THOR: TEMNÝ SVET

THOR: TEMNÝ SVET

7.0

Každý zo zoskupenia Avengers sa s udalosťami v New Yorku vysporiadava inak. Samozrejme podľa zásluh a činov aktivistov zo svojho sveta. Thorovci majú veľký podiel na náprave – Lokiho uväznili a Thor sa zatiaľ vydal so skupinou bojovníkov zabezpečiť mier vo všetkých deviatich svetoch. Lenže raz za niekoľko tisíc rokov má nastať Konvergencia, keď sa svety začnú prepájať – hranice medzi nimi miznú, gravitácia či fyzikálne zákony sa menia. A práve v tomto čase sa Jane Fosterová prepadne na miesto, kde je ukrytá mocná zbraň temnoty Aether. O ten kedysi bojoval Thorov dedko so skupinou Temných elfov – a tí sa teraz prebúdzajú, aby Aether získali späť i pomstili sa Asgardu.

Po vlaňajších Avengers je teraz ťažké nadviazať na udalosti spoločného filmu a vrátiť sa „iba“ do toho svojho sveta. Ale Marvel Studios sa snažia celkom úspešne – u Iron Mana 3 sa rozhodli pritvrdiť a dostať sa Tonymu pod kožu, pri druhom Thorovi prebúdzajú nových nepriateľov, silné hrozby, ba čo viac, neštítia sa ani útoku na zdanlivo bezpečný domov a Asgard.

Thor sľuboval po prvej časti objavovanie iných svetov. Dostaneme sa sem, a najprv je to zbrklý výlet, ktorý slúži skôr na ukážku tradičného boja Thorovej partie a neskôr jeden vtip. Potom sa už vrátime do starých známych končín: majestátny Asgard, kde si Thor nevie zvyknúť na život ako predtým. Na Zemi sa medzičasom presunie skupinka vedcov (Jane, Darcy, Erik Solveig) do Veľkej Británie a najmä Londýna. Väčšinu stopáže sa inde nedostaneme, prvá hodina pôsobí ako repete známeho.

Thora sledujeme tretí rok po sebe a chcelo by to buď lepších scenáristov alebo malú pauzu, aby sme si ho vychutnali na sto percent. Druhý diel potvrdí aj silné a slabé stránky série. Romanca s Jane nie je výrazná a osudová, ako by mohla byť. Thor ide za ňou na do iných svetov, riskuje, ale občas mu ťažko veriť. Ani opätovná rola byť vyhnancom naplno nezaberá – Thor je tvrdohlavý zo svojej nátury, otcovi sa vzoprie, je skôr dobrým pútnikom po svetoch. Na druhej strane Anthony Hopkins hrá vždy výborne a rola naštvaného otca je to najlepšie, čo séria má. Spolu s Lokim, ktorý je však veľkú časť vo väzení.

Thor: Temný svet Thor: Temný svet

Dvojka Thora by potrebovala najmä lepších záporákov – Temní elfovia majú dobrý potenciál, ale nie sú príliš vysvetlení a pachtia sa iba za jedným artefaktom. Z dvojice protivníkov mohol vyniknúť Christopher Eccleston, no je taký zamaskovaný, že jeho charizma nedokáže preraziť. Ich finálny plán chápete (pomsta Asgardu a pád svetov), je príliš priamočiary. Získať – presunúť sa – zničiť.

No keď nevnímate naplno dej a neanalyzujete zloducha či romantiku, je tu výborne natočená akcia. Alan Taylor sa najprv oťukáva, ale keď má zosnovať poriadny atak na Asgard, máte sa na čo tešiť, až mi pripomenul Star Wars. Nehovoriac o ďalších efektných súbojoch a najmä obrovskom finále, ktoré spolu s väčším rozpočtom krásne ukazuje, že ničením je stále čo ukazovať.

Treba sa pripraviť aj na striedanie nálad. Druhý Thor sa nebojí obetovať pár charakterov a vystaviť im pekne zrežírovaný pohreb alebo citlivú hudbu. Funguje to, smútite keď treba – a nečakane sa budete o pár minút zase smiať, keď si začnú robiť autori švandu. Či zo Solveiga, situačných vtipov Thora na Zemi alebo komiky Kat Dennings v roličke Darcy. Celkovo Thor pôsobí síce ako väčšie, no určite nie temnejšie pokračovanie. Pokiaľ ide o emócie, dvojka chce byť osudovejšia, no je ľahšia ako jednotka.

Thor: Temný svet Thor: Temný svet

Pozitívne vyznieva aj tempo – za 112 minút sa nestačíte nudiť, scény nie sú príliš naťahované, dej je síce lineárny, no dobre uháňa vpred. Ťažko hľadať momenty pre natiahnutie – iste, finále mohlo byť ešte dlhšie, aj lepšie vysvetlenie záporákov, ale takto strihači išli tvrdo po cieli: pobaviť a nezdržať sa.

Chris Hemsworth odvádza dobrý štandard a paradoxne sa mi cnelo za jeho rolou z Rivalov, čo ukázalo ako sa dokáže vymaniť z Thorovho tieňa. No toto je presne postava, ktorá mu sedí najviac a užíva si ju. Natalie Portman je menej výrazná, preto vás potešia skôr menšie postavy vrátane Chrisa O’Dowda.

Thor: Temný svet je skrátka silná sedmička. Dobrá ukážka komiksového žánru, vhodne zapadne do série, ale na špičku žánru by potreboval čosi viac. Podobne ako séria Iron Man, poteší fanúšikov, ale výnimočnosť niektorých X-Menov či Spider-Manov nedosahuje.

Thor: The Dark World (USA, 2013, 112 min.)
Réžia: Alan Taylor

autor Michal Korec 8.11.2013