Deux sa pokúša rúcať jedno z posledných tabu západnej spoločnosti

Úspešnému ťaženiu v nomináciách rôznych filmových inštitúciách sa teší aj francúzska dráma Deux ...

pridal Tatiana Rusnáková 10.2.2021 o 19:17
Deux sa pokúša rúcať jedno z posledných tabu západnej spoločnosti


Úspešnému ťaženiu v nomináciách rôznych filmových inštitúciách sa teší aj francúzska dráma Deux / Two of Us. Je o dvoch ženách, ktoré sú na prvý pohľad iba susedky, v skutočnosti však už dekády tvoria milenecký pár.

Od svojej premiéry na Festivale v Toronte generuje dráma priaznivé kritiky. Na portáli Metacritic má priemer 84 % a dostala sa aj do pätnástky nominovaných na Oscara v kategórii najlepší medzinárodný film. Dielo je režisérskym celovečerným debutom mladého talianskeho režiséra Fillipa Meneghettiho. V hlavných úlohách môžete vidieť Martine Chevalliér a Barbaru Sukowa.

Peter Konečný: Naozaj vzácny film, ktorý patrí medzi najväčších favoritov na medzinárodného Oscara. Subtílna dráma dvoch starnúcich žien, ktoré sa milujú a ktoré svoj vzťah roky utajujú.

Medeliene chce konečne začať žiť a pocítiť vzťahové šťastie. Nikdy ho totiž nemala. Čas beží a túži byť milovaná a milovať, bez ohľadu na stereotypné názory okolia a rodiny. Má veľké obavy a nevie, ako sa v živote posunúť ďalej a ako to všetko povedať svojim dospelým deťom. Nina žije sama, má vo veciach jasno a čaká, kedy bude môcť otvorene hovoriť o svojej partnerke a stále ešte tajnej láske. Je odhodlaná milovať a to doslova za každú cenu, čo z jej postavy vytára filmovo a empaticky pozoruhodný charakter. Môžeme jej skutočne veriť? Do hry sa totiž dostáva aj otázka financií ...

Symbolicky sú ich životy oddelené chodbou medzi dverami bytov. Jeden byt naplnený minulosťou a druhý až záhadne strohý. Keď je rodinné okolie preč, byty sú ich vzťahu navzájom otvorené, inak sú však hrdinky odkázané len na pohľad cez dverové kukátko. Bez možnosti dotyku, pohľadu - medzi nimi je totiž metaforický spoločenský priestor plný nepochopenia a nánosu hlboko zakorenených predsudkov. Dá sa to zmeniť? Môže sa slovo "inakosť" konečne vytratiť zo slovníka?

Kamerovo, herecky a režijne absolútne premyslený romantický príbeh, ktorému by sa dala kriticky vytknúť príbehová istota a konvenčné rámcovanie, ale bolo by to nefér. Postavy sú skutočnými hrdinkami, bez pátosu, lacného sexuálneho filmového gýčovania a spoločenského moralizovania. Téma je dôležitejšia než prípadná scenáristická divácka ústretovosť. Anglický názov "Two of Us" presne vystihuje odkaz snímky. Príbeh Medeleine a Niny - ako jeden z mnohých.

SCREEN DAILY (100 %)

„Meneghetti presne vie, ako pracovať s kamerou a preferuje skôr detaily. Práve cez detaily cítime úprimnú radosť vo vzájomných pohľadoch hrdiniek a ich spoločnú snahu o niečo vnútorne krásne. Vedia, aké šťastné sú, že sa našli. Niečo tak jednoduché, ako spôsob, akým ich nohy vzájomne prelínajú osobný priestor, keď spolu tancujú, hovorí za všetko. Zlé alebo nepríjemné správy sú zdieľané s premysleným vizuálnym majstrovstvom, ktoré už nepotrebuje dodatočný dialóg.“

The Hollywood Reporter (90 %)

„Meneghetti a spolu-scenáristka Malysone Bovorasmy vytvorili subtílnu a inteligentnú komornú drámu - jesennú v období aj tóne a bez jedinej prebytočnej scény. Jej príbeh sa prehlbuje priamo cez svoju melanchóliu k prekrásnej záverečnej sekvencii. Deux nám dáva silnú Barbaru Sukowu, jej precízna, prepracovaná postava Madeleine, len zriedka padne do rúk skúseným herečkám v neskoršom období ich dlhoročných kariér. Martine Chevallier je ako Nina obdivuhodná, väčšinu príbehu komunikuje cez ticho, ale cítiť v ňom jej silné odhodlanie, najmä keď jej Madeleine zanecháva svoj život a opúšťa tiene tajomstva.“

Chicago Tribune (88 %)

„Okázalá výbava bytu Madeleine je naplnená tajomstvami ako kontrast k  jednoduchému a stroho zariadenému bytu Niny, ktorý takmer ani nie je jej súčasťou. Režisér Meneghetti pár často nakrúca cez dvere, alebo čiastočne zahataný vrstvami stien a nábytku. Ich láska existuje v tieňoch, odráža sa v zrkadlách. Vizuálne stvárnenie postáv len podčiarkuje, ako dlhé roky ich láska existovala a naberá na novej komplexnosti, keď porážka pripraví Madeleine o reč. Ich komunikácia sa zrazu spolieha na jednoduchú každodennú rutinu a jemné, erotické dotyky, trvajúce len okamihy. Toto vizuálne vyjadrovanie je prepojené s podmanivým zvukovým dizajnom. Ticho je zdôraznené prenikajúcim hlasom vrán a načúvanie ostáva Nininým jediným zdrojom informácií o jej partnerke.“

Variety (80 %)                      

„Scenár jednoznačne pridáva vrstvy tematickej komplexnosti, ktorá prekračuje zjednodušené tvrdenie, že láska všetko porazí. Namiesto toho argumentuje, že zotrvávanie v lži, najmä v takej, ktorú ovplyvňuje čas, si nevyberie svoju daň nielen na psychickom, ale aj fyzickom zdraví“

TIME (70 %)

„Filmy obvykle nevedia ako pracovať s príbehmi žien po menopauze. Postavy napísané pre herečky nad 60 rokov sú väčšinou obmedzované na matky a staré mamy, vznášajúce sa nad príbehom ako nadbytočná ozdoba. Niekedy sa síce objaví film o žene po 50ke, ktorá lásku nájde až neskôr vo svojom živote – tá môže byť príjemná, no nie veľmi uspokojujúca. Je však veľkou raritou, ak sa dostanete k filmu, ktorý prezentuje vyspelé ženy, ako výnimočné a zmyselné osobnosti, ktoré túžia a milujú, bez predsudkov svojho okolia." 

The New Yorker (70 %)

„Film prelomili tabu – dá sa povedať, že jedno z posledných západnej spoločnosti. Práve to je Meneghettiho najodvážnejšie pozorovanie. Rasa, viera, sexualita a sociálna trieda už nie sú prekážkami lásky, ale ako si môžu starí ľudia dovoliť túžiť po niekom? To je dôležitá téma tohto francúzskeho filmu“





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.