KAZATEĽ KALAŠNIKOV

KAZATEĽ KALAŠNIKOV

6.0

Toto je príbeh muža, ktorý v prvej minúte titulkov vychádza z väzenia a tvári sa ako najväčší tvrďák. Hneď na to pomiluje svoju manželku na výpadovke na ceste domov na sedadle spolujazdca a správa sa ako najväčší hulvát pred vlastnou dcérou. Nezdrží sa dlho, vypadne do baru, šľahne si dávku i pivko a ráno objíma záchodovú misu. Nuž, ťažké je vyjsť z tréningu – a ešte ťažšie vymaniť sa zo starých manierov. No jednej noci zažije Sam Childers ten moment, po ktorom sa vydá na cestu k dobru. Nechá sa pokrstiť a potom ho začne lákať pomoc v Sudáne, kde začne stavať domy a brániť desiatky detí, čo sú nechané napospas osudu i občianskej vojne medzi Bojovníkmi za slobodu a Rebelmi.

Africký kontinent je priamo stvorený pre ľudské drámy a raz za pár rokov sa sem vydajú oscarachtiví tvorcovia po kvalitný materiál, ktorým môžu zaplniť viaceré festivalové sloty či nominácie na sošky. No story Sama Childersa nemá typický ťah na bránu, kedy sa hrdina dostáva zo zóny komfortu, resp. nechce tlačiť výsostne na pílu citov a žmýkať z vás všetko, aby ste mohli omráčení ísť domov alebo do banky okamžite prispieť pár eur proti chudobe čierneho kontinentu.

Námet je určite pôsobivý a priam filmový, pretože čo sa lepšie počúva ako príbeh o mužovi-grázlovi, ktorý zrazu nachádza Boha a aby to nebolo málo, nielenže sa pochlapí na domácej pôde, ale vyráža na iný kontinent doslova zachraňovať životy či budovať strechy nad hlavou. Ako poznamenal jeden divák vedľa mňa – keby neviem, že je to príbeh inšpirovaný životom, myslím si, že je to filmová zlátanina.

Kazateľ Kalašnikov Kazateľ Kalašnikov

Nuž, toto je jeden z prípadov, kedy scenár písal sám život a Marc Foster ho servíruje v bohatej stopáži s vybranými, azda aj neželanými elementmi. Ateistom vadia dlhšie scény kazateľa alebo jeho krste i neuveriteľný príbeh obrátenia (lebo našiel predsa Boha). Citlivé povahy rozfláka úvodná scéna alebo prvá návšteva Sama v Afrike, kedy vidíme scény vojnového násilia i obete. Milovníkov pokojných drám prekvapí žáner –z drámy o správnom chlapovi neraz prehupne do dynamického akčného filmu. A cynikov azda dorazia scény, keď sa Sam snaží učiť deti v Afrike hrať baseball.

Toto je asi najlepšie vystihnuteľný zástupca žánru akčná dráma, obe zložky sú rovnomerne zastúpené. Spočiatku pôsobí neuveriteľne drsne a odpudivo (kto neodíde po 20-25 minútach, vydrží to do konca), neskôr strieda scény milé i strašné. Jedine fakt, že Sam Childers prežije do záverečných titulkov vám dáva nádej, že minimálne o hlavného hrdinu sa báť netreba – avšak jeho občas deštruktívna povaha si rýchlo vyberá obete inde. Je fajn vidieť, že toto nie je príbeh priamočiary, ale strieda úspechy s pádmi.

A po filmovej stránke si Foster neodpustí častejšiu kombináciu paralelných scén z Afriky i domácej Pensylvánie, kedy občas rozvíja rovnakú myšlienku. To sú najlepšie momenty filmu, kde sa po prvom úspechu skrýva schizofrénia Childersovho života i s dilemou, či je prednejšia rodina či africké deti..

Kazateľ Kalašnikov Kazateľ Kalašnikov

S emóciami určite Foster problém nešetrí – vrátane finálneho momentu, ktorý konečne vysvetlí, o čom bola prvá, nie príliš vľúdna scéna (kto príde neskoro, má smolu, lebo príde o jeden silný zvrat), no na škodu je, že ich občas súka až príliš: milých, naivných, depresívnych, je to citový kolotoč, a nie príliš dobre uchopený. Alebo až príliš svedomito adaptovaný. Akčných scén je pár, zrežírované sú dobre, aj keď nie výnimočne. A najmä je príjemné zistiť, že vás nečaká žiadny africký Rambo.

Gerard Butler je dobrá voľba, ale občas si poviete, že ani za dve hodiny sa skrátka nedá uveriť takému hromotĺkovi, že sa zo zločinca dokázal dať na vieru a vlastnú misiu. Butler je stopercentný v akčných scenách – dramatické má ťažké, ale snaží sa ich hrať so cťou. Dámske party sú príliš roztrieštené, hoci Michelle Monaghan sa ukáže byť ako správna manželka, bez ktorej by sotva Childers niečo dokázal.

Je na vás, či dokážete potlačiť v sebe ateistu, cynika, milovníka pokojných drám či citlivú povahu – ak sa zbavíte mnohých predsudkov, čaká vás dobrý film. Ak nie, postupne vaše hodnotenie klesá nadol. Kazateľ sa nepozerá ľahko, nemá ľahkú tému, ani jasné riešenie – iba pestrý osud odhodlaného muža.

Machine Gun Preacher (USA, 2011, 129 min.)
Réžia: Marc Forster. Scenár: Jason Keller. Kamera: Roberto Schaefer. Strih: Matt Chesse. Hudba: Asche & Spencer, Thad Spencer. Hrajú: Gerard Butler, Michelle Monaghan, Michael Shannon, Kathy Baker, Madeline Carroll, Souleymane Sy Savane

autor Michal Korec 6.1.2012
6.0
-