RIO 3D

RIO 3D

7.0

Nestojí za ním Pixar, ani DreamWorks, ale úplne iné štúdio, ktoré má za sebou nejeden hit. Blue Sky Studios nás tri razy zaviedlo do Doby ľadovej, no sami cítili, že si potrebujú osviežiť svoje schopnosti v inom svete a pol roka nás lanária na pestrofarebný svet fauny, brazílskej samby, lietaniachtivých fičúrov a silné 3D.

Príbeh začína v Minnesote, kde modrý sympaťák Blu žije s paničkou Lindou a oddáva sa pokojnému životu bežných rituálov. Keď sa dozvedia, že Blu je posledný samec svojho druhu, letia do Ria nájsť Jewel, ženskú parťáčku na párenie. Stretnutie operencov je svojské, počiatočné kamarátstvo nič-moc, no zmení sa, keď ich unesie banda chmatákov. Kontrastný pár Jewel-Blu čelí nástrahám Ria i zdoláva rôzne prekážky. Napríklad ústrednú úlohu naučiť sa lietať, prekaziť plány únoscov i vrátiť sa k Linde.

Blue Sky Studios chcú po ľadovej trilógii osviežiť portfólio a je zaujímavé sledovať, či sa dokážu so zmenou prostredia vydať k inému štýlu alebo iba kopírovať osvedčené nápady. Je fajn vidieť, že zaškatuľkovanie u Blue Sky nehrozí, ale s rovnakým režisérom na palube sú obavy značné. A potom sa rysuje ešte alternatíva, že pod krásnym vizuálom bude vlastne rovnaký príbeh cesty či zbližovania.

Výborná správa na začiatok: Rio vyzerá úžasne a viaceré scény sú zaranžované tak, že ich treba vidieť v kine. Animátori sa pohrali s rozmanitou farebnou paletou zvieratiek, prostredí a scény v džungli či pestrom prostredí dokážu neustále prekvapiť. Platí to pre hocijaký netradičný nádych ako napríklad pestrý karneval. Keď sa na plátne niečo deje, nemáte šancu sa nudiť. No toto ultratempo by nevydržal divák (a najmä detský) celých 96 minút, preto je občas Rio nútené ubrať a v tom momente sa dejú pomalé scény a vizuál sa utlmí. Prechody nebývajú silené, ale sú badateľné.

Rio 3D Rio 3D

Zrazu je super animácia preč a máte čas uvedomiť si, čo sa skrýva pod efektným vizuálom Ria. Je tu jednoduchý zabudnuteľný príbeh s klasickými rysmi: protiklady sa priťahujú, na kamošov sa môžeš spoľahnúť či v šírom svete nie si sám. Autori parádne prepracovali menší počet hlavných hrdinov oproti Dobe ľadovej – v centre pozornosti sú Blu a Jewel, ostatní majú väčšie či menšie epizódy, ako skvelý tukan Raphael. V zásade platí: čo má perie, je zábavné – ostatné zvieratká sú skôr do počtu, aj keď napríklad pes Luiz či kradnúce opice sa snažia zapáčiť, nie je to úplne ono. Je tu toľké množstvo postáv, že každý divák si obľúbencov nájde.

Carlos Saldanha očividne cieli znova najmä na detského diváka. Vtipy sú jasne podané a často strohé, dospelácke narážky takmer absentujú, víťazí situačná komika a instantné gagy. To je napríklad rozdiel Ria oproti parodickému Madagascaru, ktorý skôr chatrný príbeh prebil úplnou paródiou na všetko použiteľné. Rio má vlastnú tvár a originálny svet, v ktorom rozohrá kúzelné tanečné či choreografické čísla lietajúcich tanečníkov. Občas skĺzne k morálnej téme kradnutia, no nie na dlho, čo je pozitívum.

Rio 3D Rio 3D

Nie je to však stopercentný kúsok, rovnako ako tri Doby ľadové má premenlivý potenciál. Sú scény, ktoré sa vám zapíšu do krátkodobej pamäti, fajn charaktery a fantastická vizuálna stránka posilnená 3D efektom. Občas na vás tvorcovia mrkajú cez tanečné čísla a chcú pripomenúť pôvab filmov 90. rokoch, kde nielen dialóg, ale aj pieseň posúva filmové dianie. No za tým sa skrýva iba priemerný príbeh, na ktorý sú navešané vybrané filmové prvky. Škoda, že Blue Sky takto neprekročí svoj tieň, lebo svety i hrdinov dokáže vytvoriť výborne, oproti Dobe ľadovej posilnil aj animáciu, no na špičku žánru mu ešte pár fines chýba. No detské očakávania Rio určite plní.

Rio (Rio, 2011, 96 min.)
Réžia: Carlos Saldanha. Scenár: Don Rhymer. Kamera: Renato Falcao. Hudba: John Powell. Hrajú: (v slovenskom znení) Michal Klučka, Danica Jurčová, Daniela Mackovičová, Roman Pomajbo, Peter Marcin, Kamil Mikulčík

autor Michal Korec 18.4.2011
7.0
-