20. Cinematik predstaví novinky tvorcov, ktorým vzdal poctu v minulosti, ale aj britskú kinematografiu očami oceňovaného režiséra |
Dvadsiaty ročník Medzinárodného filmového festivalu Cinematik prinesie už ...
Dvadsiaty ročník Medzinárodného filmového festivalu Cinematik prinesie už o mesiac do Piešťan pestrý výber výnimočných filmov. Chýbať nebude ani jubilejné vydanie retrospektívnej sekcie Rešpekt. Pod symbolickým titulom Rešpekt20 prinesie výber filmových noviniek tvorcov, ktorých festival v tejto sekcii počas uplynulých dvoch dekád už predstavil. „20. ročník filmového festivalu prináša čas na malé bilancovanie. Niektoré programové sekcie sa na Cinematiku postupne vyvíjali, niektoré vypadli a niektoré pribudli. Retrospektívna sekcia Rešpekt je na Cinematiku od jeho samého začiatku. Každý rok prinášame profil významnej režisérky, či režiséra, vyjadrujeme im náš rešpekt, a nie raz sme vám ich tvorbu predstavili ešte predtým, než sa stali režisérskymi hviezdami.” približuje sekciu za organizátorov festivalu Rastislav Steranka. „Tentokrát vám výnimočne prinášame akúsi „meta“ programovú sekciu – Rešpekt20: výber ostatných filmov režisérok a režisérov, ktorých retrospektívu Cinematik v minulosti vám, diváčkam a divákom, priniesol.”
Jedným z pätice vybraných filmov bude aj Citová hodnota (Affeksjonsverdi, 2025) dánsko-nórskeho filmára Joachima Triera – dráma ovenčená Veľkou cenou z tohtoročného Cannes. Renate Reinsve a Stellan Skarsgård v nej stvárňujú dcéru a otca s pošramoteným vzťahom, ktorý ešte viac skomplikuje vízia spolupráce na otcovom novom filme. Jeden z najočakávanejších filmov roka uvedie Cinematik v slovenskej premiére. Originálna francúzska krimidráma Keď prichádza jeseň (Quand vient l'automne, 2024) Françoisa Ozona, divákov zavedie do malej burgundskej dedinky, kde sa jesenná pohoda dvoch starých kamarátok skomplikuje prázdninovým pobytom vnuka jednej z nich. Rumunskú kinematografiu v sekcii zastúpi Radu Jude s drámou Kontinental '25 (2025), ktorú porota festivalu Berlinale ocenila Strieborným medveďom za najlepší scenár. Majster spoločenskej kritiky v ňom hlavnú hrdinku, mladú súdnu vykonávateľku, necháva čeliť pocitu viny za tragickú smrť bezdomovca. Do programu sekcie sa dostal aj najnovší titul katalánskeho filmára Jaimeho Rosalesa Morlaix (2025). V centre jeho pozornosti je mladé dievča, ktoré osciluje medzi ľúbostným trojuholníkom a vyrovnávaním sa so smrťou matky. Jedného dňa objaví film, ktorý nevysvetliteľne pôsobí ako kópia jej vlastného života. Snímka je čiastočne nakrútená na 35mm čiernobiely film a čiastočne na 16mm farebný film. MORLAIX skúma život ako transcendentný poetický zážitok. Posledným titulom, ktorý sa dostal do sekcie Rešpekt20 je Veža z ľadu (La tour de glace, 2025) francúzskej režisérky Lucile Hadžihalilović. V dráme s prvkami fantasy stvárňuje Marion Cotillard tajomnú filmovú hviezdu, ktorá sa pri nakrúcaní filmu Snehová kráľovná nečakane zblíži s mladučkou utečenkyňou z odľahlého detského domova. Medzi herečkou a dievčaťom narastá vzájomná fascinácia. Film bol ocenený Strieborným medveďom na tohtoročnom Berlinale. Rešpekt20 nie je zďaleka jedinou sekciou tohtoročného MFF Cinematik, ktorá láka na atraktívny výber nových európskych filmov. Špeciálnu pozornosť kinematografii Veľkej Británie bude festival venovať v sekcii Fokus: Veľká Británia pod lupou. Jej program pomáhal zostaviť oceňovaný britský režisér Peter Strickland (Katalin Varga, The Duke of Burgundy, In Fabric), ktorý Cinematik navštívil už v roku 2009. „Pojem „britský“ je čoraz nejasnejší, ak vezmeme do úvahy, že napríklad bratia Quayovci sa narodili v Pensylvánii a nakrúcajú filmy s výrazným stredoeurópskym nádychom. Výber filmov od tak širokého spektra režisérov z rôznych prostredí svedčí o oveľa zdravšom prostredí, než aké panovalo pred tridsiatimi rokmi, keď som začínal ako filmový režisér. Iróniou je, že polovica 90. rokov minulého storočia bola v Británii prosperujúcim obdobím, no filmová produkcia bola vo väčšine prípadov obmedzená vo svojom svetonázore a miestami až nenapraviteľne samoľúba, najmä uprostred šovinistických nálad obdobia „Cool Britannia“.“ konštatuje Peter Strickland. Sekciu bude tvoriť desiatka titulov známych aj začínajúcich britských filmárov a filmárok, ktoré zaujmú originálnymi témami aj spracovaním. Naratívna dráma Georgie Oakley Blue Jean (2022) nás vráti do tatcherovského Anglicka, kde je mladá učiteľka nútená skrývať svoje súkromie pred homofóbnou spoločnosťou. Experimentálny film bratov Stephena a Timothyho Quayovcov Sanatórium na večnosti (Sanatorium Under the Sign of the Hourglass, 2024) nás zase kombinovaním prvkov hraného a animovaného filmu pozýva do sveta na pomedzí snov a reality, ktorý v poviedkovej predlohe snímky stvoril poľský spisovateľ Bruno Schulz. Pestrosť súčasnej ostrovnej kinematografie doplnia aj čiernobiele sci-fi režiséra Bena Wheatleyho Bulk (2025), vychádzajúce z vedeckej teórie strún, či debutová coming-of-age dráma Molly Manning Walker Ako mať sex (How to Have Sex, 2023), sledujúca sexuálne dobrodružstvá a precitnutia partie mladých britských tínedžeriek na letnej dovolenke v Grécku. Čierna komédia indicko-britského filmára Karana Kandhariho Sestra polnoc (Sister Midnight , 2024) nastavuje zrkadlo dohodnutým manželstvám režisér Mike Leigh zase v snímke Drsné pravdy (Hard Truths, 2024) poskytne intímny náhľad do krízy v rodine dvoch sestier, z ktorých jedna fatálne prepadne negativizmu. Obraz súčasného britského filmu by nebol úplný bez dokumentárnej tvorby. Zastupuje ju film Bogancloch (2024) Bena Rivera – portrét novodobého pustovníka Jakea Williamsa, ktorý našiel pokoj a harmóniu tam, kde iní vidia chaos a bezcieľnosť. Povestným britským humorom zase nešetrí komédia Eben a Slonovina (Ebony & Ivory, 2024), v ktorej režisér Jim Hosking ponúka vlastnú verziu toho, ako vznikla ikonická hudobná spolupráca medzi Steviem Wonderom a Paulom McCartneym. Kus napätia a strhujúcu gradáciu ponúka triler Vážka (Dragonfly, 2025) Paula Andrewa Williamsa, v ktorom si dve osamelé susedky napriek dvojgeneračnému rozdielu vytvoria zvláštne, ba až znepokojivé priateľstvo. „Filmy ako Dragonfly reflektujú to, čomu čelí mnoho ľudí, no filmová kultúra je dynamická a pluralitná. V niektorých z filmov v mojom výbere je cítiť hnev a naliehavosť, zatiaľ čo iné ponúkajú únik od reality, vynaliezavosť alebo jednoducho bláznovstvá.“ dopĺňa autor sekcie Peter Strickland. Desiatku titulov v prehliadke Veľká Británia pod lupou uzavrie film režisérky Daisy-May Hudson Lízatko (Lollipop, 2024) – dráma o nádeji, priateľstve a odhodlaní, v centre ktorej stojí mladá žena bojujúca o svoje deti po návrate z väzenia. 20. ročník Medzinárodného filmového festivalu Cinematik sa bude konať od 10. do 15. septembra 2025. Na oficiálnej stránke festivalu www.cinematik.sk sú stále v predaji cenovo zvýhodnené akreditácie. |
NAJČÍTANEJŠIE |
- F1 FILM po naliehaní fanúšikov opäť v IMAX
- Vieme, ktoré slovenské filmy sa oplatí vidieť až do konca roka. Po Duchoňovi príde
- Duchoň? Film o talente, alkohole a neschopnosti čeliť režimu. Podcast Dobré ráno s
- Dakota Johnson, Pedro Pascal a Chris Evan v novom filme Celine Song - Dokonalá zho
- Seriálový Sľub prichádza s 2. sériou: Milovaní hrdinovia, nečakané zvraty aj nové
- Krátky film Venuša v retrográde spracováva tému alkoholizmu jazykom mladej generác
- Sorry, Baby... Do kín prichádza štipľavo-úprimný debut multitalentovanej Evy Victo
- Do kín sa vracia Rebeka Poláková: Tentokrát ako československá disidentka vo filme
- Kino Lumiere oslávi narodeniny Wima Wendersa digitálne reštaurovaným filmom Paríž,
- Spoznajte krajinu kopaníc s prehliadkou Kinobus