Anglický režisér Alan Parker patril k perfekcionistom a svetovej špičke |
V posledný júlový deň prehral boj s dlhotrvajúcou chorobou anglický filmový režisér Sir Alan Parker. Jeho filmovú ...
V posledný júlový deň prehral boj s dlhotrvajúcou chorobou anglický filmový režisér Sir Alan Parker. Jeho filmovú tvorbu charakterizuje široký rozsah tém, medzi jeho najznámejšie filmy patrí Evita, výpravný muzikál o manželke argentínskeho diktátora Juana Peróna s Madonnou v hlavnej úlohe, Bugsy Malone muzikálová gangsterka s detskými hercami, Mississippi Burning (Horiace Mississippi) vyšetrovanie vraždy afroamerických aktivistov v prostredí amerického juhu 60. rokov alebo Midnight Express (Polnočný expres) o americkom pašerákovi v tureckom väzení. Za réžiu dvoch posledne spomenutých filmov obdržal nomináciu na Oscara, jeho filmy získali dovedna 19 ocenení BAFTA, 10 Oscarov a 10 Zlatých Glóbusov. Parker začínal ako režisér reklám, spolu s ďalšími anglickými režisérmi (Ridley Scott, Adrian Lyne) priniesol do sveta reklamy inováciu tým, že v nej využil filmovú estetiku. V prvej polovici 70. rokov režíroval film The Evacuees, epizódu z antologickej série BBC. Už svojím filmovým debutom Bugsy Malone zaznamenal veľký úspech, svoju pozíciu na scéne upevnil filmovou adaptáciou Midnight Express (Polnočný expres) a do 80. rokov vstupoval ako tvorca mimoriadne úspešného muzikálu Fame (Sláva). Kultovým sa stala dramatizácia albumu The Wall v spolupráci so skupinou Pink Floyd z roku 1982. Prívlastok kultový si vyslúžil aj film The Commitments o írskej soulovej skupine. Parkerovým posledným filmom je The Life of David Gale (život Davida Galea) z roku 2003, dráma s Kate Winslet a Kevinom Spaceym, ako čakateľom na trest smrti. Filmy Alana Parkera sa nevyhli kontroverziám, najmä Midnight Expres (Polnočný expres) vzbudzoval diskusie o vyobrazení Turecka a jeho obyvateľov. Niektorí mali problém aj s filmom Mississippi Burning (Horiace Mississippi), kde sa zlá situácia afroamerického obyvateľstva rozprávala skrz hlavné biele postavy. Kritici zvykli Parkera označovať ako nekonvenčného, eklektického, inteligentného a jeho tvorbu za perfektne premyslenú. Parkerovi spolupracovníci ho počas štyroch dekád kariéry opisovali ako perfekcionistu, ktorý niekoľkokrát prepisoval scenáre a často nútil štáb pracovať dlhé hodiny, až kým nebol úplne spokojný. Známy je však aj ako vášnivý podporovateľ britského filmu, predsedal BFI a bol aj prvým riaditeľom UK Film Council od roku 2000 do roku 2005. |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Po mimoriadnom úspechu na Cinematiku príde Veľký vlastenecký výlet aj do slovenský
- Stream novinky: Task, Tempest, The Girlfriend, The Dead Girls, Diary of a Ditched
- O Oscara zabojuje film Otec, ktorý po slovenskej premiére na Cinematiku prichádza
- Diskusia: Komentáre na ČSFD či akademické texty? Cinematik 2025
- Masterclass s Terezou Nvotovou o nakrúcaní filmu Otec. Diskusia z festivalu Cinema
- Čo spája Americkú krásu, Utekajme, už ide! a Noc na Zemi? Vypočujete si live epizó
- Takmer romantická komédia Otvorené vzťahy / Splitsville mala svoju slovenskú premi
- Po slovenskej premiére na MFF Cinematik v Piešťanoch a ocenení primátorom, prichád
- Film Letopis Martina Kollara vyhral hlavnú dokumentárnu cenu na 20. Cinematiku
- Seriálové tituly Dunaj, k vašim službám a Sľub sa tešia diváckej popularite