Filmová škola: Rotoskopia a Vincent s láskou |
Dnes si priblížime čoraz populárnejšiu rotoskopiu. Ide o animačnú techniku „prekreslenia“ už nakrúteného materiálu...
Dnes si priblížime čoraz populárnejšiu rotoskopiu. Ide o animačnú techniku „prekreslenia“ už nakrúteného materiálu. Vynašiel ju poľsko-americký animátor a filmár Max Fleischer (1883-1972) (1), ktorý na rotoskop získal patent ešte v 1917. Jeho odvekým rivalom na poli animovaného filmu bol sám Walt Disney. Tento postup je známy napríklad z filmov Richarda Linklatera Bdelý život (Waking Life, 2001) a Temný obraz (A Scanner Darkly, 2006) či z ďalších animákov pre dospelých ako Renesancia (Renaissance, 2006), Valčík s Bašírom (Waltz with Bashir, 2008), Alois Nebel (2011) či Teheránske tabu (Tehran Taboo, 2017). Z hraného filmu sa dodatočne vytvorí animovaný. Kým niekedy to prebiehalo výhradne ručne (filmový pás sa prekresľoval rámček po rámčeku), dnes sa to v drvivej väčšine prípadov realizuje samozrejme cez počítačovú animáciu. Výnimka však potvrdzuje pravidlo. Priblížme si to na príklade prvého „(na)maľovaného“ filmu – S láskou Vincent (Loving Vincent, 2017). Britsko-poľská koprodukcia vznikla kombináciou hraného filmu a animáciou olejomalieb na motívy impresionistických obrazov Vincenta van Gogha (2). Ide o úplne novú úroveň vzájomného ovplyvňovania sa filmového a výtvarného umenia. Ako presnejšie „Vincent“ vznikal? Najskôr sa nakrútil ako bežný hraný film so živými hercami v kulisách vyrobených podľa diel van Gogha (prípadne pred zeleným a modrým plátnom). Neskôr sa filmové obrazy políčko po políčku premaľovali olejovými farbami v štýle holandského maliara a následne sa maľby rozanimovali: objekty sa pohybujú, modré nebo sa mení v hviezdnu noc, slnečnice čoraz viac žltnú, roztáčajú sa veterné špirály, padajú dažďové kvapky. Slovom, sledujeme obrazy, ktoré ožívajú a pohybujú sa. Vincent v číslach:
(1) Jeho filmová spoločnosť Fleischer Studios priniesla na filmové plátna také kultové postavičky ako Pepek námorník a Superman. Mimochodom, jeho syn Richard Fleischer (1916-2006) bol americký režisér, ktorý začínal v dobách klasického Hollywoodu a bol spočiatku špecialistom na noirové B-tituly (2) Odporúčame aj životopisnú klasiku Smäd po živote (Lust for Life, 1956) s Kirkom Douglasom, hraný televízny dokument Van Gogh: Príbeh (Van Gogh: Painted with Words, 2010) s Benedictom Cumberbatchom, drámu Pri bráne večnosti (At Eternity's Gate, 2018) s Willemom Dafoem či dokument Tajomní impresionisti (Impressionisti segreti, 2020). |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Taliansky režisér Ferzan Özpetek v Bratislave uvedie svoj najnovší film Diamanty
- Jedinečný film Ako si vycvičiť draka prichádza do kín v hranej verzii
- Novinka z Cannes už na Slovensku. Filmové štúdio s Petrom Konečným
- Tretia séria seriálu Star Trek: Neznáme svety má premiéru 4. augusta na Skyshowtim
- Film Perla predstavuje silný príbeh emigrantky: Vracia sa do normalizačného Českos
- Dvojka prinesie unikátny dokument Joe the First venovaný trénerskej legende Jozefo
- Zlatá kamera pre jedného z najvýznamnejších slovenským kameramanov – Martina Štrbu
- Filmové týždenníky boli neodmysliteľnou súčasťou programu kín, pripomíname si ich
- Balerína solídne využíva novú postavu a má aj prekvapivú akciu