MRCHA UČITEĽKA

MRCHA UČITEĽKA

6.0

Do začiatku školského roka nám ostávajú tri týždne a učiteľské zbory sa postupne dávajú dokopy, noví členovia sa rekrutujú. A nemusíte byť jasnovidci, aby ste odhadli, ako obstojí na takom poste vulgárna tridsiatnička s vizážou Cameron Diaz. Drogy a chľast, balenie učiteľov a zrazu aj poriadna výučba. Sú tu všetky parametre neprístupnej komédie, svieže výkony, obstojný scenár, ale aj pár prekvapení.

Elizabeth Halsey nie je práve osoba vyhľadávaná učiteľskými kolektívmi. Až donedávna sa venovala skôr jednoduchému životu a užívaniu si so svojím snúbencom, no keď ju jedného dňa pustí k vode, je potrebné vymyslieť nový plán. A dobre situovaný chlapík so srdcom na správnom mieste by sa mohol nachádzať napríklad na škole (istotne nie slovenskej). Je to tak – jeden sa tu nájde, dokonca sa podobá na Justina Timberlaka v útlocitnom prevedení. Lenže milostné pletky vzniknú na škole krížom-krážom – o Elizabeth sa zaujíma telocvikár a učiteľ Justin má skôr záujem o snaživú Amy. Čo robiť? To je už otázka na netradičné metódy Elizabeth, kde figuruje napríklad zbierka peňazí na silikóny a iné triky...

Mrcha učiteľka má pomerne ťažkú situáciu ako vás zabaviť. Jej scenár ťaží najmä z rutiny, veľká časť gagov bola prezentovaná v traileroch a zo svojej roly nemá veľmi kam uhnúť. Môže byť neznesiteľná krava až do záverečných titulkov alebo sa polepšiť. Tento fakt sa vlečie dejom najmä prvých 30 minút, kým sa nastaví očakávaná konštelácia postáv a odprezentujú si prvé, viac či menej fungujúce vtipy. Až potom môžu nadísť lepšie variácie a začínajú sa drať na plátno aj čoraz kvalitnejšie narážky, kde iskry lietajú medzi ústrednou štvoricou čoraz častejšie.

Mrcha učiteľka Mrcha učiteľka

V rámci humoru dominuje ten slovný: dialógy majú byť ostré ako britva, rovnako ako jazyk Elizabeth,  ale ten sa rýchlo zúži na používanie F-slovíčok v hocijakej situácii. Taký prístup vás rýchlo omrzí, no je dobré, že si tento fakt uvedomili aj autori a postupne sa snažia nasadiť viac humoru situačného. Tu sa prezentuje primárne snaha Cameron bodovať hrubým spôsobom v jemných scénach, no keďže jej postava je skutočne vykreslená v prvej hodine čo najnegatívnejšie, dočkáme sa dobrých momentov typu fajčenie marihuany na školskom parkovisku. Nekorektný humor na akademickej pôde nemal tak ustlané snáď od čias černošskej komédie How High (Kdo hulí, ten umí z roku 2001). Túto komparáciu nespomínam náhodou – pretože aj Mrcha začne laškovať s nigga vtipmi pomerne rýchlo. Lenže zatiaľ čo chlapci s bongami preferovali predmety ako Pimpology a rýchlo ovládali scénu, blonďavá "kurvič.." s plánom zaobstarať si nové kozy čo najskôr nemá toľko originálnych gagov.

No zasmejete sa, lebo scenáristi pochopili, že hoci má Cameron Diaz svoju postavu napísanú na telo, z vlastnej premisy neutiahne ani nie práve štedrú stopáž 92 minút. Preto stavili na dva mužské triumfy: Justin Timberlake sa vyhol rolám mucha či lámača sŕdc v prospech okuliarnatého truľka v slušných oblekoch a zamilovaným kukučom. Jeho rolička funguje, v ostrom kontraste k hrubej Cameron a iným členom učiteľského zboru. A je fajn vidieť, že dobrú postavu dostal i Jason Segel, etalón nekorektných komédií posledných rokov. Škoda, že nemá veľa priestoru – ale v zásade platí, že táto trojica na plátne v rovnakom čase zabezpečuje pozitívne body a štverá celé dielko nad priemer.

Mrcha učiteľka Mrcha učiteľka

Takže na konci dňa zistíme, že napriek nie príliš vyrovnanému scenáru veľa zachránia herci a ešte ich možnosť improvizovať. Hoci toto nie je úplne typická komédia, ktorej 30 až 40 percent vtipov vzniklo asi na pľaci ako u Sandlera, stále spolieha na zverencov v každej minúte. Robí tak dobré, pretože len ťažko rolu blonďavej mrchy zveríte v Hollywoode niekomu inému ako Cameron, originálne poňatie Timberlakea funguje a Jason Segel má pár dobrých hlášok.

Možno je preto správne, že distribútor preložil komédiu z 1. septembra na polovicu augusta, nakoľko svojím zložením vtipov a jednoduchým scenárom tvorí ľahko stráviteľnú letnú komédiu, na ktorú si už nespomeniete ani v pondelok po víkendovej návšteve kina.

VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU FILMU

autor Michal Korec 15.8.2011
6.0