KAPITÁN AMERIKA: ZIMNÝ VOJAK

KAPITÁN AMERIKA: ZIMNÝ VOJAK

8.0

Walt Disney a Marvel to myslia s produkciou komiksových filmov vážne a neboja sa už nasadiť svoje pokračovania ani do menej tradičných termínov. Začiatok apríla nebol nikdy extraveľkým časom, no o to ľahšie sa programujú aj filmy z nových sérií. Za jedenásť mesiacov máme v kine už tretí titul po prvých Avengers – a mnohým divákom môže vyjsť po Iron Man 3Thor 2 ako najlepší.

Steve Rogers sa po dlhom spánku snaží etablovať v 21. storočí. Trénuje, aby bol vo forme do veľkých misií vo svete a vo voľnom čase sa snaží dobehnúť kultúrne poznatky zo sveta posledných 70 rokov. Nie je to ľahké, nemá ani žienku po boku (a Peggy má dnes viac ako 90), ani veľa kamošov. Posledná misia mala byť rutina, no nesedeli na nej dve veci: čo robil IT maník na lodi s námorníkmi a prečo agentke Romanovej trvali niektoré ťahy tak dlho? Vyzerá to, že ani S.H.I.E.L.D. a jeho agenti už nie sú v bezpečí a keď sa ocitnú aj pod útokom, začnú odhaľovať spiknutie v najvyšších kruhoch. Do toho sa v meste objaví zvláštny bojovník menom Zimný vojak s úctyhodnou výdržou i arzenálom.

Druhý Kapitán Amerika sa odohráva v súčasnosti a najmä po udalostiach prvých Avengers, už stráca kus svojho kúzla komiksového filmu z druhej svetovej a snaží sa ho alternovať novinkami i splnením určitých očakávaní. Prvým je pôsobenie Stevea v súčasnosti, ktoré si pýta nahrávky na vtipné smeče jeho adaptácie. Prekvapivo ich nie je veľa, skôr sa vrátia spomienky. Tou druhou je zahrnutie nových postáv, ktoré by ste čakali inde (Čierna vdova) alebo sa na ne tešíte z plagátu (Robert Redford). Do diania sú zakomponované solídne spolu s väčším priestorom pre Nicka Furyho. Treťou novinkou je nový záporák, ktorý je dlhší čas skôr spomínaný ako by sa reálne prejavil (ešteže sa dočká výborných akčných momentov v druhej polovici filmu) a štvrtou ohrozenie S.H.I.E.L.D.U ako nezlomiteľnej organizácie – taký útok na bránu sme tu fakt nemali od mája 2012 a všetkých Pomstiteľov.

Kapitán Amerika: Zimný vojak Kapitán Amerika: Zimný vojak

Ani jeden zo štyroch elementov však nie je využitý na sto percent, iba cca na 70-80 a súvisí s určitým zacyklením univerza a kontextom filmu. Spomínanie na udalosti z prvého filmu sa neukáže byť márne a vynára sa tu príliš veľa elementov – akoby tvorcovia nedokázali vytvoriť nové postavy, nepriateľov a len lavírujú po tom, čo im ostalo z prvého Captain America alebo Avengers. Čo ma vedie k dobrému tipu pred videním dvojky: určite si jednotku napozerajte, lebo budete mierne tápať, hoci film obsahuje pár flashbackov a rád vám vysvetlí oporné body či odkáže na udalosti podstatné pre chápanie dvojky.

Neberte to ako prehnanú kritiku, na kúzlo filmu a jeho perfektné momenty to nemusí mať vplyv hneď v kinosále, až keď si na ceste domov premyslíte, ako na vás film zapôsobil. A stále platí, že tieto filmy od Marvela sú veľmi dobré remeslo, no na hĺbku Batmana alebo X-Menov nemajú.

Ale komiksové remeslo je tu podané nadmieru dobre. Dvojica režisérov (Anthony & Joe Russo) nemá s blockbustrami veľa skúseností, tak je prekvapivé sledovať už prvú výborne nasnímanú a zrežírovanú akciu na pirátmi prepadnutej lodi. Cap i Čierna vdova sa preháňajú a mlátia francúzske držky po tucte, hudba duní a všetko má rýchly spád. Neskoršie scény ako prepadnutie auta v meste, prvý súboj Capa a Zimného vojaka či nebodaj obrovské finále pôsobia ešte lepšie. Úprimne, miestami dávajú na frak aj Michaelovi Bayovi a finále je lepšie zrežírované ako to, čo sme videli v Transformers 3 či Avengers. Sú tu silné postavy, pästné súboje, lietajúce charaktery (Tony Stark by závidel), všetko v pohybe.

Akurát všetko medzi akčnými scénami trošku nezapadá do relatívne mierne vážneho kontextu, ktorý si berie tému ochrany a slobody ľudstva, do toho ešte chce vniesť Capovu nostalgiu a navyše postupne začnete všetky dejové momenty predvídať skôr ako by scenáristi čakali. Zápletky nie je veľa a na viaceré zlomy prídete rýchlo. Ale keď príde akcia, hodíte všetky výčitky za hlavu a bavíte sa skvelo.

Chris Evans sa už etabloval vo svojej roli Capa, Scarlett Johansson má konečne dosť priestoru na Čiernu vdovu a Anthony Mackie sa nám rysuje ako veľmi dobrý herec do vedľajších rolí, kde sú časy jeho malej etudy v Million Dollar Baby. Robert Redford je dobrý, no starší diváci by čakali viac.

Kapitán AmeriKa: Zimný vojak je jedna z najlepších marveloviek ostatných rokov a určite lepšia ako druhý Thor. Akurát je to stávka na istotu, ktorá málo riskuje – a tým pádom minimálne prekvapí.

Captain America: The Winter Soldier (USA, 2014, 136 min.)
Réžia: Anthony Russo, Joe Russo, Joss Whedon. Hrajú: Chris Evans, Samuel L. Jackson, Scarlett Johansson...