Belle je nezvyčajne optimistickým pohľadom na modernú technológiu

Animovaný film japonského režiséra Mamoru Hosodu mal svetovú premiéru na Festivale v Cannes. Tam si vyslúžil ...

pridal Tatiana Rusnáková 22.1.2022 o 23:57
Belle je nezvyčajne optimistickým pohľadom na modernú technológiu


Animovaný film japonského režiséra Mamoru Hosodu mal svetovú premiéru na Festivale v Cannes. Tam si vyslúžil takmer 14 minútovú standing ovation, mnohí sa zhodujú, že ide o najlepšie dielo autora známeho vďaka obľúbeným titulom ako Mirai no mirai/Mirai, dievča z budúcnostiBakemono no ko/Chlapec vo svete príšer, Ókami kodomo no Ame to Juki/Vlčie deti alebo Summer Wars/Letná vojna.

Belle je príbehom mladého dievčaťa Suzu, ktoré je v reálnom živote nenápadné, navyše má po tragickej smrti matky komplikovaný vzťah s otcom. Vo obrovskom virtuálnom svete s názvom "U" je však najpopulárnejšou speváčkou superstar. Snímka má na portáli Metacritic hodnotenie 84 %.

The Wrap (99 %)

Z perspektívy dizajnu je Belle Hosodovým najambicióznejším projektom dosiaľ. U, nekonečný, žiarivo farebný vesmír zbavený gravitácie, kde veľryby lietajú a horizont nefunguje podľa logického priestorového uvažovania je výsledkom architekta Erica Wonga, ktorého Hosoda našiel, ironicky, na internete. Na druhej strane sa ale zdá, že Disney animátor a dizajnér postáv Jin Kim vytvoril Belle na obraz nadčasových Disneyho princezien – s vanúcimi ružovými vlasmi, pehami a žiarivými róbami. Zmes technologického futuristického prostredia a klasicky poňatých postáv len zvýrazňuje príbehové témy kontrastu.

The Hollywood Reporter (90 %)

Premiéru mal animák na festivale v Cannes, cieľové publikum je však v prípade Belle zrejme násťročný divák. Vizuál je často ohromujúci, plný dychberúcich bojov za letu a úžasných scén plávajúcich veľrýb v tekutom nebi, čo by sme kedysi označili za psychedelické. V tomto svete sú ale drogy nahradené avatarmi ako nástrojmi eskapizmu podľa vlastného výberu a spĺňajú ten istý cieľ – odchod z reality. Napriek tomu vidí Hosoda aj pozitívne benefity, tak v internete ako v stále meniacej sa technológii – možno ako terapeutický priestor pre potláčané vnútra, ktoré potrebujú len trochu povzbudenia, aby sa v plnej kráse ukázali svetu.

The Film Stage (83 %)

Hosodov príbeh je o tínedžerskom hneve a výstupe zo svojej škrupiny, navyše za atypicky nádejného vnímania internetu. Vidíme dobre známe obrázky čučania do svietiacich zariadení, tento film je ale menej prstom mávajúcim varovaním než úprimným, dokonca optimistickým pohľadom na vzťahy, ktoré vedú mladí ľudia online – "U" je nakoniec miestom, kde sa Suzu vymaňuje zo svojich neistôt. V dizajne Hosodu a jeho armády animátorov je táto platforma rozľahlou, do detailu prepracovanou krajinkou žiariacej žltej a oranžovej, ktorá evokuje niečo medzi obvodovou doskou a mestskou panorámou. Pomedzi vznášajúcich sa 6 miliárd užívateľov sú povpichované obrovské budovy, epické koncertné sály, dokonca temné zákutia – ako zámok, v ktorom panuje zjazvený, vlčí avatar, zamestnaný vedením svojho mierne fašistického tímu ochrancov digitálneho zákona. Aj keď sa vlka – Zvieraťa – všetci boja, Belle v ňom vidí stratenú dušu. Práve nájdenie vlastného ja sa stane Belliným kľúčovým poslaním.

Variety (80 %)

Hosoda vytvoril vesmír plný nekonečných možností, do ktorého zasadil príbeh, občas limitujúci pri ignorovaní toho, čo sa môže skrývať v zaujímavých kútoch sveta "U". Napriek tomu je niečo nepochybne povzbudivé v spôsobe, akým U rozpoznáva vnútornú silu v ľuďoch, ktorí si plne neuvedomujú, čoho všetkého sú schopní. Bellin veľký moment, kedy musí odhaliť svoju skutočnú identitu, je ako stvorený pre anime finále. V istom zmysle je virtuálny svet "U" platformou veľmi podobnou kinematografii, rovnako ponúka špeciálnu formu úniku.

Rogerebert.com (75 %)

Spôsob, akým Hosodov grandiózny scenár nanovo rozpráva Krásku a zviera je mimoriadne pozoruhodný. Základné kamene, čo sú v tomto prípade vizuálne pocty klasickým rozprávkam sú pevnou základňou. Hosoda na to pridáva emocionálne plodnú pôdu. Z nej klíči náročná téma – prinavrátiť hlas tým, ktorí ho doteraz nemali, podobne ako sa Suzu musí naučiť premeniť svoju vnútornú silu na vonkajšiu silu.

The Slant Magazine (75 %)

Epický rámec Belle, vibrujúce farby a široký sortiment komicky surreálnych postáv evokujú majstrovskú Papriku Kona Satoshiho. Belle je ale viac zasadená v ľudských emóciách.

IndieWire (75 %)

Nie všetky Hosodove nápady sú až tak kvalitné a niektoré sú skúmané tak povrchne, že ich spomenutie urobí viac škody než úžitku. Čím je koncept chatrnejší, chatrnejší je aj príbeh, ktorý by ho mal podržať.





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 21778
02 |
návšt. 4436
03 |
návšt. 2465
04 |
návšt. 2383
05 |
návšt. 1810
06 |
návšt. 1576
07 |
návšt. 1702
08 |
návšt. 1258
09 |
návšt. 747
10 |
návšt. 579
REBRÍČEK US
01 |
$61,8 mil.
02 |
$7,0 mil.
03 |
$4,7 mil.
04 |
$3,8 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,6 mil.
07 |
$1,7 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2022 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk