KRÁĽ ARTUŠ: LEGENDA O MEČI

KRÁĽ ARTUŠ: LEGENDA O MEČI

7.0

Kráľ Artuš sa nám objavuje so železnou pravidelnosťou a teraz ho dostal Guy Ritchie, ktorý ukázal, že dobová akcia so známym hrdinom mu ide. No 19. storočie Sherlocka a 5. storočie anglických legiend si vyžaduje iný prístup – a mixuje mágiu, drsnú akciu i britskú gangsterku do menej tradičného celku nového milénia. Výsledok sa tvári rôzne, niektorí v ňom budú vidieť zbrklý projekt alebo Lovca pre rok 2017, no nedá sa mu uprieť svieži nádych, čo pri súčasnej sérii letných hitov nejeden divák ocení.

Kráľ Artuš 2004 išiel tvrdo po historických faktoch (resp. snaha bola). Novinka sa neštíti využiť veľké čarovné kalibre či premrštené tvory. Kto videl trailer s megaslonmi, poteší sa v intre, kde lomcujú Camelotom. Fajn vidieť avizované scény skôr, tým pádom sa môžeme tešiť na iné. Intro je nelineárne, nie príliš prehľadné, a zručne natočené – pamätajte si atribúty, celých 126 minút padá do podobných škatuliek. A je pomerne rýchle – Ritchiemu tempo filmu rozhodne ide a nestačíte sa nudiť.

Dejový rámec je skutočne o chlapíkovi menom Artuš, ktorý sa má stať anglickým kráľom, ale cesta ku trónu vedie cez ovládnutie legendárneho meča Excalibur, porazenia zlovestného panovníka či tréningu s čarodejnicou (nebojte, je od Merlina). Do toho sa miešajú rodinné pletky, obete a nadprirodzená moc ovládanie kráľovstva i mysle a kopec iných vecí. No v jadre je to fantasy story hrdinu, čo bojuje za dobrých a nešetrí tých, čo jeho okoliu či partii chcú to zlé.

Na vychutnanie Kráľa Artuša treba poznať legendu vopred; Guy Ritchie sa s ňou skôr hrá ako ju verne prepisuje. Je to presne nový štýl adaptácií súčasných dravých režisérov – starí otcovia sa asi s takou verziou nestotožnia, no ak ste pripravení experimentovať a oceníte skákanie v časovej línii v prospech lepšieho vyznenia, ste tu správne.

Kráľ Artuš: Legenda o meči Kráľ Artuš: Legenda o meči

Jednotlivé časti filmu vyznejú lepšie ako celok. Napríklad úžasne rozprávané detstvo je fantastickou ukážkou Ritchieho štýlu, znamenitý strih podčiarkuje štýl. Podobných sekvencií nájdete viac – tréning v Darklands, beh s použitím ručnej kamery, flashbacky do minulosti. Na vykecávanie niet času, keď sa dá ísť tvrdo po akcii. Aby sme boli korektní, dialógy sú parádne strihané a najlepšie pripomenú zlaté časy Snatch; funguje to na sto percent, britské ksichty s prezývkami boli už pred 1500 rokmi zábavné.

Vnútri je však Kráľ Artuš pomerne krutý a temný film. Obety, vraždy, fatálne súboje, až sa miestami aj chlapom môžu tisnúť slzy do očí (najmä otcom). Reflektuje neľahký stredovek i krutého panovníka, pretĺkanie životom – a do toho adaptuje legendu, kde nie je núdza o česť. V tomto svete majú miesto aj čary s mágiou, no Guy Ritchie sa ani nesnaží vysvetliť ich vznik – viaceré nadprirodzené faktory treba brať ako súčasť deja i celého sveta. Mocné kúzla prídu v čase, keď môžu imponovať.

A tým najlepším je meč Excalibur. Či ide o jeho vznik, manipulácia alebo mocnú silu, neustále cítite, že jeho moc je nesmierne veľká a rúbanie s ním vytvára parádne scény s efektmi spomaľovania – nie je ich našťastie príliš veľa, aby zdevalvovali, naopak, celkom si ich užijete. A finálny súboj pripomína vo veľkej časti videohru, čo zase nahráva body divákom od hracích konzol – tým sa Artuš bude páčiť.

Obsadenie Charlieho Hunmana je dobré. rýchlo si z hlavy vyhodíte bádateľa zo Strateného Mesta Z. No Jude Law klasicky berie na seba všetky scény a je priam démonický, zatiaľ čo Eric Bana a Djimon Hounsou hrajú chlapov na správnom mieste. Obsadenie je fajn aj pri vedľajších úlohách.

Hoci miestami pripomína Kráľ Artuš akoby zavŕšenie loveckej trilógie, akurát s mocným mečom (a bez Charlize Theron), Guy Ritchie nevolí márny smer. Silná štylizácia, dobrá práca s prostredím, aj hercami a úmyselne roztrieštený scenár majú čosi do seba. Mocná trúbivá hudba podčiarkuje ako chce byť iný a v tom spočíva jeho plus.

Je to legenda plná mágie, vlastných pravidiel, súčasne aj špinavá, temná a osobitá. Na školách sa premietať nebude, ale na začiatok letnej sezóny pasuje.

King Arthur: Legend of the Sword (USA, 2017, 126 min.)
Réžia: Guy Ritchie. Scenár: Joby Harold, Guy Ritchie, Lionel Wigram. Hrajú: Charlie Hunnam, Astrid Bergès-Frisbey, Jude Law, Djimon Hounsou, Eric Bana...