A-TEAM

A-TEAM

6.0

Po knihách, komiksoch a počítačových hrách sú televízne seriály ďalšou knižnicou nápadov, do ktorej dedko Hollywood siaha pre zaručené recepty vždy, keď stratí vlastnú tvorivosť. V ostatnom čase je tam viac ako doma, čo si budeme nahovárať. Možno už má zlatú členskú kartu, alebo aspoň vlastné kľúče. Fakt je ten, že ide o veľmi plodné návštevy, stačí keď si prejdeme len v stručnosti tento zoznam: Star Trek, Mission: Impossible, Miami Vice, Starsky and Hutch, Mach a Šebestová. No dobre, čarovné slúchadlo škrtám, ale rovno si môžeme doplniť dnešný titul: A-Team. Áno, môže to znieť prefláknuto, ale plukovník Hannibal Smith má určite nejaký skvelý plán.

Patrím k tým, ktorí pôvodný seriál registrovali iba kútikom oka a nikdy som nevidel viac ako 2 minúty súvislého dielu. Keď išlo o tímovku, dával som prednosť M:I, keď išlo o neuveriteľné triky, tak som sledoval blondína so švajčiarskym nožíkom a žuvačkou (pepermintovou). Nezaťažený ničím som sa posadil do kina a zvedavo čakal, čo na mňa chlapci vybalia.

Nástup ako sa patrí, to treba nechať. Režisér Joe Carnahan (doteraz tak trochu nikto - Zabiť eso) štýlovo predstaví ústrednú štvoricu v zápletke, ktorá spojí ich osudy. Hneď je jasné, že niekto vie ako na to, iný vie ako udrieť a ďalší vie čo povedať. Každý po svojom, každý cool. Po pätnástich minútach som presvedčený, že vidím pred sebou partiu chlapíkov, ktorí sú nielen obrmachri, ale dokopy im to veľmi dobre sedí. Podobnú chémiu som naposledy videl asi vo Štvorici po opici a nemusí to byť úplne náhoda. Jednak sa casting v jednej postave prekrýva a jednak je A-Team v prvom rade zábavný film. Zábavný a potom akčný, nie zábavne akčný. O tom však neskôr.

A-Team A-Team A-Team

Svojím spôsobom to pripomína bláznivejšiu a testosterónovejšiu verziu M:I. Štyria makači, každý odborník na niečo riešia svoju úlohu. Na rozdiel od nemožných misií, nepoužívajú hi-tech vecičky, zmeny tváre a podobne. Sú hranatejší, jadrnejší a nikdy nemajú ďaleko pre poctivú ranu päsťou. Aj keď práve padajú v tanku z lietadla. Svojím spôsobom sú to tiež nemožné misie, ale svojou zámernou preexponovanosťou. Situácie v krematóriu, v tanku ale vlastne aj pod podvozkom trucku sú tak prešvihnuté, že už k ním ani netreba titulok: „Toto je len film, doma to neskúšajte.“ Verím, že to upozornenie nepotrebujú ani Sanchezovci. Štýlový hrdinovia so svojimi hláškami a ich absurdné plány a akcie sú vrcholom filmu a tým čo naozaj baví. V tejto chvíli to atakuje príjemné, hollywoodske oddychové - A -.

Horšie to však je, len čo akcia prestane byť prehnane zábavná a stane sa „normálnou“. Nemôžem si pomôcť, ale kdesi medzi režisérskou stoličkou a strihačom asi nastala chyba, pretože príliš veľký kus akcie je vo výsledku neprehľadným. Chvíľami je vidieť, že pôvodná kompozícia mala svoj vizuálny nápad (napríklad surfovanie dole stenou mrakodrapu), ale technicky to proste nie je dotiahnuté tak, aby ten záber mal gule a vyrážal dych. Dokonca aj systém vizualizácie plánu a jeho realizácie tak trocha ustrnul v jednej konzervatívnej podobe.

A-Team A-Team A-Team

Postupom času sa čoraz viac o slovo hlási poznanie, že film trochu stráca na dychu, resp. na nekompromisnej elegantnosti. Plán nie je až tak smart, twist je od určitého okamihu predpokladateľný a záverečná akcia v prístave pomerne sklamanie. Čím nechcem povedať, že prichádza nuda. To určite nie. Na to má A-Team príliš slušné tempo. Len potom, čo človek vyjde z kina, uvedomí si, že bol zámerne udupaný obrovskou kadenciou všetkého, aby nevyskočil z atmosféry. Pokiaľ ste v kine tak to ide a bavíte sa. Hneď ako však z kina odídete, kúzlo sa začne prirýchlo strácať.

Filmová zábava v tej najmenej komplikovanej podobe, to je A-Team. Veľmi slušne rozbehnutý projekt, ktorý sa môže dočkať ďalších pokračovaní a spoľahlivo baviť. Pripomína mi trochu zážitok zo Sherlocka Holmesa. Veľa dobrého, ale predsa len kus čohosi nedotiahnutého do konca. Chce to nabudúce trochu lepší príbeh a kvalitnejšie urobenú akciu. Potom to bude A, teraz je to spokojné - B -.

The A-Team (USA, 2010, 117 min.)
Réžia: Joe Carnahan. Scenár: Joe Carnahan, Brian Bloom, Skip Woods. Kamera: Mauro Fiore. Hudba: Alan Silvestri. Hrajú: Liam Neeson, Bradley Cooper, Quinton Jackson, Sharlto Copley, Patrick Wilson

autor Vladimír Kurek 21.6.2010