AMY

AMY

8.0

„Žila tak neuveriteľne intenzívne.“ Jej prudký životný štýl vnímala nielen celá Británia a hudobný svet, ale aj trojica filmárov, ktorý sa po smrti džezovo-popovej speváčky dostali k jej životu najbližšie. Vďaka médiám verejnosť vnímala Amy ako zdrogovanú trosku, ktorá nezvládla svoju rýchlo naštartovanú kariéru. A vďaka režisérovi Asifovi Kapadiovi, producentovi Jamesovi Gay-Reesovi a strihačovi Chrisovi Kingovi máme príležitosť nahliadnuť do skutočného príbehu talentu menom Amy Winehouse.

Trojici filmárov sa podarilo nakrútiť neuveriteľný film a vyhasnutej hviezde vdýchli život. Navyše rehabilitovali jej pošramotenú povesť a vniesli svetlo tam, kde driemala temnota dezinformácií. Jej život v období najväčšej slávy bol totiž zatienení bulvárnym šumom a nemilosrdnou žiarou reflektorov. Ona však túžila len po dvoch veciach – po hudbe a láske. Džez a láska v najčistejšej podobe bez nežiaducich efektov. Jej talent sa však nedal skryť pred svetom a ona podľahla odvráteným zvodom vlastných emócií.

Sláva jej dala krídla, ale zároveň jej ich spálila. Stala sa skalpom mediálnej slávy a čo je horšie, aj obeťou dvoch najdôležitejších mužov v jej živote – otca a manžela. Dokument odpovedá na mnohé kľúčové otázky a všetko odrazu získava jasnejšie farby. Aj najcynickejší odporcovia jej osobnosti pochopia úskalia slávy a tragédia jej talentu získa nové obrysy. Za promiskuitou, drogami a alkoholom sa skrývala zraniteľná bytosť, ktorej emócie, hĺbku a nadanie odrážali texty jej piesní a netuctová a zároveň ľahko zapamätateľná melodickosť.

Amy Amy

Tvorcovia prinášajú pochopenie jej príbehu. Množstvo autentických videí z jej osobného i hudobného života a výpovede jej najbližších očistil Amino meno bez toho, aby prikrášľovali jej charakter. Prostredníctvom amatérskych videí nakrúcaných jej priateľmi vidíme postupný vývoj dievčaťa, ktoré len chcelo robiť autorský džez pre komorné publikum. Amy v sebe skrývala protiklady. Jednoduchosť vyjadrovania verzus komplikované emócie, vysoká inteligencia verzus pudové správanie, exponovaná štylizácia verzus čistá hudba. Dokument predstavuje Amy vo všetkých podobách a prináša komplexný obraz niekoho takého zložitého, ako bola práve ona.

Pridanou hodnotou je aj zobrazovanie textov jej skladieb v priebehu celého filmu, ktoré dokumentujú jej duševné rozpoloženie v jednotlivých úsekoch života. Autori priznávajú inšpiráciu z bollywoodskych filmov. Kapadia a spol však prinášajú v rámci dokreslenia priebehu jej slávy prvok uľahčujúci porozumenie speváčkiných výčinov ústiacich do škandálov. Jej texty reflektujú osobné skúsenosti, sú výpoveďou o vlastnom živote a prežívaní a sú i formou terapie. Tá však mohla byť následkom neustáleho opakovania počas koncertných vystúpení a pripomínania si bolestných momentov kontraproduktívna.

Amy Amy

Množstvo doposiaľ nezverejnených záberov a videí ako i rozhovory s priateľmi skrytými za kamerou demonštrujú mravčiu prácu tvorcov, ktorí si dali záležať na tom, aby vytvorili plnohodnotný portrét speváčky prirovnávanej k Billie Holiday či k Elle Fitzgerald. Trojica tvorcov dokázala už v dokumente o pilotovi F1 Ayrtonovi Sennovi s názvom Senna, že obraz o známej osobnosti vedia podať atraktívne a vďaka množstvu zozbieraného materiálu aj maximálne objektívne. Film tak upúta pozornosť nielen fanúšikov portrétovaného, ale aj celkom nezainteresovaného človeka.

Dokument Amy takisto nie je adresovaný len fanúšikom jej hudby. Precízne spracovaná a vynikajúco zostríhaná dokumentárna skladačka plná pôvodných záberov zo života Amy Winehouse môže byť zaujímavá pre široké publikum. Navyše ak pôsobí pútavo ako hraný film. A možno práve takýto film sa Amy premietol pred očami v okamihu jej smrti.

Amy (UK, 2015, 127 min.)
Réžia: Asif Kapadia. Hrajú: Amy Winehouse a ďalší…

autor Barbora Bačíková 9.8.2015