vincent (Loving Vincent, 2017). Britsko-poľská koprodukcia vznikla kombináciou hraného filmu a animáciou olejomalieb na motívy impresionistických obrazov Vincenta van Gogha (2). Ide o úplne novú úroveň vzájomného ovplyvňovania sa filmového a výtvarného umenia. Ako presnejšie „Vincent“ vznikal?

Najskôr sa nakrútil ako bežný hraný film so živými hercami v kulisách vyrobených podľa diel van Gogha (prípadne pred zeleným a modrým plátnom). Neskôr sa filmové obrazy políčko po políčku premaľovali olejovými farbami v štýle holandského maliara a následne sa maľby rozanimovali: objekty sa pohybujú, modré nebo sa mení v hviezdnu noc, slnečnice čoraz viac žltnú, roztáčajú sa veterné špirály, padajú dažďové kvapky. Slovom, sledujeme obrazy, ktoré ožívajú a pohybujú sa.

Vincent v číslach:

  • 125 výtvarných umelcov,
  • namaľovalo 66 960 originálnych olejomalieb,
  • podľa 94 pôvodných van Goghových diel,
  • projekt trval 6 rokov.

(1) Jeho filmová spoločnosť Fleischer Studios priniesla na filmové plátna také kultové postavičky ako Pepek námorník a Superman. Mimochodom, jeho syn Richard Fleischer (1916-2006) bol americký režisér, ktorý začínal v dobách klasického Hollywoodu a bol spočiatku špecialistom na noirové B-tituly

(2) Odporúčame aj životopisnú klasiku Smäd po živote (Lust for Life, 1956) s Kirkom Douglasom, hraný televízny dokument Van Gogh: Príbeh (Van Gogh: Painted with Words, 2010) s Benedictom Cumberbatchom, drámu Pri bráne večnosti (At Eternity's Gate, 2018) s Willemom Dafoem či dokument Tajomní impresionisti (Impressionisti segreti, 2020).




UNTIL DAWN
[RECENZIA ]
VTEDY V LESE
[RECENZIA ]
JULIE MLČÍ
[RECENZIA ]
5
Hriešnici
HRIEŠNICI
[RECENZIA ]
AMATÉR
[RECENZIA ]

Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 98643
02 |
návšt. 5831
03 |
návšt. 2630
04 |
návšt. 2539
05 |
návšt. 1861
06 |
návšt. 1796
07 |
návšt. 1649
08 |
návšt. 1607
09 |
návšt. 1337
10 |
návšt. 1267
REBRÍČEK US
01 |
$163,0 mil.
02 |
$7,3 mil.
03 |
$7,0 mil.
04 |
$5,9 mil.
05 |
$4,5 mil.
06 |
$2,7 mil.
07 |
$1,9 mil.
08 |
$1,8 mil.
09 |
$1,6 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.