LÉGIA

LÉGIA

2.0

Apokalypsa sa blíži, nový Kristus sa má narodiť a v púšti sa mlátia anjeli...

Námet Légie hovorí o apokalyptickej vízii budúcnosti, kde sa zrazu vyhladí takmer celý svet a naštvaný Boh zošle na Zem svojich anjelov, aby dorazili aj posledných ľudí. Žiadne reči o sto či desiatich spravodlivých, ako káže Starý zákon, hoci v jednom nenápadnom motoreste v púšti, by ste ich možno našli. Je to nesúrodá partička, medzi ktorou nájdete tehotné dievča (priateľ ju dávno opustil), pekného chlapíka s otcom, plus ďalších pár zachránených či skôr ušetrených. Ale nie nadlho, pretože na toto miesto sa už začínajú dobýjať zlí anjeli – ešteže sa Bohu vzoprie archanjel Michael a rozhodne sa tejto skupinke pomáhať. Pretože tehotná slečna nosí v lone nového Krista – ale Boh s tisíckami anjelov a už aj povolaným Gabrielom - sú proti...

Proti čomu je to vlastne Boh? Proti opätovnému narodeniu Krista? Aha, tak to je rúhačstvo, ktoré môže dopustiť len hollywoodsky scenárista rozhodnutý vyvolať anjelskú bitku a nebrať ohľad na akékoľvek súvislosti z katechizmu. Ale bieda v akčnom žánri vás dotlačí vytvárať kopu bláznovstiev – a Légia je na ne špeciálne vysadená. Ako by ste si sami nevedeli vybrať, či je to cigaretkám holdujúca matka nenarodeného syna, prostý automechanik s divným tatkom (bodaj by nie, keď ho hrá Dennis Quaid, očividne však nesvoj), alebo korunku celému dianiu dávajúci súboj archanjelov s divnými pohnútkami a vzťahom k Bohu.

Légia Légia Légia

Problém scenára nie je iba v uvedených paradoxoch, kde vás božsko-anjelsko-legionárska línia veľmi rýchlo sklame, lebo zistíte, že sa tu len narýchlo rozhodia úlohy, spomenie opätovný pôrod Krista, a preto treba mamičku chrániť a... Zvyšok je iba akčný mix a troška prvkov hororu, kde sa máte ľakať, keď anjeli začnú dorážať na benzínku s motorestom. Je to veľmi obmedzujúci prvok – a aj s malým riskom spoileru vám prezradím, že v tejto lokalite sa odohrá prakticky celý film. No nevie narábať s témou klaustrofóbie či dobrého vyhladzovania vedľajších rolí, iba sa tvári ako pomerne lacné béčko, ktorému sa zázrakom podarilo dostať na plátna kín.

Pretože rozpočet je malý, akcie je pomerne málo – a polovica sa tvári úplne štandardne, že sa na férovku mlátia archanjeli a okrem toho sem-tam doráža masa iných anjelov. Zvyšok stopáže tvorí nudná dialógová masáž o myšlienkach života, smrti, viery a individuálnej filozofie skupiny ešte živých. Navyše priestoru pre mimoakčné dianie bolo tak veľa, že niektoré postavy si strihnú aj monológ po nejakej výdatnej béčkovej akcii. Hovoriť o slabých trikoch, divnej hudbe či dlhšej stopáži, je už len povinnosť recenzenta odhaľujúca, že Légia nie je tá zábavná akčná jednohubka, z ktorej sa zlomyseľne tešíte. Je to vážny film s ambíciou byť niečím viac, ale nefunguje.

Légia Légia Légia

Nuda, nuda, a hlboko pod priemerom. Klinec do rakvy predstavia herecké výkony, ktoré v súlade so seriózne podanou apokalyptickou akciou v odľahlom moteli korelujú. Ukážu nám Paula Bettanyho, ktorý sa ako archanjel s minimalistickým hereckým prejavom stane rýchlo terčom posmechu, či sériu vedľajších postáv na odstrel (z tých aspoň polovica svoju guľku aj dostane).

Už dlho si nepamätám takú slabú zlátaninku na plátnach kín, ktorá zdúchla niekde zo zadného regálu videopožičovne. Ale kto chce, na vlastné nebezpečenstvo môže vyskúšať. Vás ostatných by mal odradiť už trailer.

Legion (USA, 2010, 96 min.)
Réžia: Scott Stewart. Scenár: Peter Schink, Scott Stewart. Kamera: John Lindley. Strih: Steven Kemper. Hudba: John Frizzell. Hrajú: Paul Bettany, Lucas Black, Tyrese Gibson, Adrianne Palicki, Charles S. Dutton, Kevin Durand, Jon Tenney, Willa Holland, Dennis Quaid

autor Michal Korec 19.3.2010
2.0
1.0