LOVCI HLÁV

LOVCI HLÁV

7.0

Morten Tyldum získal renomé komediálneho tvorcu srdečných Kamošov, ktorých ukázal svetu v roku 2003, kedy vládol vo filme kult nakrúcania svojej malej milej existencie a televízie šaleli po čo „najobyčajnejších“ protagonistoch domácich videí. V minuloročných nórsko-dánsko-nemeckých Lovcoch hláv ho so svojou slávnou snímkou spája už len postava herca Aksela Henieho. Ten je vo filme Lovci hláv (Hodejegerne) veľmi úspešným hľadačom talentov (lovcom hláv) a jeho Roger Brown žije nadmieru luxusne – v drahej vile, s krásnou blondínou (inteligentnou a elegantnou galeristkou, ktorú hrá Synnøve Macody Lund), nabúchaným autom a hlavne – neustále pracuje na svojom renomé, čo je pre neho najpodstatnejší znak pracovného úspechu a úcty okolia.

„Privyrába“ si ale kradnutím slávnych obrazov, ktoré majiteľom vymieňa za podvrhy. Pomáha mu parťák zamestnaný v strážnej službe, všetko šliape ako hodinky, pokiaľ sa na scéne neobjaví špičkový vývojár svetoznámeho GPS systému HOTE Clas Greve (Nikolaj Coster-Waldau) a Roger ho chce hneď využiť ako top kandidáta do riadenie konkurenčnej firmy Pathfinder.

Lovci hláv Lovci hláv

Tyldum nakrútil solídny severský thriller, kde sa 168 cm Rogerovej výšky musí nejako kompenzovať. Jeho ťažko a hlavne dosť s nechutenstvom budované renomé začína mať trhliny. Do kolotoča sa dostávajú nielen početné krádeže, participácia polície v prípadoch, zúfalstvom podmienené krvavé vraždy, ale aj strety v súkromných sférach, kde konšpiráciami vystrašený Roger musí zo zrady podozrievať dokonca aj vlastnú manželku a tajnú milenku.

Postava na vlastnej koži pocíti, aké je to byť štvanou zverou, kde každý môže byť podozrivým pátračom a stopovacím kolaborantom. Strach z monitorovacích ploštíc ho doženie k zmene vizáže, zakráda sa po bývalých známych a zisťuje ich prepojenie na mašinériu GPS vyhľadávania. Je to prerod z dravého vysmiateho biznismena na prchajúcu divú zver bez zázemia.

Lovci hláv Lovci hláv

Lovci hláv sa úmyselne zameriavajú na jedinú postavu, premenu jej osobnosti a postupné dávkovanie prekvapivých odhalení. Od odľahčeného úvodu pri predostieraní obrazu Rogerovho úspešného života film skĺza do čisto thrillerovej roviny (síce s občasným bizarnením ponurosti – záver bitky so psom a následné napichnutie jeho tela na vidly traktora, či potupné skrývanie sa v latrínových výkaloch dýchajúc len rúrkou z toaleťáku).

V konečnom výsledku sú Lovci hláv osviežujúcou severskou variáciou žánru thriller, kde sa napokon veľmi premakano dostane hlavná postava tam, kde bola predtým, síce so šrámami na duši i na vyholenej hlave, no so životnou lekciou, ktorú sa bude snažiť pozitívne úročiť nielen doma v rodinnom kruhu, no i v práci pri nadháňaní záujemcov pre klienta s neodmysliteľnou aurou renomé každého z nich.

Hodejegerne (Nórsko, 2011, 101 min.)
Réžia: Morten Tyldum. Námet: Jo Nesbø – rovnomenná kniha (2008). Scenár: Ulf Ryberg, Lars Gudmestad. Kamera: John Andreas Andersen. Strih: Vidar Flataukan. Hudba: Trond Bjerknes, Jeppe Kaas. Hrajú: Aksel Hennie, Nikolaj Coster-Waldau, Synnøve Macody Lund, Julie Ølgaard, Eivind Sander, Baard Owe, Joachim Rafaelsen

autor Zuzana Ondrišová 14.11.2012
7.0
7.2