THE WORDS

THE WORDS

9.0

The Words múti vody biznisu už od januára, keď sa premietal na Sundance a distribútor CBS Films ho kúpil za solídne dva milióny dolárov. Na pohľad sa javí ako variácia na vlaňajšieho Všemocného, dokonca v hlavnej roli vystupuje Bradley Cooper. Je tu zápletka o náhlom nájdení zdroja myšlienok, vďaka ktorému mladý muž získa všetko – peniaze, lásku a azda zmysel života.

Rory Jansen je spisovateľ, ktorý potrebuje hit ako soľ, lenže o jeho diela sa vydavatelia netrhajú. Na svadobnej ceste objaví starý rukopis, ktorý ho upúta a keďže jeho autor je neznámy, rozhodne sa ho vydať ako vlastný. Z knihy sa stane megahit a on začne viesť nový život úspešného muža. Po čase sa objaví starec, hlási k vydanej knihe a tvrdí, že sú to jeho životné zážitky z obdobia po vojne. Rozpráva svoj príbeh, ako kniha vznikla. Oba príbehy (muža, čo si knihu zobral a muža, ktorý jej obsah napísal) sú súčasťou diela, ktoré napísal iný autor a verejne ju číta.

Zo základného popisu bežnému divákovi vyjde, že sa na plátne paralelne odohrávajú tri príbehy navzájom prepojené niekoľkými postavami. Prvotné zdanie neklame – veľkú porciu deja berie na seba muž, ktorý vydal cudzí román a je konfrontovaný s jeho autorom i vlastným svedomím. Našťastie režiséri sa nesústredia iba na dilemu autora, ktorý sa pýši iným dielom. Svet slov nie je iba o jednom malom veľkom čine.

Druhý príbeh s pátraním po minulosti, živote starého muža, jeho spomienok je bravúrne zahraný Jeremy Ironsom a núka priestor na pútavé rozprávanie – toho, čo sa mu v živote skutočne stalo a o čom je zabudnutá kniha. Je to nádherná, ale bolestivá biografia potvrdzujúca, že najkrajšie príbehy píše sám život.

The Words The Words

Na tejto úrovni by si film bohato vystačil a sledovali by sme nádhernú konfrontáciu ako si jeden muž odžil veľa a ako ten druhý vyťažil z jeho života, aby si uľahčil svoj. Režiséri sa však púšťajú ďalej a aby naplno odpálili vyznenie sily slov, tento dvojpríbeh rozpráva ešte ďalší autor. Dennis Quaid má zaujímavú rolu čítača, pri ktorom najprv neviete, či pri rozprávaní príbeh ešte vytvorí ďalšiu líniu a ako sa prepojí so súčasnosťou, resp. ako sa má prelínať s jeho životom.

Tri príbehy sú unikátnym spôsobom prepojené, aby netvorili spoločný celok iba na efekt (za sprievodu nádhernej kamery a efektnej výpravy, hoci film nestál veľa), ale presah o sile slov, literatúry, útrapách či príležitostiach života. Pri štýle prepájania a odbočiek v jednotlivých líniách ostalo autorom dostatočné miesto pre drobné finesy, ktoré môžu diváci odhaľovať pri ďalšom videní, keď vedia, ako je príbeh napokon vyrozprávaný. Osobne sa musím prikloniť k viacerým kritikom, ktorí za filmom vidia inšpiráciu i originálny film o sile svedectva, akým bolo naposledy Pokánie. Patrí k nemu aj dobrá hudba, Marcelo Zarvos v jednom z najsilnejších soundtrackov.

The Words The Words

Bradley Cooper si dal pauzu po silných hrdinoch i akčných esách; ako vinný autor je uveriteľný. Vďaka jeho výkonu si uvedomíte, že film nie je Všemohúci 2, ale núka predsa odlišný zážitok. Prirodzene, z hercov sa vám najhlbšie zapíše do pamäti Jeremy Irons, ktorý už dlho nemal takú sugestívnu úlohu a jeho starec i reálny autor knihy výborne podá svoj životný príbeh. Dennis Quaid, ktorý za všetkým má stáť z pozície ultimátneho autora nie je charizmatický, čo môže vyvolať ďalšiu otázku – je to kreatívny zámer alebo tlmený štýl hrania?

The Words sú malý veľký film. Nemá veľké ambície, nemá najlepšie kritiky, ale pokiaľ ide o štýl rozprávania, hĺbku príbehov, spojenie a eventuálne lásku k literatúre, silu melodrámy, zaujme vás ako máloktorý iný film. Nenápadný, ale silný. Ďalšie prekvapenie tohto týždňa a jesene.

The Words (USA, 2012, 102 min.)
Réžia: Brian Klugman, Lee Sternthal. Scenár: Brian Klugman, Lee Sternthal. Kamera: Antonio Calvache. Strih: Leslie Jones. Hudba: Marcelo Zarvos. Hrajú: Zoe Saldana, Olivia Wilde, Bradley Cooper, Jeremy Irons, Dennis Quaid

autor Michal Korec 15.10.2012
9.0
3.7